Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-12-14, 12:26
  #25
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikase
Fick idag hem min samsung 85" ue85au7105. Den blev inburen och nu vill jag bara kasta ut den.

När jag startar tv:n kommer skärmen upp som säger att jag ska få välja språk. "Hi" "Hej" "Ciao" etc. Men innan jag ens hinner klicka med fjärrkontrollen försvinner vissa språk och det står i mitten av rutan "not available". Det går inte att använda fjärrkontrollen. Har testat med nya och gamla fjärrkontrollen. Wtf am I doing wrong?

Testa att byta battrier eller eventuellt stoppa i några?
Citera
2022-12-14, 13:12
  #26
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikase
Fick idag hem min samsung 85" ue85au7105. Den blev inburen och nu vill jag bara kasta ut den.

När jag startar tv:n kommer skärmen upp som säger att jag ska få välja språk. "Hi" "Hej" "Ciao" etc. Men innan jag ens hinner klicka med fjärrkontrollen försvinner vissa språk och det står i mitten av rutan "not available". Det går inte att använda fjärrkontrollen. Har testat med nya och gamla fjärrkontrollen. Wtf am I doing wrong?

Tog ungefär 7 sekunder att hitta

https://www.youtube.com/watch?v=3W6S...nel=Soundbound

Du måste koppla tv-dosan till tv genom att hålla ned "return" och "play/paus" på fjärren medan teven är på.
Citera
2022-12-14, 13:20
  #27
Medlem
JustZlatans avatar
Jag är nöjd med min japanska plasma tv "50" som är 10 år gammal. Bättre bild än vad någon LED-tv kan åstadkomma. Jag bävar inför den dagen då tv:n går sönder och jag måste köpa en ny, för plasma tv finns väl inte längre. Hur som helst kommer jag aldrig köpa en Samsung, LG eller någon annan Kinatillverkad tv.
Citera
2022-12-14, 13:58
  #28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Dra bort tejpen som sitter framför polen på batteriet i fjärrkontrollen så ska du se att den börjar fungera.
Citera
2022-12-14, 14:11
  #29
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Titzen Samsung app löser allt.

Om inte, välj språk direkt,din kan ändra senare inne i menyn.

Hmmm, gjorde det misstaget en gång, var fööör snabb och det blev nåt ej förståeligt språk som blev lite besvärligt att ta sig ur.
Citera
2022-12-14, 14:13
  #30
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dra bort tejpen som sitter framför polen på batteriet i fjärrkontrollen så ska du se att den börjar fungera.

Tips för äldre fjärrisar som slutar funka: Spiralfjädern som ska trycka dit batterierna kan ha dragit ihop sig. Dra ut den lite så funkar det igen. Generande att få den där nedlåtande blicken av elektronikexperten.😀

Vad som hindrar mig att köpa ny elektronik är just dessa komplicerade installationer och "sätta igång-ritualer" Orkar bara inte läsa 67 sidor instruktioner.. Så sällan nytt hos mig.
Citera
2022-12-14, 14:19
  #31
Medlem
Brukar finnas en "fjärrkontroll" på tv'n. Brukar vara placerad under Sumsung-loggan eller på undersidan av tv på höger sida. Se om du kan hitta den, kan även vara där det är en knapp som fastnat eller dyligt.
Citera
2022-12-14, 16:17
  #32
Moderator
Falukropps avatar
Håll er till trådens ämne.

Oerhörda mängder OT raderat.

//mod
Citera
2022-12-14, 19:05
  #33
Medlem
TobiasBeechers avatar
Har du en menyknapp på tv:n du kan använda för den första installationen? Så kanske kontrollen funkar sen.
Citera
2022-12-14, 22:09
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knutloppan
Testa att hålla in strömknappen och hemknappen på din fjärrkontroll. Det tvingar tv'n till en hård restart, ungefär som strömknappen och volymknappen på en Iphone.

Ta det från en IT konsult. Om ett IT system inte fungerar, starta om det - fungerar alltid! Är troligtvis någon gammal process som ligger och klämmer eller service som fastnat i startup-läge. Detta löses genom att bara starta om det.

Du hade ju helt rätt! Jag googlade efter en resetmanöver igår. Både på svenska och engelska.

Men du är en fantastisk människa som tar dig tiden att hjälpa en arm stackare .

Samsungteknikern hade ingen aning. Han kom med samma förslag som resten i den här tråden. Han menade att det måste vara fjärren som ska laddas eller sladden som ska dras ur.

Men jag sa att den hade låst sig och skrev not available. Det gick inte ens att klicka okej. Du är ju helt enkelt bäst!
Citera
2022-12-14, 23:56
  #35
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, det gör dom inte alls. Dom slänger den åt sidan för att det är för mycket och för komplicerad information.

Mvh,
Jobbar med installation och support av hemelektronik hos privatpersoner.

Edit: Och det är ju tack vare människor som TS som jag har jobb, så tack TS!
Haha, det är ju så vi män gör. Skiter i manualen och bara tutar och kör.

Ber alltid frugan om hjälp, för det är tråkigt att sitta i manualer.
Citera
2022-12-15, 06:03
  #36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikase
Du hade ju helt rätt! Jag googlade efter en resetmanöver igår. Både på svenska och engelska.

Men du är en fantastisk människa som tar dig tiden att hjälpa en arm stackare .

Samsungteknikern hade ingen aning. Han kom med samma förslag som resten i den här tråden. Han menade att det måste vara fjärren som ska laddas eller sladden som ska dras ur.

Men jag sa att den hade låst sig och skrev not available. Det gick inte ens att klicka okej. Du är ju helt enkelt bäst!
¨
Jaha, det gick inte att trycka på något alls. Det var lite otydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Haha, det är ju så vi män gör. Skiter i manualen och bara tutar och kör.

Ber alltid frugan om hjälp, för det är tråkigt att sitta i manualer.
Ett gott råd på vägen är att alltid läsa manualen. Även du sen inte nödvändigtvis följer den.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback