2023-01-21, 13:06
Medlem
BackToHegels avatar
Fantastiskt fin tråd! Jag har beställt Bjørklunds osthyvlar och DeLavals diskborste ska inhandlas nästa gång jag har vägarna förbi Granngården.

Några tips. Jag jobbar inom vården och sparar småflaskor som det varit alkogel i, mest Dax Alkogel 150ml som har en smidig "vippkork". Dessa använder jag till allt möjligt, t.ex. har jag en på diskbänken med 50/50 diskmedel vatten som vid behov fylls på från stora flaskan som står undanställd. Häller ut detta på ett litet fint fat, ca 7x7 cm som egentligen är nån sushi-grej med fint mönster på. Doppar sedan diskborsten där.

Jag fyller dessa flaskor med flytande tvål eller schampo, sparar plats i badrummet. Även smidigt när man ska ta med sig till badhuset. Den utmärkta tvålen Lactacyd är redan nämnd i tråden. Köper enlitersflaskor med flytande tvål och duschcreme när det är billigt och fyller 50/50 av dessa i småflaskorna. Tvålen är extremt lättflytande och lite svår att hantera men blandat med duschcreme blir det bra konsistens. Perfekt när huden är lite känslig efter en rakning samt för intimtvätt.

Jag har en liten medicinflaska i brunt glas med diesel i städskåpet. Perfekt för att ta bort etiketter från glasburkar. En femlitersdunk i källaren så lilla medicinflaskan kan fyllas på vid behov. Har även andra lösningsmedel, bl.a. T-röd, isopropanol och aceton. Oavsett vilket klister som ska bort så har man det som behövs.

Rengöringsmedel på sprutflaska kan man blanda själv. Använder oftast grönsåpa och vatten, med några droppar eterisk olja i för en fräsch doft.

Generellt köper jag storpack av det mesta och fyller egna mindre behållare som är enklare att hantera i vardagen.
Citera
2023-01-21, 13:23
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Bra tips.

Mitt tips är deLavals diskborste. Välkänd hos mjölkbönder.

https://www.granngarden.se/diskborst...waAkBeEALw_wcB

Den håller i en halv evighet. Vi har precis bytt till en ny, den förra hade vi i 8-9 år.

När den är skitig slänger man den i diskmaskinen bara. Borsten håller sig raka hur länge som helst. Om folk köper denna kommer alla andra diskborsttillverkare gå i konkurs direkt. Och det är resurssparande till max.

Det finns även diksborstar från tillverkaren "Vikan". Det verkar som om Vikan och DeLaval är samma borstar. Tippar på att Vikan tillverkar borstarna åt deLaval

https://www.bio-mix.nl/delaval-afwasborstel
https://www.bio-mix.nl/vikan-afwasborstel-design-4289

Här finns ett bra utbud av diskborstar. Olika hårdheter kan väljas, så kan man ha en hård till tåliga ytor (gjutjärn/Rostfritt) och mjukare till tex mormors porslin och Teflonpannor:

https://www.vikan.com/se/produkter/?term=diskborste

De har en allsköns andra borstar också-
Citera
2023-01-21, 13:37
Medlem
feemaxxxs avatar
Första gubbtipset från mig.. Gubbkläder lukar ofta unket. Beror på att kläderna blir gamla, förvaras fel och inte tvättas ordentligt.

För att komma rätta med problemet kan man tillsätta natron när man tvättar kläderna. Natron dödar bla svamp som ger upphov till lukten.

Natron är ett av innehållen i bakpulver och är alltså ofarligt.

Natron köper man bäst i 5kg hinkar. 150 - 300 kr brukar det kosta.
Citera
2023-01-21, 16:36
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Första gubbtipset från mig.. Gubbkläder lukar ofta unket. Beror på att kläderna blir gamla, förvaras fel och inte tvättas ordentligt.

För att komma rätta med problemet kan man tillsätta natron när man tvättar kläderna. Natron dödar bla svamp som ger upphov till lukten.

Enklare att hitta om du använder ordet bikarbonat. Finns i små hinkar på clas o.
Om man vill slippa köpa 5 kg.

Hur mycket har man i en tvätt för att kläderna ska bli fräsha?
Tvättar man i bara vatten och bikarbonat?

Har du stora problem med att kläderna luktar unket kanske det sitter i tvättmaskinen.
Citera
2023-01-21, 18:32
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Enklare att hitta om du använder ordet bikarbonat. Finns i små hinkar på clas o.

Hur mycket har man i en tvätt för att kläderna ska bli fräsha?
Tvättar man i bara vatten och bikarbonat?

Har du stora problem med att kläderna luktar unket kanske det sitter i tvättmaskinen.

50g per tvätt.
Tvättmaskinen har inte också fått sig en n dos: natron + ättiksprit (som man köper på 5l dunk, 60%).
Citera
2023-01-21, 18:45
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
50g per tvätt.
Tvättmaskinen har inte också fått sig en n dos: natron + ättiksprit (som man köper på 5l dunk, 60%).
Har du lust att förtydliga vad du menar, jag hoppas och tror du menar att maskinen behöver en rundsmörjning den med. Finns det färdig blandning att köpa, eller?
Citera
2023-01-21, 21:02
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati
Har du lust att förtydliga vad du menar, jag hoppas och tror du menar att maskinen behöver en rundsmörjning den med. Finns det färdig blandning att köpa, eller?

Både disk och tvättmaskin mår bra av att bli ordentligt rengjorda. Restsmuts kan bidra med svamp/bakterier/dålig lukt.

Det finns specialmedel/tabletter för att köpa för relativt hutlösa priser. Istället för det kan man använda natron och ättika.

För tvättmaskinen 50g i huvudtvättfacket och en halv kopp med ättika 20-25%. Köpa maskinen tog på 90 grader.
Citera
2023-01-22, 10:23
Medlem
zorzes avatar
Vilken skön tråd det har blivit.

Nu kommer jag med ett till tips.

Ni vet påslakan,är öppna i en ände,som de flesta har nedåt där fötterna är.

Vilket får till följd att täcket glider ur en bit,vilket på mig är irriterande.
Fick ett gubbryck,har nu i två veckor vänt på öppningen och har den uppåt istället.

Blev helt perfekt.Inget mer täcke utanför.
Senast redigerad av zorze 2023-01-22 kl. 10:27.
Citera
2023-01-22, 12:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Både disk och tvättmaskin mår bra av att bli ordentligt rengjorda. Restsmuts kan bidra med svamp/bakterier/dålig lukt.

Det finns specialmedel/tabletter för att köpa för relativt hutlösa priser. Istället för det kan man använda natron och ättika.

För tvättmaskinen 50g i huvudtvättfacket och en halv kopp med ättika 20-25%. Köpa maskinen tog på 90 grader.
Det där med dålig lukt i tvättmaskinen har jag också drabbats av. Brukar räcka att köra på 90 grader ett par gånger om året.
Citera
2023-01-29, 01:47
Avstängd
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag tror inte att natron och bikarbonat är samma sak.
Bikarbonat är en natriumsalt medan natron är en blandning av flera natriumsalter, där bikarbonat är en av dem.
Det är dock troligt att det inte spelar någon roll, om man använder natron eller bikarbonat för rengöring av en tvättmaskin.
Den blir nog ren i alla fall men det kan vara skillnad när det gäller doseringen.
Citera
2023-01-29, 10:05
Medlem
När du lagat dina cykelslangar tillräckligt många gånger så rycker man ur ventilen och använder dem som stroppar för lastsäkring på bilen/ cykeln/ båten etc. Eller för fixering vid limning och liknande. Starkt och hållbart.
Och på samma tema så sparar man innerslang från bil, mc, moped så att man kan klippa valfritt breda ringar av dem för att få lagom kraftiga gummiband för varje behov. Har du inga slangar själv så går man bara förbi valfri däckfirma och frågar om det från deras sopbinge.
Citera
2023-01-29, 13:10
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Jag tror inte att natron och bikarbonat är samma sak.
Bikarbonat är en natriumsalt medan natron är en blandning av flera natriumsalter, där bikarbonat är en av dem.
Det är dock troligt att det inte spelar någon roll, om man använder natron eller bikarbonat för rengöring av en tvättmaskin.
Den blir nog ren i alla fall men det kan vara skillnad när det gäller doseringen.

Bikarbonat verkade funka bra. Tycker det luktar fräschare nu när jag körde 1 del tvättmedel 2 del bikarbonat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in