2022-12-11, 10:08
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
För 100 år sedan hade varje hushåll en vedugn och i princip gratis tillgång till ved.
Uppvärmning var inte ett problem.
I mitten av 1900-talet gällde 18 °C som normal rumstemperatur. Ännu tidigare, när husen värmdes med kaminer och kakelugnar, ansågs 15 °C representera normal rumstemperatur. Den tidens teknik klarade inte mer, och man klädde sig därefter.
Citera
2022-12-11, 10:12
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Anledningen är att ekonomin är osäkrare med thoriumreaktorer. Det är självklart att det är den mest intressanta reaktorn men om grejen är att du ska börja tjäna pengar direkt är det mer riskabelt.

Jag skulle vilja se mer data om thoriumreaktorer i drift innan jag spenderade skattebetalarnas pengar på det, i synnerhet i ett läge där vi kan lösa energikrisen genom att modernisera elnätet istället.

Thoriumreaktor har körts i USA under 60-talet. Plötsligt blev dock hela projektet stoppat och sedan begravdes hela projektet i minneshålet tillsammans med en del mystiska dödsfall bland forskarna.

Nu är det på g igen i Kina. Vi får se.

https://www.neimagazine.com/news/new...eactor-9920912
Citera
2022-12-11, 10:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Ja en förklaring är ju den - en annan är ju såklart att ingen brist på el skulle kunna uppstå och riskerna med kärnkraft skulle bli nära noll och alla problem med slutförvar skulle vara noll.

Så med andra ord är väll förtrycket av teknologi som thoriumreaktorer ett av dom största brotten mot mänskligheten.
.

Miljömupparna i Sverige lagstiftade ju mot planering av kärnkraft 1984 annars hade vi kanske byggt thoriumreaktorer i Sverige?
Citera
2022-12-11, 10:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
https://cornucopia.se/2022/09/forbju...ndra-kommuner/

Och så läser man det här och blir ultraprovocerad.

Vedeldning ger demens, lungcancer och hjärtkärlproblem. Så att återgå till Vedeldning pga miljömupparnas sabotage av elförsörjningen är inte en bra lösning.
Citera
2022-12-11, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Slippa att dö, på med en tjocktröja och fodrade tofflor och sluta gå i bara kalsonger i huset så överlever svenskarna nog...
Människor förr hade skrattat ihjäl sig om dom såg våran ynklighet...
Sanning! Hur bra ska man ha det egentligen
Citera
2022-12-11, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
SD går inte på nobelfesten. Så gnäll inte på dem.

SD sitter inte i regeringen sist jag kollade
Citera
2022-12-11, 10:33
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Spärra in miljömupparna i fängelse innan hela landet går åt skogen!
Citera
2022-12-11, 10:37
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreshReset
Sanning! Hur bra ska man ha det egentligen
Jag ser det lite som del av vinterns charm att man måste ta på sig tjocka tofflor och dra en filt över sig hemma medans man tar en extra kopp varmt te men netflixande svenskar som är vana att städa närmast nakna året runt får såklart en "nu dör vi" chock.
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-12-11 kl. 10:39.
Citera
2022-12-11, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det finns ingen klimatkris. Jag har i andra trådar beskrivit bara en liten del bakom varför klimatkrisen och koldixoidfaran är falska och det blev ändå ett jätteinlägg. Klimatkrisen och kolodioxidfaran är lika sanna som iden att män som skär av sig kuk och kulor och odlar tuttar förvandlas till kvinnor. Den falska koldioxidfaran och klimatpaniken är en del av The Great Reset.
Ta det med den jag citerade. Det var hen som påstod att det finns en CO2-kris.
Citera
2022-12-11, 10:39
Medlem
Citat:
Jag ser det lite som del av vinterns charm att man måste ta på sig tjocka tofflor och dra en filt över sig hemma medans man tar en extra kopp varmt te hemma men netflixande svenskar som är vana att städa närmast nakna året runt får såklart en "nu dör vi" chock.
Precis! Håller med dig där. Det är en mysfaktor att sätta på sig ett par sköna sockor osv.
Citera
2022-12-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Miljötalibaner har ingen koll på verkligheten typ.

De förstår inte begrepp som planerbar elproduktion, roterande massa tex.

MP idé är ju att bygga tokmycket vindkraft för att nå målen. Med tokmycket vindkraft blir priset binärt. Antingen 0 kr eller 10 kr beroende på vind.

Men enligt MP behöver vi tydligen inte värma husen, tanka elbilar, laga mat mm när det är vindstilla

Precis, MP och dess följare i Knutby, har troligen aningen mer förstånd än en genomsnittlig 9-åring.
Citera
2022-12-11, 10:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jag ser det lite som del av vinterns charm att man måste ta på sig tjocka tofflor och dra en filt över sig hemma medans man tar en extra kopp varmt te hemma men netflixande svenskar som är vana att städa närmast nakna året runt får såklart en "nu dör vi" chock.

Nu är ju uppvärmning bara ca hälften av elförbrukningen i en villa så går ju inte komma undan den extrema situationen helt.

Laga mat, duscha , belysning, kyl frys mm behövs fortfarande om man inte vill tillbaks till 1800 talet.

Sekundäreffekter då all produktion kräver energi är också svårt att undvika att drabbas av.

Hur mycket av priset för tex en kyckling eller sallad består av elkostnader?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in