Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-12, 21:31
  #1
Medlem
Hej! Arbetar 70 procent som elevassistent och 30 procent som obehörig lärare, men är verksam på samma sätt, med betyg, bedömning, planering osv

Resterande lärare på skolan har ferietjänst, dvs att 10 procent av deras anställning är förtroendetid (100%=10h/v).

Jag som verkligen behöver tid för planering och framställa material går verkligen på knäna nu. Varför har jag inte rätt till 3 timmar i veckan till att planera med en förtroendetid?

Jag fick berättat för mig att man måste ha minst 50 procent anställning som lärare för att bli berättigad ferietjänst. Är det verkligen så? Jag menar, jag behöver tiden lika mycket som resterande lärare - sett till procent anställning, men så är inte fallet.

Hur fungerar det egentligen?
Citera
2022-12-12, 22:52
  #2
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackmoment
Hej! Arbetar 70 procent som elevassistent och 30 procent som obehörig lärare, men är verksam på samma sätt, med betyg, bedömning, planering osv

Resterande lärare på skolan har ferietjänst, dvs att 10 procent av deras anställning är förtroendetid (100%=10h/v).

Jag som verkligen behöver tid för planering och framställa material går verkligen på knäna nu. Varför har jag inte rätt till 3 timmar i veckan till att planera med en förtroendetid?

Jag fick berättat för mig att man måste ha minst 50 procent anställning som lärare för att bli berättigad ferietjänst. Är det verkligen så? Jag menar, jag behöver tiden lika mycket som resterande lärare - sett till procent anställning, men så är inte fallet.

Hur fungerar det egentligen?

Jag jobbar heltid (100%) som obehörig lärare idag. Jag har ingen ferietjänst (inte för jag vet vad det är iofs, ledig på sommaren?) , Jag har dock inget ansvar för betyg eller planering, åtminstone inte än.

30% lärare som i ditt fall är inte så blodigt, men det måste ju bygga på att en del av den tiden är planering som du säger. Tror mycket handlar om hur din specifika deal ser ut.

Jag är ingen facknisse eller så men vad jag förstår är kommunal hyfsat bra på att ha koll på vad som gäller för obeh lärare och fritidspersonal, finns massa bestämmelser om ställtid, flyttningstid och allt vad det heter.

Mitt tips är att kolla med dom och eventuellt gå med där om du tror du kommer bli kvar länge.

Jag är osäker men obehöriga får väl inte sätta betyg i grundskolan väl?
Citera
2022-12-12, 23:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Jag jobbar heltid (100%) som obehörig lärare idag. Jag har ingen ferietjänst (inte för jag vet vad det är iofs, ledig på sommaren?) , Jag har dock inget ansvar för betyg eller planering, åtminstone inte än.

30% lärare som i ditt fall är inte så blodigt, men det måste ju bygga på att en del av den tiden är planering som du säger. Tror mycket handlar om hur din specifika deal ser ut.

Jag är ingen facknisse eller så men vad jag förstår är kommunal hyfsat bra på att ha koll på vad som gäller för obeh lärare och fritidspersonal, finns massa bestämmelser om ställtid, flyttningstid och allt vad det heter.

Mitt tips är att kolla med dom och eventuellt gå med där om du tror du kommer bli kvar länge.

Jag är osäker men obehöriga får väl inte sätta betyg i grundskolan väl?

Nej, det sker tillsammans med någon behörig lärare, alltså inte själv.

Hur ser din planeringstid ut? Hur många timmar i veckan har du fått för att planera din verksamhet?
Citera
2022-12-12, 23:07
  #4
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackmoment
Nej, det sker tillsammans med någon behörig lärare, alltså inte själv.

Hur ser din planeringstid ut? Hur många timmar i veckan har du fått för att planera din verksamhet?

0h, men jag planerar heller inget, jag går på andras planering eller så gör jag bara så gott jag kan.

Finns mycket neg med det såklart, vissa dagar har man massa lektioner + några timmars fritids på eftermiddagen. Behöriga har väl en 3-4 timmar, nån rastvakt, kanske en lunch och sen är det väl dags att dra ungefär.
Citera
2022-12-13, 01:16
  #5
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackmoment
Hej! Arbetar 70 procent som elevassistent och 30 procent som obehörig lärare, men är verksam på samma sätt, med betyg, bedömning, planering osv

Resterande lärare på skolan har ferietjänst, dvs att 10 procent av deras anställning är förtroendetid (100%=10h/v).

Jag som verkligen behöver tid för planering och framställa material går verkligen på knäna nu. Varför har jag inte rätt till 3 timmar i veckan till att planera med en förtroendetid?

Jag fick berättat för mig att man måste ha minst 50 procent anställning som lärare för att bli berättigad ferietjänst. Är det verkligen så? Jag menar, jag behöver tiden lika mycket som resterande lärare - sett till procent anställning, men så är inte fallet.

Hur fungerar det egentligen?


Varsågod och läs!

https://www.lr.se/lon-lagar--avtal/a...stallda-larare

Blir stora problem för dig om du skulle ha ferietjänst baserat på endast 30%
Du skulle tappa semesterdagar eftersom du måste tjäna in dem och framför allt blir det påtagligt när du går tillbaks till semestertjänst sen. Antingen får du inte så mycket semester då eller så måste du betala tillbaks stålar.

För övrigt verkar det helt stört om du skulle vara ansvarig att planera som obehörig lärare 30%
Jag tror inte ett smack på det men du VILL gärna planera undervisningen för det verkar sköööönt att slippa vara med eleven du ör elevassistent till eller?
Jag har hört den förut om vi säger så…
Citera
2022-12-15, 03:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackmoment
Hej! Arbetar 70 procent som elevassistent och 30 procent som obehörig lärare, men är verksam på samma sätt, med betyg, bedömning, planering osv

Resterande lärare på skolan har ferietjänst, dvs att 10 procent av deras anställning är förtroendetid (100%=10h/v).

Jag som verkligen behöver tid för planering och framställa material går verkligen på knäna nu. Varför har jag inte rätt till 3 timmar i veckan till att planera med en förtroendetid?

Jag fick berättat för mig att man måste ha minst 50 procent anställning som lärare för att bli berättigad ferietjänst. Är det verkligen så? Jag menar, jag behöver tiden lika mycket som resterande lärare - sett till procent anställning, men så är inte fallet.

Hur fungerar det egentligen?

10% av en heltidstjänst är 4 timmar i veckan (inte 10 som du skriver).

30% av en heltidstjänst är 12 timmar i veckan, 10% av det är 1,2 timmar, alltså 1 timme och 12 minuter.

Reglerna för uppehållsstjänst känner jag inte till men får du inte planera ”på fritiden” måste du ju helt enkelt få möjlighet att planera inom dina tolv timmar. Ta upp det med rektor.
Citera
2022-12-15, 10:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackmoment
Hej! Arbetar 70 procent som elevassistent och 30 procent som obehörig lärare, men är verksam på samma sätt, med betyg, bedömning, planering osv

Resterande lärare på skolan har ferietjänst, dvs att 10 procent av deras anställning är förtroendetid (100%=10h/v).

Jag som verkligen behöver tid för planering och framställa material går verkligen på knäna nu. Varför har jag inte rätt till 3 timmar i veckan till att planera med en förtroendetid?

Jag fick berättat för mig att man måste ha minst 50 procent anställning som lärare för att bli berättigad ferietjänst. Är det verkligen så? Jag menar, jag behöver tiden lika mycket som resterande lärare - sett till procent anställning, men så är inte fallet.

Hur fungerar det egentligen?

Lite offtopic men nyfiken, vad tjänar en obehörig lärare idag? På heltid. De med licens har ju 40k+ lätt.
Citera
2024-01-22, 12:21
  #8
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
10% av en heltidstjänst är 4 timmar i veckan (inte 10 som du skriver).

30% av en heltidstjänst är 12 timmar i veckan, 10% av det är 1,2 timmar, alltså 1 timme och 12 minuter.

Reglerna för uppehållsstjänst känner jag inte till men får du inte planera ”på fritiden” måste du ju helt enkelt få möjlighet att planera inom dina tolv timmar. Ta upp det med rektor.
En lärare med ferietjänst har 45 h/v som heltid. Detta för att kompensera så mycket betald "ledighet".
Citera
2024-01-22, 12:28
  #9
Medlem
Vad har du att planera som är så mycket den korta tiden? Ta dig i kragen

Framställa material? Vad är det för ämnen? Inte fan ska du som obehörig göra nåt material.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback