Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det är betydligt snabbare att slänga upp vindkraftverk. Tillstånd är väl en annan fråga.
OK. Ja då får vi ställa vår förhoppning till havsbaserad vindkraft och att regeringen skyndar på tillstånden.
Citera
2022-12-14, 13:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Inte ens 200 kr för november och då är fasta kostnader inräknande. Hur december blir får jag reda på om några månader.
Wow. Jag förmodar du har hus. Och många paneler.

elpriserna i december ser ut att bli tre gånger så höga som i november. Så enstaka produktionstimmar räknas.
Citera
2022-12-14, 13:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Nej det är betydligt snabbare att slänga upp vindkraftverk. Tillstånd är väl en annan fråga.

Enstaka vindkraftverk möjligtvis.. En hel park tar ju ett par tre år att bygga. Krävs en rejäl park för att motsvara ett kärnkraftverk så blir nog liknande tid för att bygga samma effekt.
Citera
2022-12-14, 13:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK. Ja då får vi ställa vår förhoppning till havsbaserad vindkraft och att regeringen skyndar på tillstånden.

Det går inte att producera mer än typ 35% vindkraft med nuvarande elnät.
Citera
2022-12-14, 13:23
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Wow. Jag förmodar du har hus. Och många paneler.

elpriserna i december ser ut att bli tre gånger så höga som i november. Så enstaka produktionstimmar räknas.

Flerbostadshus och vi delar på den fasta kostnaden. Så en enda fast kostnad som 50 hushåll delar på.
Citera
2022-12-14, 13:23
Medlem
Citat:
Det går inte att producera mer än typ 35% vindkraft med nuvarande elnät.
Nej men bättre än inget.
Citera
2022-12-14, 13:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Flerbostadshus och vi delar på den fasta kostnaden. Så en enda fast kostnad som 50 hushåll delar på.
Sweet. Vi borde ha mer sånt. Många tak används inte.
Citera
2022-12-14, 13:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej de har inte en extremt bra ROI, den är halvkass. ROIn för kärnkraft är ungefär som offshore vind. Det är inte öppet för diskussion, kolla upp priserna och återkom när du har fakta.

Du kan ju läsa vad kungliga vetenskapsakademin anser om saken så ser du att jag har rätt.

https://www.svd.se/a/BR11oE/kostsamt...la-karnkraften

Citat:
Förhållandet mellan dessa energimängder kallas EROI (energy return on investment; all energi omräknad till el). För ett samhälle av svensk modell anses kravet vara att EROI är minst 7, det vill säga kraftverket skall under sin livstid generera sju gånger mer el än vad som gick åt för dess tillverkning och avveckling. Solel ger ett värde på systemnivå på endast 1,6, vindkraft ligger kring 4 medan kärnkraft ligger runt 75.

Men du har ju redan bestämt dig så det spelar väl ingen roll vad jag eller de som vet något säger.
Citera
2022-12-14, 13:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kan ju läsa vad kungliga vetenskapsakademin anser om saken så ser du att jag har rätt.

https://www.svd.se/a/BR11oE/kostsamt...la-karnkraften

Men du har ju redan bestämt dig så det spelar väl ingen roll vad jag eller de som vet något säger.

Men du pekar på en tidsperiod när elen var betydligt dyrare att producera och det inte fanns billig förnyelsebar energi. När Sverige byggde kärnkraften så fanns det bara vattenkraft, oljekraft, kolkraft och kärnkraft i princip. LNG var fortfarande väldigt dyrt och exotiskt. Tittar du på ny kärnkraft är den inte lika lönsam. Du jämför äpplen och apelsiner.
Citera
2022-12-14, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Se4 30 öre skillnad.

Sluta leta efter nålar.

Har du kollat på vädret för nästa vecka?

Mellan 15-20 m/s hela nästa vecka..
Om elpriset landar på noll resten av December, vilket är rätt osannolikt så hamnar ändå medelpriset på ca 150 öre..
Citera
2022-12-14, 13:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Men du pekar på en tidsperiod när elen var betydligt dyrare att producera och det inte fanns billig förnyelsebar energi. När Sverige byggde kärnkraften så fanns det bara vattenkraft, oljekraft, kolkraft och kärnkraft i princip. LNG var fortfarande väldigt dyrt och exotiskt. Tittar du på ny kärnkraft är den inte lika lönsam. Du jämför äpplen och apelsiner.

Man kommer säkert att få ett lägre EROI, säg ett halverat sådant, det utklassar dock ff vindkraft med hästlängder. Dessutom balanserar det nätet vilket vindkraften inte gör.
Citera
2022-12-14, 13:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Man kommer säkert att få ett lägre EROI, säg ett halverat sådant, det utklassar dock ff vindkraft med hästlängder. Dessutom balanserar det nätet vilket vindkraften inte gör.

Det gör inte det enligt IEA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in