Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej jag menar att elproduktionskostnaden går ner varje månad och den kommer fortsätta att minska hela tiden. Det är därför helt idiotiskt att låsa upp sig på dyra produktioner som har en ökande produktionskostnad. Kärnkraftskostnaden ökar hela tiden. Den blir inte billigare.

Jag är dessutom HELT övertygad om att vi kommer ha kommersiell fusion innan 2040. Jag tror att vi kommer ha flera olika fungerande prototyper innan 2030, inkl. subignitionreaktorer.

Kul med lite ungdomlig (?) entusiasm, jag står för lite mer realism baserat på livserfarenhet vad gäller utveckling, vad som ( kanske) är möjligt och vad som defakto blir/blev av.

Fusionsenergi, såklart den våta drömmen, kanske någon liten kommersiell pilot, men knappast betydelsefull för värdens energiförsörjning under detta århundrade, är min kanske lite tråkiga prognos.

Bottom line; vi kommer att behöva bygga nya kärnkraftverk med dagens fissionsteknik under hela århundradet, om vi menar något med att skifta ut olja/kol/gas från den nuvarande totaldominansen ( c:a 85% av jordens energianvändning idag, spås att öka till 2060-70).
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtochjag
Jo, men samtidigt står det klart och tydligt att artikelns data är beräknad på spekulativa priser för bland annat "fossila" bränslen i framtiden. Det är jättelätt att spekulera i att "fossila" bränslen kommer bli jättedyra i framtiden när man vet att det pågår en aktiv krigsföring mot kärnkraften.

Nej priset för vindkraft har ingenting med fossila bränslen att göra. Intermittensproduktionen kan utgöras av vattenkraft eller kärnkraft eller precis vad som helst.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Bottom line; vi kommer att behöva bygga nya kärnkraftverk med dagens fissionsteknik under hela århundradet, om vi menar något med att skifta ut olja/kol/gas från den nuvarande totaldominansen ( c:a 85% av jordens energianvändning idag, spås att öka till 2060-70).

Då gör du det med dina pengar, inte med mina så skrattar jag åt dig sen.
Citera
2022-12-11, 20:36
Medlem
Domass avatar
Ser här på vädret att det blir billigare med elen på lördag, va bra. Då ska jag passa på att både klippa och tvätta mig. Man får dra sitt lilla strå till stacken, det är spännande tider vettu! O lite mysigt.

Men allvarligt, varför i helvete gör regeringen såhär?

Det är bokstavligt talat öppet mål på varenda politiskt område i Sverige efter vänstersossarnas haveri och utsugningsplan för svenskarna. Det finns inga gränser för hur omtyckta det nya blocket kan bli ändå ska bollarna börja att tappas. Jag förstår det verkligen inte.

Sen efterfrågar jag rejäl kunskap, om det nu finns något sådant här. Om regeringen har sagt något mer om hela elförsörjningsfrågan? Har dom nåt ess i rockärmen som jag personligen inte hört om? "Snabbstartad" elförsörjning osv.?
Citera
2022-12-11, 20:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Vet ju inte vart du fått de uppgifterna ifrån?.

Du är välkommen att presentera egna siffror.
Citera
2022-12-11, 20:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Nej priset för vindkraft har ingenting med fossila bränslen att göra. Intermittensproduktionen kan utgöras av vattenkraft eller kärnkraft eller precis vad som helst.

vindkraft är en intermittent elproduktion. Kärnkraft är en planerbar elproduktion.

Eftersom vindkraft inte funkar utan planerbar roterande massa behöver man tex gaskraft för att få det att funka.

Bygger man kärnkraft så är vindkraft onödig då kärnkraften kan gå för fullt utan klimatpåverkan.

Because wind and solar resources aren't constantly available and predictable, they're referred to as intermittent energy resources.
Citera
2022-12-11, 20:40
Medlem
Citat:
Då gör du det med dina pengar, inte med mina så skrattar jag åt dig sen.

Moget svar på ett seriöst försök till dialog/diskussion.....varken du eller jag har en kristallkula, men vill man ha en seriös diskussion om förutsättningar och s.k. realiteter, krävs det att man försöker svara med argument. Nu är inte verkligheten grönvänsterns skarpaste kniv i lådan, den bygger sin agitation på önskningar och drömmar. Så som du kör, upplever jag att du är och röstar grönrött, har jag rätt?
Senast redigerad av Whyback 2022-12-11 kl. 20:43.
Citera
2022-12-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
du skulle ha röstat på moderaterna så hade du fått ett maxtak för elräkningen

""Moderaterna vill skydda hushållen mot höga och oförutsägbara elräkningar med ett tillfälligt högkostnadsskydd. Om priserna skenar i vinter ska staten betala delar av räkningen,"

"Enligt Elisabeth Svantesson riskerar hushållen tredubblade priser i vinter, med upp till 3 kr/kWh i snittpris i Mellansverige och upp till 4 kr/kWh i snittpris i södra Sverige.

– Då kan staten exempelvis stå för 75 procent för allt som går över 1 kr per kilowattimme"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...d-for-elpriser

Ja vad hände med detta igentligen? Det känns ju som att sossar och den "nya alliansen" bjöd över varann hela valrörelsen. Nu sitter moderaterna där med svartepetter och försöker gömma undan korten eftersom de vann valet. När detta lovades så visste vi ju redan att elen skulle bli dyr, ungefär vilka möjligheter i budget osv. Detta var ju ren lögn och borde ta mig tusan vara straffbart. Lura hela svenska folket!
Citera
2022-12-11, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Ja vad hände med detta igentligen? Det känns ju som att sossar och den "nya alliansen" bjöd över varann hela valrörelsen. Nu sitter moderaterna där med svartepetter och försöker gömma undan korten eftersom de vann valet. När detta lovades så visste vi ju redan att elen skulle bli dyr, ungefär vilka möjligheter i budget osv. Detta var ju ren lögn och borde ta mig tusan vara straffbart. Lura hela svenska folket!

Men det där löser ju ingenting egentligen.
Staten ska in och betala 75%. Varifrån får staten sina pengar?

Det är ju vi som kommer betala 100% iaf.
Citera
2022-12-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas

Men allvarligt, varför i helvete gör regeringen såhär?

Det är bokstavligt talat öppet mål på varenda politiskt område i Sverige efter vänstersossarnas haveri och utsugningsplan för svenskarna. Det finns inga gränser för hur omtyckta det nya blocket kan bli ändå ska bollarna börja att tappas. Jag förstår det verkligen inte.

För att. Budgeten inte går ihop annars. Man vill spara på krutet inför nästa val så att man blir återvald helt enkelt. Ingen minns detta om 3 år då valet kommer, men då har regeringen tillräckligt med pengar kvar för ett skatteavdrag till på vårkanten. Allt för att få sitta kvar med feta löner.

Vi borde ta mig fan göra om hela det politiska systemet och låta varje riksdagsledamot få en medianlön av den svenska arbetarkåren istället. På så vis får vi bort alla politiker som endast är där för att håva in pengar till sig själva, och vi får "riktiga" politiker istället som vill Sveriges bästa!
Citera
2022-12-11, 20:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
vindkraft är en intermittent elproduktion. Kärnkraft är en planerbar elproduktion.

Eftersom vindkraft inte funkar utan planerbar roterande massa behöver man tex gaskraft för att få det att funka.

Bygger man kärnkraft så är vindkraft onödig då kärnkraften kan gå för fullt utan klimatpåverkan.

Because wind and solar resources aren't constantly available and predictable, they're referred to as intermittent energy resources.

Du ska också konkurrera med vattenkraft och utländsk kraft. Tänk igen.
Citera
2022-12-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Men det där löser ju ingenting egentligen.
Staten ska in och betala 75%. Varifrån får staten sina pengar?

Det är ju vi som kommer betala 100% iaf.

Ja asså, det är väl regeringens problem. Det dom har lovat får dom ju hålla givetvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in