2022-12-10, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"En av tre får svårt att klara en oväntad utgift på 30 000 kronor, enligt en färsk undersökning från SEB. "

"Enligt SCB:s undersökning från 2020 skulle en av fem inte klara av en oväntat utgift på 12 000 kronor inom en månad."

https://www.expressen.se/ekonomi/kon...e-extrautgift/

trots att vi är ett rikt land, vissa hävdar att vi är en humanitär stormakt
så verkar många leva ur hand i mun?

nu är ju inte el-smockan någon oväntad utgift då det har pratats om detta länge

"Elbolagets uppmaning till kunderna: Lägg undan 50 000 kronor till vinterns el
EkonomiVarberg Energi varnar i ett nyhetsbrev för en tuff vinter med höga elpriser. Kunderna uppmanas att lägga undan en buffert på 50 000 kronor.
”Har man inte den möjligheten så är det en bra idé att börja prata med sin bank redan nu”, skriver Varberg Energi."

https://www.gp.se/ekonomi/elbolagets...-el-1.79988721

lägga undan 50 tkr? HAHAHHAAHAHHAHAHAH... ok Märks att elbolagen har det flått då de helt saknar insikt i pengars värde
Citera
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Oklart dock hur mycket luftkonditionering som används i Somalia..
Om Somalia är kärnpunkten i ditt resonemang så har du rätt. Vi andra behandlar Somalia som en nullitet globalt. 90% av all el globalt som används för temperering används i varma länder, inte i kalla.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Mitt hus ja...men hamnar, lagring och transporttjänster av vätgas fram till mitt hus? Det måste bedrivas storskaligt om det ska bli lönsamt kan jag tänka (tanka) mig?

Nej du spjälkar själv vätgas hemma från vanligt kranvatten. Men sådana öar i samhället vill staten inte veta av för då kan de inte punga dig på skattepengar.
Citera
2022-12-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det visar bara att planering behövs. Kina ligger nog långt fram också tror jag. Dags att inse att vi behöver moderna reaktorer, el är nödvändigt i ett modernt samhälle.

Kinas reaktorer skulle jag vägra ha nära mig. Jag har hellre ett amerikanskt kärnvapen som granne. Du har en poäng asien är effektivare på att bygga kärnkraftverk än Europa. Jag skulle titta på Sydkorea.

Klart man måste planera. Men nu gäller det denna vinter och det stora tipset är att spara. Det gör man snabbast genom att inte behöva värma upp så mycket som vanligt. Antingen genom att sänka temp eller att isolera bättre.
Citera
2022-12-10, 13:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Haha ja fan va lättlurad den stora fårskocken är alltså. Men kan dom inte se det precis så som dom vill ha det, dom lättlurade lättvallade fåren. Nämligen att det är dyrt och kostar att "tänka på miljön"

Handlar inte om miljön egentligen utan mer om "image". Har visat sig vara dyrt att upprätthålla en miljöimage. Miljömupparna ville dessutom slösa skattepengar på att bygga snabbtåg söderut från Stockholm för sin miljöimage.

Bryr man dig om miljön så köper man inte nån bil alls utan väljer vanlig kollektivtrafik. De tåg vi behöver är pendeltåg till jobbet o inte snabbtåg.
Citera
2022-12-10, 13:06
Blir nog fler vedugnspizzerior.
Citera
2022-12-10, 13:08
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur kommer vi klara ytterligare en dubbling av elpriset? Om du förbrukar tex 2000 kwh i månaden vintertid så blir det ju minst 20000 i månaden i räkning för elhandel.

Hur många bagerier o pizzerior kommer slå igen?

"Prisnivån på el fördubblas på måndag – och kan bestå vintern ut
9 december 2022 15:00

I nästa vecka fördubblas elspotpriset i Sydsverige. Grundpriset på el ökar från 4 till 8 kronor per kWh. Kundpriset kan vissa dagar bli 11 kronor – femton gånger högre än normalt."

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-0...sta-vintern-ut

Låst artikel!?
Nej det här är bara det gamla vanliga, tidningar och media som livnär sig på skräckpropaganda. Det kommer inte bli några 11kr.
Citera
2022-12-10, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Kinas reaktorer skulle jag vägra ha nära mig. Jag har hellre ett amerikanskt kärnvapen som granne. Du har en poäng asien är effektivare på att bygga kärnkraftverk än Europa. Jag skulle titta på Sydkorea.

Klart man måste planera. Men nu gäller det denna vinter och det stora tipset är att spara. Det gör man snabbast genom att inte behöva värma upp så mycket som vanligt. Antingen genom att sänka temp eller att isolera bättre.

Man undersöker givetvis alla som ligger i framkant och jag tror att både kina och Sydkorea räknas dit.

Tills projektet är klart får folk dock härda ut, det finns ingen snabb fix för allt som sossarna har förstört. Acceptera en betydligt lägre levnadsstandard, sämre hälsa, mer kriminaliteter, sämre pensioner, lägre reallöner osv.
Citera
2022-12-10, 13:21
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Låst artikel!?
Nej det här är bara det gamla vanliga, tidningar och media som livnär sig på skräckpropaganda. Det kommer inte bli några 11kr.

Här är en artikel till baserat på samma info..

https://headtopics.com/se/prisniv-n-...rn-ut-32681577

Om man tittar på SMHI temperaturer nästa vecka samt att kärnkraftverken i Sverige levererar ca 2GW mindre än igår så ser det inte bra ut för måndag. Men kl 13 imorgon får vi svaret.
Citera
2022-12-10, 13:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Att hinna isolera denna vinter är nog kört ;-)

Stänga av delar av bostaden är nog effektivast om man har stort hus. Ner till 8 grader i oanvända rum kan man ha.
Citera
2022-12-10, 13:30
Avstängd
Citat:
Eldas ju en del kol ;-) Tyskarna drog igång 6GW extra kolkraft.

FRANKFURT, Nov 2 (Reuters) - German coal power capacity has received a boost of roughly 6 gigawatts (GW) at the start of the winter season
Bra så. Mer koldioxid bidrar till varmare klimat sägs det och då slipper vi kalla vintrar som drar upp elpriset
Citera
2022-12-10, 13:34
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Här är en artikel till baserat på samma info..

https://headtopics.com/se/prisniv-n-...rn-ut-32681577

Om man tittar på SMHI temperaturer nästa vecka samt att kärnkraftverken i Sverige levererar ca 2GW mindre än igår så ser det inte bra ut för måndag. Men kl 13 imorgon får vi svaret.

Fast det står ju ingenting substantiellt i artikeln. Det står bara att priset kommer att gå upp, därefter tramset från det blåbruna Tidölaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in