2022-12-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
En pga alkoholiserade ryska operatörer och en pga en tsunami.
Vi har inget av det i Sverige.

Trots detta i andra länder har kärnkraften skördat färre liv än alla andra energikällor.

Inte ännu, men om man fortsätter att köra utslitna kraftverk ökar risken betydligt. Redan 2006 var Forsmark väldigt farligt ute.

https://analys.se/wp-content/uploads...rund2007-1.pdf
Citera
2022-12-16, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av und-med
Inte ännu, men om man fortsätter att köra utslitna kraftverk ökar risken betydligt. Redan 2006 var Forsmark väldigt farligt ute.

https://analys.se/wp-content/uploads...rund2007-1.pdf

Nej risken för alkoholiserade operatörer och tsunamis ökar inte pga detta och det har legat bakom 2 av 3 olyckor i hela världen genom alla tider.

Givetvis borde nya kärnkraftverk ha påbörjats för att ersätta gamla också innan de tas ur drift, men när kvinnliga partiledare styr i vänsterblocket blir det så här aningslöst.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-12-16 kl. 01:32.
Citera
2022-12-16, 05:48
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Ny vattenkraft kostar rätt mycket men det mesta i Sverige byggdes mellan 1920-1970, även fast de har totalrenoverats på senare år lär priset hamna klart lägre än 55 öre. Kärnkraften har jag också hört klart lägre siffror och för vindkraften ca 70öre.

https://www.energiforetagen.se/globa...tenkraften.pdf

- Vattenkraften kan byggas ut för att kunna leverera mer än 30 terrawatt extra med befintliga dammar.
- Fortfarande är den stora begränsning för att kunna nyttja detta överföringskapaciteten.
- Överföringskapaciteten har vid flertalet tillfällen ökats mot EU men inte inom Sverige.

Rövarrummet Nordpool där laglig kartellbildning pågår dagligen ser inget behov av utbyggnad.
Citera
2022-12-16, 07:27
Avstängd
Ebba Busch har förbjudit privat dammsugning, och de flesta svenskar kommer inte ens ha råd med falukorv till jul med Ebba Busch som energiminister
Citera
2022-12-16, 07:33
Medlem
https://group.vattenfall.com/se/nyhe...ga-kraftverket

Det som gör mig så frustrerad är att vi på 50-60 talet varit så otroligt framsynt, men nu fått politiker som verkligen inte vill något annat än att ha kvar sitt jobb. Deras uppgift ska vara att bygga ett gott samhälle som är framtidssäkert så gott det går och fatta beslut som genomförs!

Nej i med HVO i Vattenfalls hemliga och oanvända reserv.. miljö olja får värma södra Sverige. Problem löst redan imorgon!
Citera
2022-12-16, 07:48
Medlem
qwerty-66s avatar
Kommer elpriserna öka under julen?

– Julhelgerna har definitivt sin speciella profil och den skiljer sig tydligt från en vanlig helg i Sverige. Hos våra privatkunder går spisarna mycket mer än annars, det bakas och lagas mat, samtidigt är det fullt tryck i köpcentrum och liknande. Det gör att förbrukningen blir ordentligt mycket högre jämfört med en vanlig helg, säger Maryam Hagh-Panah som arbetar med prognostisering och optimering för Sverigemarknaden.
Citera
2022-12-16, 08:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Nej risken för alkoholiserade operatörer och tsunamis ökar inte pga detta och det har legat bakom 2 av 3 olyckor i hela världen genom alla tider.

Givetvis borde nya kärnkraftverk ha påbörjats för att ersätta gamla också innan de tas ur drift, men när kvinnliga partiledare styr i vänsterblocket blir det så här aningslöst.
Moderna kärnkraftvetk skall inte ens jämföras med Chernobyls RBMK-reaktorer som helt saknade reaktor-inneslutning. Till detta kommer att man lyckades åstadkomma en superkritisk massa när man försökte tvinga igång sin reaktor trots att man fyllt den med xenon.
Det handlade alltså om ett helt vansinnigt handhavandefel med en redan från början riskabel konstruktion.

På Three Mile Island lyckades de också smälta reaktorkärnan, jag minns inte riktigt hur det gick till, men åtminstone delvis tack vare en säkrare, innesluten konstruktion så utvecklades den olyckan inte till en total katastrof som i Chernobyl.

Olyckan i Fukushima har jag svårt att se hur man kunnat förhindra. Kanske placering av kylvattenpumpar och reservdieslar på tsunamisäker höjd?
Citera
2022-12-16, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sveriges nationalsport.... Att optimera sin elförbrukning ;-)

Haha ja lite så. Jag har ju alltid brytt mig lite så. Nu måste ju nästan alla fundera lite,.
Citera
2022-12-16, 09:16
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Haha ja lite så. Jag har ju alltid brytt mig lite så. Nu måste ju nästan alla fundera lite,.
Vi som har eldstad gör bäst i att helt enkelt ställa ner termostaten till typ 15°C, och vill man ha det varmare så får man faktiskt elda.
Det finns knappast någon mer effektiv energibesparing än att sänka värmen, och det är alltid första åtgärd om man vill spara ström. Ta och fetglöm att det skulle spela någon som helst roll att släcka LED-lampor osv.
Citera
2022-12-16, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vi som har eldstad gör bäst i att helt enkelt ställa ner termostaten till typ 15°C, och vill man ha det varmare så får man faktiskt elda.
Det finns knappast någon mer effektiv energibesparing än att sänka värmen, och det är alltid första åtgärd om man vill spara ström. Ta och fetglöm att det skulle spela någon som helst roll att släcka LED-lampor osv.

Jaja stämmer såklart. Har själv kamin, kör LLV-pump på dagen tillräckligt mycket för att sambon inte ska bli galen. Sen eldar jag på kvällen. Men huset är dåligt isolerat så är det -18°C som idag blir det rätt kyligt.
Citera
2022-12-16, 09:33
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Beror på hur mycket Led du har. Har ca 500 watt led igång under lågpristimmar. Men så har jag en del växter inomhus som behöver ljus på vintern.
Citera
2022-12-16, 09:34
Medlem
Citat:
Jag har helt stängt av min LL-pump. Jag kommer att sätta på den när utetempen går upp över nollan.

Jag bor i en liten stuga på c:a 60 kvm varav jag har ett sovrum om c:a 25 kvm. Jag håller bara sovrummet varmt (nåja det kallnar också, i morse var det 11,9 grader i sovrummet) hela dygnet, resten får stå kallt på natten.

Jag eldar i en kamin med underförbränning och under den här kalla perioden har det gått åt mycket ved. Jag har tur och kan köpa ganska billig ved av en grannbonde.

Notabelt är ändå att mina solpaneler ger c:a 10 procent av max, från c:a 9:30 idag, eftersom vi har sol.

Detta är egentligen inte ett diskussionsinlägg utan mer en lägesbeskrivning ägnad att kanske utgöra ett diskussionsunderlag för vidare diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in