Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-11, 17:50
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man brukar givetvis inte stänga av en kärnreaktor av den anledningen, det man gör är att man monterar ner den som man gjorde med R1 och R2. Det är helt enkelt för dyrt att ha en sån tillfälligt avstängd. Det är billigare att stänga ner hela kraftverket. Om du inte fattar vilka kostnader det är att ha ett kärnkraftverk så kan du väl åka till ett och göra ett studiebesök.
Aha, så dina fyra senaste inlägg diskuterar något som aldrig inträffat? Ja då vet jag.

Prova att diskutera verkligheten i dina 19000 inlägg.
Citera
2022-12-11, 17:51
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Vi har inte samma situation i Europa. Tyskland, Frankrike och Ukraina har stora problem med sin elförsörjning och tillsammans har de en befolkning på ca. 180 miljoner människor. Vi svenskar måste klaga mindre och visa mer solidaritet.
Nej, vi ska klämma dem på pengar, deras problem är ju självförvållade. Det är så smarta länder gör. USA höjde sitt gaspris med 600% när gasen såldes till Tyskland. Rättvist.
Citera
2022-12-11, 17:52
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vi har samma elnät nu som för 2 år och 12 år sedan, och elpriset var 50 öre alla dessa 10 åren. Och vi har samma elkonsumtion. Så det är alltså inte elnätet som gett de högre priserna, det är nerlagd kärnkraft.

Är det inte alla elledningar till Tyskland då? När de lägger ner kol och kärnkraftverk och dessutom får mindre gas från Ryssland köper de så mycket de kan från oss och trissar upp priserna.

Om vi hade köpt alla kablar till utlandet tror jag vi hade haft mycket lägre pris än nu
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Lögner, lögner och lögner.

Elen var betydligt billigare på 1980-talet, den var billigare att producera och industrin i Sverige har konsumerat i princip identiskt sedan åtminstone 1986, dessförinnan på tidiga 1980-talet och 1970-talet konsumerade industrin i Sverige betydligt mindre el än den gör nu.

Nej den har aldrig varit billigare än idag:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_o...city_by_source
https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_o...ity-prices.png
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja men inte eldistributionen. Det är inte samma sak att ha ett distributionsnät till ett par olika industrier i mellansverige och Stockholm med en befolkning på mindre än 1,5 miljoner och sen skala upp befolkningen till typ 3 miljoner eller vad fan det är nu på samma nät.

Det är ju baskraften i södra sverige som ställer till det när vindmöllerna inte snurrar eftersom den inte finns... Förutsättningarna har ju gått från lokalt producerat med kortare distribution från producent till brukare så att säga, till som nu allt i norr och mittensverige som inte kan nå söder.

Och sist jag kollade, även om timpriser inte speglar det är industrin fortfarande en mycket större elätare än hushållen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Band mitt i somras på 100 öre för 1 år tyckte det var dyrt.. sen hör jag på arbetet folk som fortfarande kör rörligt. Men enligt dessa så har dom sparat sen sommarn för att klara vintern

Verkar smart. Jag band 3 år i september för drygt 200 öre. Tror elkrisen och krigen inte kommer ordna sig i första taget. Inget blir som förr. Typ
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men elmarknaden är ju inte direkt het på sommaren oavsett solpaneler eller ej.

Jag tror INTE att solpaneler sätter käppar i hjulet för kärnkraft.

LKAB vill skaffa SMR så snart som möjligt och de påverkas nog inte av att några villaägare i Mellansverige skaffar solpanelanläggningar på några tiotal kW.

LKAB vill så mycket, men så läge VD Jan Moström landar i: Jag vill tro det, när han får frågan om dessa jätteprojekt i norr så känns allt väldigt löst.

Det Moström då pekar på i intervjuer är att energipolitiken borde vara blocköverskridande med en gemensam plattform. Jag håller med, men det borde så ha varit alltid och jag kan inte se att han på rimliga tror att det kommer att bli så.

De flesta inser inte vilket kaos som ligger framför oss i många år. Det finns nämligen ingen sammanhängande strategi att följa. Det är mer pajkastning än samförstånd.

https://sverigesradio.se/avsnitt/lka...on-omstallning
Citera
2022-12-11, 17:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Är det inte alla elledningar till Tyskland då? När de lägger ner kol och kärnkraftverk och dessutom får mindre gas från Ryssland köper de så mycket de kan från oss och trissar upp priserna.

Om vi hade köpt alla kablar till utlandet tror jag vi hade haft mycket lägre pris än nu
De kablarna är anledningen till att svensken fått elprischock, ja, utan dem kan vi inte exportera.

Men de används också för export av överskott, det gav 7 miljarder i augusti, och för nästan gratis import när det blåser mycket i Danmark. Och jag tror på en fri marknad så jag kan inte riktigt vara för att de kapas. Men vi har ju hittat lösningen lokalt i Sverige och vi alla får tillbaka 55 miljarder i mars i elprisstöd, ett oerhört belopp. Den enda som betalar fullt elpris är utanför Sverige. Bra så.

Med högt elpris hela december så kommer Sveriges elproducenter att tjäna 7 miljarder kronor, som de gjorde i augusti. Det är i grunden positivt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-12-11 kl. 17:59.
Citera
2022-12-11, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Förr brukade man säga att man i längden tjänade på att ha rörligt.

Det är nåt man hittade på under senaste högkonjuntur. Även jag gick på det/brydde mig inte. Förr låste jag alltid sensommar till sensommar.
Citera
2022-12-11, 17:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Aha, så dina fyra senaste inlägg diskuterar något som aldrig inträffat? Ja då vet jag.

Jag skrev ju vad som hände. Man la ner R1 och R2 för att de inte var lönsamma. Jag försökte på bebisspråk förklara att man inte kan ha en kärnreaktor som man bara kör med lite ibland när det är lönsamt. Den måste gå hela tiden.
Citera
2022-12-11, 17:54
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
För traditionella kärnkraftverk är tidshorisonten tio-tolv år. SMR kan gå fortare.

Ringhals startade sin första reaktor för konventionell drift 5 år efter första spadtaget. 10-12 år och längre är för vissa generation 4-generatorer, men det finns ingen naturlag som säger att vi måste köpa in just sådana...
Citera
2022-12-11, 17:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Det är ju baskraften i södra sverige som ställer till det när vindmöllerna inte snurrar eftersom den inte finns... Förutsättningarna har ju gått från lokalt producerat med kortare distribution från producent till brukare så att säga, till som nu allt i norr och mittensverige som inte kan nå söder.

Och sist jag kollade, även om timpriser inte speglar det är industrin fortfarande en mycket större elätare än hushållen.

Det ändrar ingenting av det jag skriver. Det finns elproduktion så det räcker i Sverige, det saknas bara elnätskapacitet att distribuera elen till de som behöver den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in