2022-12-16, 15:48
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Men funtionaliteten i USAs reverse repo market är att US FED suger upp pengar från bankerna genom att erbjuda en oerhört hög ränta nu 4.4% för alla "pengar" banker "sätter in" på FEDS "konto" där de nu "har" över 2 trillion USD.
Nej. Varför upprepa samma felaktigheter när jag redan besvarat och gett dig länkar? Det står ju i rubriken att repo-kontot är "Treasury Securities Sold by the Federal Reserve". Repo-kontot tillhör alltså Fed och innehåller reserver de fått när de sålt korta obligationer till pensionsfonder och försäkringsbolag.

Citat:
Detta orsakar US FED enorma förluster dagligen, de har ju själva köpt papper som bara avkastar 0-1% medans deras utgifter är 4.4%.
Nej. Vi kan börja med att konstatera att repo-kontot är Feds och alltså inte innebär att några räntor betalas ut till banker. Det som gjort att Feds och andra centralbankers tillgångar krympt är att alla de obligationer de äger sedan QE fallit i värde. När de köptes avkastade de låg ränta. Efter att de fallit i marknadsvärde avkastar de hög ränta. Håller Fed obligationerna tills de löper ut gör de ingen förlust. Men i balansräkningen måste man ta upp marknadsvärdet.

Fed har alltså obligationer som ger höga ränteintäkter och bankreserver som ger höga ränteutgifter. Det stora problemet är att amerikanska staten får betala höga räntor på statsskulden.

Citat:
Utländska banker är också med i US FEDs repo market, man gör en valutaswap.
https://www.bloomberg.com/news/artic...-by-24-billion
Låst artikel. Fed upprättar ibland swap-avtal med utländska centralbanker.

Citat:
Det här är inget som Sverige har, använder eller behöver oroa sig för. Det är enbart kopplat till USAs storlek och att USD är världsvalutan. Jag undrar om ens ECB och Euron har något liknande, Euron är för liten.
USD och EUR är de två överlägset största internationella lånevalutorna. ECB upprättade swap-avtal med Riksbanken under finanskrisen.
https://www.ecb.europa.eu/press/pr/d...090610.en.html

Citat:
Detta är typexempel på varför USD inte kommer att tappa sin plats som världsvaluta till t.ex Yuan eller guld. Detta finns bara i USA i USD och används av alla stora banker i världen.
Som sagt, jag skulle föreslå att du och andra börjar med förståelse och sedan fortsätter med slutsatserna, inte tvärtom.
Citera
2022-12-16, 16:26
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Nej. Varför upprepa samma felaktigheter när jag redan besvarat och gett dig länkar? Det står ju i rubriken att repo-kontot är "Treasury Securities Sold by the Federal Reserve". Repo-kontot tillhör alltså Fed och innehåller reserver de fått när de sålt korta obligationer till pensionsfonder och försäkringsbolag.

Nej. Vi kan börja med att konstatera att repo-kontot är Feds och alltså inte innebär att några räntor betalas ut till banker. Det som gjort att Feds och andra centralbankers tillgångar krympt är att alla de obligationer de äger sedan QE fallit i värde. När de köptes avkastade de låg ränta. Efter att de fallit i marknadsvärde avkastar de hög ränta. Håller Fed obligationerna tills de löper ut gör de ingen förlust. Men i balansräkningen måste man ta upp marknadsvärdet.

Fed har alltså obligationer som ger höga ränteintäkter och bankreserver som ger höga ränteutgifter. Det stora problemet är att amerikanska staten får betala höga räntor på statsskulden.

Låst artikel. Fed upprättar ibland swap-avtal med utländska centralbanker.

USD och EUR är de två överlägset största internationella lånevalutorna. ECB upprättade swap-avtal med Riksbanken under finanskrisen.
https://www.ecb.europa.eu/press/pr/d...090610.en.html

Som sagt, jag skulle föreslå att du och andra börjar med förståelse och sedan fortsätter med slutsatserna, inte tvärtom.
Jag klipper lite från nätet så du kanske fattar bättre.

Reverse repo:
"A reverse repurchase agreement conducted by the Desk, also called a “reverse repo” or “RRP,” is a transaction in which the Desk sells a security to an eligible counterparty with an agreement to repurchase that same security at a specified price at a specific time in the future."

Why do banks need reverse repos:
"The Overnight Reverse Repo Facility (ON RRP) helps provide a floor under overnight interest rates by acting as an alternative investment for a broad base of money market investors when rates fall below the interest on reserve balances (IORB) rate."

Who pays the reverse repo rate?
the central bank. Reverse repo rate is also a monetary policy used by the central bank (which is RBI in India) to regulate the flow of money in the market. When in need, the central bank of a country borrows money from commercial banks and pays them interest as per the reverse repo rate applicable.

Här hur SNB (Schweiz centralbank) lånar pengar från US FED och sedan auktionerar ut dem till vilken bank som helst t.ex Credit Suisse som har totalkris. Vilken bank som helst kan alltså via sin centralbank låna USD av US FED:
https://www.snb.ch/en/ifor/finmkt/id/finmkt_usdollars
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-12-16 kl. 16:38.
Citera
2022-12-16, 18:25
Bannlyst
Citat:
I själva verket sker fyra förändringar av skuldförhållanden. Med interplanetarisk pedagogik kallar liket detta för "överföring av en fordran".
Ur köpare och säljarens perspektiv görs en överföring.
Att sedan de inblandade bankerna (som jag skrev, och du inte klarade av att läsa) reglerar skulden mellan sig gör inte det första felaktigt.

Citat:
Liket tror att något som uppfanns på medeltiden förändras på 20 år.
Skulle ju faktiskt kunna hända saker sedan medeltiden.
Sedan har vi ju också att herr Nilssons minnesfunktioner inte är de bästa. Vilket har visat sig.
Repetition är kunskapens moder och herr Nilsson föraktar väl inte kunskap.

Citat:
Någon "kassa" finns givetvis inte i balansräkningen
Citat:
Hehe, alla som sysslat med bokföring vet att kassan är ett tillgångskonto som kommer med i genereringen av balansräkningen.
Herr Nilsson är så ivrig att invända att han nu invänder mot sig själv.
(Om inte herr Nilsson ser upp hamnar han i livelock och kommer aldrig ur).

Citat:
Men jag tackar för citerbar liket-okunskap att lägga på listan.
Men ska herr Nilsson verkligen berätta för andra om att han invänder mot sig själv. Är inte det lite genant.

Citat:
Liket har ännu inte lyckats frambringa ett svar på hur skuldförhållanden och transaktioner skulle representeras om det inte var i bankens bokföring.
På jorden loggas alla transaktioner. Det är bara på herr Nilssons planet som man ringer till ekonomiavdelningen och ber att få ett utdrag ur bokföringen om man behöver göra rollback.

Citat:
Huvudverken? Har liket gått och blivit verkmästare på gamla dar?
Jag försöker ju upprätthålla en viss nivå här.

Citat:
Jag tackar hur som helst för att liket gjorde ännu en citerbar kullerbytta som kommer användas emot *hen* om inte attityden ändras:
Liksom-fbs sanningspatos är på tok för starkt för att låta sig skrämmas till tystnad av patetiska hot från herr Nilsson.

I grunder leder det bara till viss munterhet över hur djup herr Nilsson har fallit.
Citera
2022-12-16, 18:37
Bannlyst
Citat:
OK, du har hängt upp dig på formuleringen "bankkonto" och "pengar". Att det inte springs med sedlar mellan banker och riksbanker är ju uppenbart. Men funtionaliteten i USAs reverse repo market är att US FED suger upp pengar från bankerna genom att erbjuda en oerhört hög ränta nu 4.4% för alla "pengar" banker "sätter in" på FEDS "konto" där de nu "har" över 2 trillion USD. Detta orsakar US FED enorma förluster dagligen, de har ju själva köpt papper som bara avkastar 0-1% medans deras utgifter är 4.4%.
Nja, inte så att jag missunnar herr Nilsson det stora nöjet att få käbbla med dig. Men jag vill fästa uppmärksamheten på att FED har köpt värdepapper för ganska stora belopp där de "lånar" till det av bankerna. Jag behöver skriva "lånar" inom citationstecken annars skär det ihop för herr Nilsson.

Och räntan för dessa lån är just 4.4% (IORB rate). Kan verifieras här: https://www.federalreserve.gov/monet...e-balances.htm

Reverse repos är INTE QE köpen. (QE portföljen ligger på ca 8.5 trillion dollar).
Citera
2022-12-16, 19:25
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, inte så att jag missunnar herr Nilsson det stora nöjet att få käbbla med dig. Men jag vill fästa uppmärksamheten på att FED har köpt värdepapper för ganska stora belopp där de "lånar" till det av bankerna. Jag behöver skriva "lånar" inom citationstecken annars skär det ihop för herr Nilsson.

Och räntan för dessa lån är just 4.4% (IORB rate). Kan verifieras här: https://www.federalreserve.gov/monet...e-balances.htm

Reverse repos är INTE QE köpen. (QE portföljen ligger på ca 8.5 trillion dollar).
Den länken är väl rimligen just exakt reverse repo-räntan, där har FED över 2 trillion USD just nu som de betalar räntan på. Det är 2 miljarder kronor per dag om jag inte slår fel på min räknare... Kanske kan man parkera pengar hos FED på ytterligare andra sätt.
Citera
2022-12-16, 20:07
Bannlyst
Citat:
Den länken är väl rimligen just exakt reverse repo-räntan, där har FED över 2 trillion USD just nu som de betalar räntan på. Det är 2 miljarder kronor per dag om jag inte slår fel på min räknare... Kanske kan man parkera pengar hos FED på ytterligare andra sätt.
Nej. Läs första meningen:
The Federal Reserve Banks pay interest on reserve balances.

Det handlar om ränta på reserverna.

Det har inget med några omvända repor att göra.

När FED lånar av bankerna uppstår fordringar på FED från bankerna. Dessa fordringar benämns reserver.
Det språkbruken härör från när USA hade reservkrav.

Dessa drygt 8 trillions USD betalar FED ränta på. Och det är den räntesats FED bestämmer.

FED förlorar när de höjer räntan, men tjänar när de sänker den. Skulle de nu höja lika mycket som de sänker så går det på ett ut över tiden.
Citera
2022-12-17, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Nu kanske du är ironisk???

Men herrejävlar... förr gällde "repayment or revenge". Det var i princip lika illa att stå i skuld till staten eller "vita" företag som att ha juggemaffian efter sig....

Nu gäller "skuldsanering"... etc etc FUCK ém, and their law!
https://www.youtube.com/watch?v=zKNoU2P0dQc
Klart jag var ironisk.

Men inte när jag påstår att skuld till staten i vissa avseenden kan vara värre än juggemaffian.

Staten har betydligt större makt och förmåga att förfölja och fördärva människors liv och ekonomi.

Testa vad som händer om en skatteskuld inte betalas i tid. Kronofogden, utmätning polis med dragna vapen om du inte samarbetar.

I jämförelse kan inte juggemaffian själva stänga av ditt bankkonto ellet beslagta dina pengar direkt från banken. Juggemaffian kidnappar inte folk och låser in dem i 6år baserat på ”samlad nedömning” i samråd med ekobrottsmyndigheten och hela polismyndigheten om det behövs.
Citera
2022-12-17, 02:23
Medlem
Citat:
Sveriges riksbank har det ju enkelt, gör bara som i USA eller EU. Det som är fel är att hela världens ekonomiska kollaps kan styras av en enda man Jerome Powell.

Jag tror inte USAs skattebetalare blir nöjda med "oops nu återtar vi all FED-utdelning till skattebetalarna retroaktivt sedan 2008, men det går iallafall jämnt upp". Vi talar om ca 10 biljoner kronor papperspengar.

Man kan notera att "centralbanker" väl bara är ca 100 år gamla, att sedlar (ersättning för guld) bara är 150 år gamla, och att centralbanker bara varit viktiga de 40 senaste åren. Jag tror denna kris är så stor att man kommer att ompröva riksbankers berättigande, eller vad de ska arbeta med.

Ja, det känns som om de spelat ut sin (teoretiska) roll. Det fungerade bra i 10-15 år och under restrerande 30-25 så har de byggt finansiella bubblor. Att de var tvugna att gå över till QE var väl sista spiken i kistan.
Citera
2022-12-17, 13:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Ja, det känns som om de spelat ut sin (teoretiska) roll. Det fungerade bra i 10-15 år och under restrerande 30-25 så har de byggt finansiella bubblor. Att de var tvugna att gå över till QE var väl sista spiken i kistan.
Allt har ett slut, inte konstigt med det. Det ska bli spännande att följa vad som uppkommer istället för riksbanker, när den första i något land utplånats av sina egna skulder. De sitter ju på första parkett och kan som enda spelare faktiskt påverka sin omgivning så att det går bättre för riksbanken själv, så jag spekulerar i att plågan blir otroligt utdragen och väl dold för alla. Tills de slår i trottoaren efter deras hopp från våning 60.
Citera
2022-12-19, 00:22
Medlem
Bertil85s avatar
Är det här ett skämt då RB chefen avgår ?
Citera
2022-12-21, 10:32
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Herr Nilsson är så ivrig att invända att han nu invänder mot sig själv.
Liket är för gulligt som i desperationen över att hitta citerbar okunskap blottar sin egen.

Så här stod det:
Citat:
Frågan är vad en kassa hos Riksbanken skulle bestå av. Egna sedlar som inte makulerats skulle vara en möjlighet.
Någon "kassa" finns givetvis inte i balansräkningen:
https://www.riksbank.se/globalassets...sbank-2021.pdf

Citat:
Hehe, alla som sysslat med bokföring vet att kassan är ett tillgångskonto som kommer med i genereringen av balansräkningen. Annars skulle det finnas dolda tillgångar.
Hade liket haft minsta erfarenhet av bokföring hade *hen* vetat att konton med balans noll inte kommer med i genereringen. Annars skulle minsta balansräkning bli 100 sidor lång. Att kassan inte finns med i Riksbankens balansräkning beror givetvis på att det inte finns någon.

Citat:
På jorden loggas alla transaktioner. Det är bara på herr Nilssons planet som man ringer till ekonomiavdelningen och ber att få ett utdrag ur bokföringen om man behöver göra rollback.
Det liket kallar "logg" är bokföringen.

Hade liket haft minsta erfarenhet av bokföring hade *hen* vetat att rollback är totalt no-no. En felaktig verifikation måste ligga kvar och en korrigeringsverifikation skapas.

Citat:
Liksom-fbs sanningspatos är på tok för starkt för att låta sig skrämmas till tystnad av patetiska hot från herr Nilsson.
Liket är en forumshaverist. Problemet är att liket aldrig kan backa från ett påstående, ens när det hör hemma i en annan galax.

Låt mig påminna om likets påstående: Man behöver jobba färre timmar nu för ett hus modell 1960 än man behövde 1960.

Verkligheten då det gäller löner vs. bostadspriser:
https://mobile.twitter.com/Claes_Hem...23779616116742

Eftersom liket uppvisat noll vilja till förändring återgår jag nu till tidigare praxis och publicerar en lista av likets interplanetära perspektiv så fort *hen* uppenbarar sig.

Jag tackar för de två bidragen jag fick till listan i denna tråden:
Citat:
RB går back, och förbrukar sin kassa.
Citat:
Kassa är ett konto i bokföringen. Och har ingen representation i balansräkningen.
Citera
2022-12-21, 14:46
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Jag klipper lite från nätet så du kanske fattar bättre.
När jag gett dig länkar till texter som tydligt beskriver de vanliga fallgropar du ramlat ner i så är det alltså jag som inte fattar och behöver lära mig...

Citat:
Reverse repo:
"A reverse repurchase agreement conducted by the Desk, also called a “reverse repo” or “RRP,” is a transaction in which the Desk sells a security to an eligible counterparty with an agreement to repurchase that same security at a specified price at a specific time in the future."

Why do banks need reverse repos:
"The Overnight Reverse Repo Facility (ON RRP) helps provide a floor under overnight interest rates by acting as an alternative investment for a broad base of money market investors when rates fall below the interest on reserve balances (IORB) rate."

Who pays the reverse repo rate?
the central bank. Reverse repo rate is also a monetary policy used by the central bank (which is RBI in India) to regulate the flow of money in the market. When in need, the central bank of a country borrows money from commercial banks and pays them interest as per the reverse repo rate applicable.
Du har surfat runt och klistrar in saker du läst utan att länka och utan att bygga någon sorts resonemang runt.

Vad skulle poängen vara? Banker kan fortfarande inte "sätta in" några pengar hos Fed eller någon annan centralbank.

Att Feds repo-konto ökat kraftigt beror på att Fed säljer korta obligationer i omvända repor för att minska mängden reserver som bankerna har. Pensionsfonder, försäkringsbolag och money-market-funds köper dessa obligationer. De har "satt in" pengar hos Fed lika lite som jag har "satt in" pengar hos ICA när jag köper 1L mjölk.

Det står om orsaken till ökningen här:
Citat:
As the stock of reserves grew, however, it became clear that the abundance of reserves — combined with limits to arbitrage — could push the fed funds rate below the bottom of the Fed's target range. To reduce the likelihood of below-target rates, the Fed introduced programmatic repo transactions with a wide range of financial firms in 2013. This program — the Overnight Reverse Repo Program (ON RRP) — allows eligible counterparties to lend excess funds to the Fed through repo transactions at a specified rate, ensuring that repo rates (and other short-term money market rates, by extension) remain close to or above the ON RRP rate.

The ON RRP facility has been effective in helping maintain control of the fed funds rate well within the target policy range. More recently, however, one of the ON RRP's primary uses has been to absorb funds that would otherwise end up as reserves on bank balance sheets, with the Fed effectively becoming the largest borrower in the repo market
https://www.richmondfed.org/publicat.../2021/eb_21-31

Citat:
Här hur SNB (Schweiz centralbank) lånar pengar från US FED och sedan auktionerar ut dem till vilken bank som helst t.ex Credit Suisse som har totalkris. Vilken bank som helst kan alltså via sin centralbank låna USD av US FED:
https://www.snb.ch/en/ifor/finmkt/id/finmkt_usdollars
Det här har vi redan talat om. Swap-avtal mellan centralbanker är tillfälliga uppgörelser när utländska företag behöver hjälp med att betala lån tagna i USD.

Du blandar och ger. Tidigare pratade du om att banker har "satt in pengar" hos Fed. Nu handlar det om att banker "lånar från Fed". Rätt beskrivning är att schweiziska centralbanken ger nödlån i USD till Credit Suisse. Mellan schweiziska centralbanken och Fed finns bara ett swap-avtal, inget lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in