Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Vi som har eldstad gör bäst i att helt enkelt ställa ner termostaten till typ 15°C, och vill man ha det varmare så får man faktiskt elda.
Det finns knappast någon mer effektiv energibesparing än att sänka värmen, och det är alltid första åtgärd om man vill spara ström. Ta och fetglöm att det skulle spela någon som helst roll att släcka LED-lampor osv.
Jag har helt stängt av min LL-pump. Jag kommer att sätta på den när utetempen går upp över nollan.
Jag bor i en liten stuga på c:a 60 kvm varav jag har ett sovrum om c:a 25 kvm. Jag håller bara sovrummet varmt (nåja det kallnar också, i morse var det 11,9 grader i sovrummet) hela dygnet, resten får stå kallt på natten.
Jag eldar i en kamin med underförbränning och under den här kalla perioden har det gått åt mycket ved. Jag har tur och kan köpa ganska billig ved av en grannbonde.
Notabelt är ändå att mina solpaneler ger c:a 10 procent av max, från c:a 9:30 idag, eftersom vi har sol.
Detta är egentligen inte ett diskussionsinlägg utan mer en lägesbeskrivning ägnad att kanske utgöra ett diskussionsunderlag för vidare diskussion.