Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-11, 16:13
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
10% det klarar de flesta (beroende på hur effektiv man varit innan, men när elen kostar 100% mer så hjälper det inte så mycket ekonomiskt direkt.
Jo, 10% är avgörande i en marknad som styrs av marginalprissättning. Det är just den mest behövda 10% el som ger de enorma elpriserna när det är kallt och låser mindre. Bara att spara 2% el permanent kommer att dra ner elpriset radikalt. El-tillverkarna vill ju sälja all sin el.

10%, det är två hela kärnkraftverk.
Citera
2022-12-11, 16:14
Avstängd
ShonoZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Din video kommer från Bloomberg. Den promotar ett israeliskt bolag som har en startup technology som kanske kan producera h2 för 1 dollar per kilo.

Thorium kan producera din miljöpartistiska dröm för 0,0001 cent per kilo - med extremt låg risk.

Du har tyvärr för dålig attityd för att det ens ska vara möjligt att börja få dig att förstå.

Kan vi hålla med varandra om att vanlig kärnkraft är eftersträvande och onödig slöseri av regeringen?
Citera
2022-12-11, 16:14
Avstängd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Hahaha de fattiga villaägarna fortsätter att grina och leva som ett gäng pissluffare. Det är så patetiskt. Vad hände med drömmen om villaliv? Ni sitter ju för fan bara och grinar och gnäller. Era liv är skit. Är ju inte ens värt för er att bo i hus med den jävla misär ni lever i.

Om du tror att du kommer undan denna WEF styrda kris som hyresrättsinnerhavare eller bostadsrätts"ägare" så är det nog bäst att du håller tummarna.
Citera
2022-12-11, 16:17
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du bara gissar saker om mig - sluta med det så går det säkert bättre i dina försök till analyser. Har jag sagt något om förbättra eller försämra miljön? Jag diskuterar om kärnkraft eller något annat är lösningen för vårt framtida energibehov på grund av höga elpriser (elbrist). En sak är säker kärnkraft är inte lösningen för det som händer nu och vi har svårt att höja produktionen i något energislag. Det enda vi kan göra i vår närtid är att spara el.

Ett skäl till att vi har höga priser nu är att reaktorer står stilla.
Det finns INGET som är lösningen för stunden. Utom att starta upp ett oljekraftverk och importera svindyr olja.

Alla dina nerläggnings-argument hittills gäller båda vindkraft vattenkraft kärnkraft. Men det är bara kärnkraft du klankar ner på. Du använder alltså en falsk argumentation.
Citera
2022-12-11, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men det betyder givetvis att du måste betala 30 öre även under perioden mars-oktober också, även när det finns norsk vattenkraft och vindkraft under 10 öre.

Prisutvecklingen på solel är att det kommer bli billigare än 1 öre per kwh med solel i Sydeuropa innan år 2035.

Det är helt ok, eller tycker du 407 öre är bättre?

Vi bor inte i Sydeuropa sist jag kollade, men roligt för dem. Hur funkar deras solel om det skulle vara - 25 och mörkt 18h per dygn (och snötäckta paneler)?
Citera
2022-12-11, 16:18
Medlem
Hursomhelstings avatar
Jag har förväntat mig det här scenariot och har därför förberett saker i tid lite så en Bror Duktig.
En Bror duktig är aldrig gillad då när andra dansar och spelar flöjt utan enbart i den stund som Vargen stryker runt husknuten.

Jag såg det komma.

Det är förjävligt detta, är detta strul av misstag ja då är det ren galenskap vilken råder men att det tror ju inte jag.
Det enda rätta är att tvinga elproducenterna till att leverera och först och främst internt inom landet till ett satt pristak.
Citera
2022-12-11, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Hahaha de fattiga villaägarna fortsätter att grina och leva som ett gäng pissluffare. Det är så patetiskt. Vad hände med drömmen om villaliv? Ni sitter ju för fan bara och grinar och gnäller. Era liv är skit. Är ju inte ens värt för er att bo i hus med den jävla misär ni lever i.

Nja, trivs rätt bra med en trevlig brasa tänd och go dricka i näven.

Vad gör du den dagen du får strömavbrott och affären är tömd på varor?

Gråtrunkar i duschen?
Citera
2022-12-11, 16:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det är helt ok, eller tycker du 407 öre är bättre?

407 öre i ett par dagar för att sen återgå till 5-10 öre när priserna normaliserats är givetvis att föredra än att alltid betala 30 öre men you do you.

Citat:
Vi bor inte i Sydeuropa sist jag kollade, men roligt för dem. Hur funkar deras solel om det skulle vara - 25 och mörkt 18h per dygn (och snötäckta paneler)?

Jag vet inte om du fattar det men man kan distribuera el via elledningar. UK bygger nu en elkabel under havet från Marocko till UK, det är inte speciellt mycket längre än från Andalusien eller Syditalien till Skåne.
Citera
2022-12-11, 16:21
Medlem
Karlshamnsverket klargörs nu för att kunna starta med två timmars varsel.

Även Heleneholmsverket och Byeverket är i startgroparna, vad jag har hört.
Citera
2022-12-11, 16:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Kan vi hålla med varandra om att vanlig kärnkraft är eftersträvande och onödig slöseri av regeringen?

"vanlig kärnkraft" är mycket bättre än vindkraft en vindstilla köldperiod under vintern.

Helt ok kärnkraft kostar mer då den är planerbar.

Om vindkraften o solkraften beläggs med en avgift för att den är volatil o destabiliserar nätet så kan man ta de pengarna o ge till kärnkraften. problemet löst!

Missen miljömupparna gör är att man måste lägga på kostnaden för destabiliseringen på vindkraft för att göra en korrekt jämförelse.
Citera
2022-12-11, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Så då får du väl hitta på ett annat ord för den typ av avbrott som tre svenska reaktorer är utsatta för just nu och vad den gör med elpriset. Hade det varit bättre om Sverige inte haft någon vindkraft nu enligt dig? Kanske ännu bättre om folk inte haft solceller och batterilösningar hemma så alla har det riktigt lika gråsossedåligt som dig?

Som jag sa så är det för att dom är gamla. Vindkraft kan aldrig bli så planerbart att det fungerar. om det inte kommer gigantiska batterier men även det är rätt dödfött. uppsala har en gigantisk bacup bank med batterier men tyvärr är den mest till för att skapa balans i ett ostabilt system. Jag kan gå in på frekvens förskjutningar och allt möjligt men vind funkar inte nu. regeringen borde börjat bygga kärnkraft igår, eller inte lagt ned reaktorerna som fungerade och istället uppgraderat dom kraftigt.

Sol och vind hade fungerat om elen kunde lagras länge och mycket.

Den absolut bästa lösningen är en mix av allt där vatten och kärnkraft är där man kan planera och ta över om det tex blåser lite eller när solen inte lyser så mycket, som på vintern.
Citera
2022-12-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jo, 10% är avgörande i en marknad som styrs av marginalprissättning. Det är just den mest behövda 10% el som ger de enorma elpriserna när det är kallt och låser mindre. Bara att spara 2% el permanent kommer att dra ner elpriset radikalt. El-tillverkarna vill ju sälja all sin el.

10%, det är två hela kärnkraftverk.

Men likväl har det inte påverkat elpriserna ett skit vad jag kan se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in