2022-12-11, 17:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En kärnreaktor genererar lika mycket el som 1.000 stora vindgeneratorer som har kostat 30 miljarder att bygga. Vad tror du räntan på 30 miljarder är på 6 månader?

Nu flyttar du målstolparna, märker du det? Visa mig vad du tror det kostar att ha en kärnreaktor avstängd i ett halvår så kan jag visa vad jag tror det kostar att ha 1000 vindkraftverk avstängda när det inte blåser.
Citera
2022-12-11, 17:34
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nu flyttar du målstolparna, märker du det? Visa mig vad du tror det kostar att ha en kärnreaktor avstängd i ett halvår så kan jag visa vad jag tror det kostar att ha 1000 vindkraftverk avstängda när det inte blåser.
Jag har inga målstolpar.

Dina killgissningar är totalt meningslösa eftersom du totalt saknar faktakunskap.
Citera
Medlem
Citat:
Men den behöver ju ersättningskraft när den inte fungerar. Eller har du missat hur många kärnreaktorer som står still nu både i Sverige och resten av Europa?
Hade de gett faan i och demontera kärnkraften i landet hade vi inte haft det här problemet nu.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Har absolut ingenting med saken att göra. Allt i samhället konsumerar elektricitet enligt identiska principer nu som på 1980-talet, då inga av dagens problem existerade.

Nej. På 80-talet konsumerade vi betydligt mer per capita men då kostade också elen betydligt mer att producera och vi hade en betydligt större tung industri som stod för den stora konsumtionen.
Citera
2022-12-11, 17:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Intressant! Hur kommer det sig att du inte har investerat i ett boende med tanke på den enorma värdeökningen de senaste 30 åren?

Din dumma jävel, varför utgår du ifrån att jag inte äger en eller flera bostadsrätter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, men oberoende vilken aktör det är blir effekten densamma. Om sol o vind driver ner elpriset på sommaren o när det blåser rejält så sabbar man kalkylen för planerbar kärnkraft.

Vem vill investera i planetbar kraft som bara behövs när det är kallt o vindstilla?
Ja men elmarknaden är ju inte direkt het på sommaren oavsett solpaneler eller ej.

Jag tror INTE att solpaneler sätter käppar i hjulet för kärnkraft.

LKAB vill skaffa SMR så snart som möjligt och de påverkas nog inte av att några villaägare i Mellansverige skaffar solpanelanläggningar på några tiotal kW.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jorden anropar. Det kostar inte speciellt mycket att ha en avstängd vindgenerator. Kan du ens föreställa dig vad det har kostat att ha reaktorn i Ringhals avstängd i ett halvår?

Förstår du ens vad du frågar om? Vem har pratat om avstängda vindkraftverk. Jag skrev att de står stilla när det blåser. R4 står stilla för att personalen gjorde ett flagrant fel som inte får hända. Det de gjorde vore som att köra iväg med en bil utan vatten i kylaren.

Om de i förtid nedlagda kärnkraftverken funnits kvar hade de täckt upp för de stillestånd som nu sker med med R4 och O3. Det klarar inte vindkraften.
Citera
Avstängd
Citat:
Öh, Sverige och Norge har Europas bästa energiförsörjning och absolut allt är sämre på Malta, Mallis eller Cypern. Utom solen.

Jasså? Så dessa länder har våldtäkter, dagliga skjutningar, personrån, pissväder, deprimerad jävla befolkning? Eh, nä.
Citera
2022-12-11, 17:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Öh, nej, Sverige har samma elanvändning sedan 1987.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/en.../elanvandning/

Ja men förstår du vad "per capita" betyder? Vi är fler konsumenter som använder mindre el. Det är därför vi inte behöver mer produktion just nu, det är inte produktionen som är problemet. Det är elnätet som är problemet.

Citat:
Du vet verkligen ingenting.

Jo tjena. Googla "per capita".
Citera
2022-12-11, 17:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Hade de gett faan i och demontera kärnkraften i landet hade vi inte haft det här problemet nu.

Nej men du hade betalat mer för elen mellan 2020 och idag.
Citera
2022-12-11, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Detta är en storm i ett vattenglas. Ytterst få privatpersoner kommer få ekonomiska problem p.g.a. rådande elpris.
Har du några belägg för detta?
Tror ganska många kan få det rätt knapert med 20 000:- i elräkning och tredubblad ränta..
Citera
2022-12-11, 17:38
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur kommer vi klara ytterligare en dubbling av elpriset? Om du förbrukar tex 2000 kwh i månaden vintertid så blir det ju minst 20000 i månaden i räkning för elhandel.

Hur många bagerier o pizzerior kommer slå igen?

"Prisnivån på el fördubblas på måndag – och kan bestå vintern ut
9 december 2022 15:00

I nästa vecka fördubblas elspotpriset i Sydsverige. Grundpriset på el ökar från 4 till 8 kronor per kWh. Kundpriset kan vissa dagar bli 11 kronor – femton gånger högre än normalt."

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-0...sta-vintern-ut

Blir att bunkra upp med stearinljus å bara använda el i nödfall, nu går ju kylskåpet å frysen på el så stänger jag av huvudströmbrytaren så blir den lilla mat jag har förstörd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in