Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Nej jag menar att elproduktionskostnaden går ner varje månad och den kommer fortsätta att minska hela tiden. Det är därför helt idiotiskt att låsa upp sig på dyra produktioner som har en ökande produktionskostnad. Kärnkraftskostnaden ökar hela tiden. Den blir inte billigare.
Jag är dessutom HELT övertygad om att vi kommer ha kommersiell fusion innan 2040. Jag tror att vi kommer ha flera olika fungerande prototyper innan 2030, inkl. subignitionreaktorer.
Kul med lite ungdomlig (?) entusiasm, jag står för lite mer realism baserat på livserfarenhet vad gäller utveckling, vad som ( kanske) är möjligt och vad som defakto blir/blev av.
Fusionsenergi, såklart den våta drömmen, kanske någon liten kommersiell pilot, men knappast betydelsefull för värdens energiförsörjning under detta århundrade, är min kanske lite tråkiga prognos.
Bottom line; vi kommer att behöva bygga nya kärnkraftverk med dagens fissionsteknik under hela århundradet, om vi menar något med att skifta ut olja/kol/gas från den nuvarande totaldominansen ( c:a 85% av jordens energianvändning idag, spås att öka till 2060-70).