• 1
  • 2
2022-12-15, 15:45
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocavanilla
Tränar på ett gym där den högsta vikten för hantlar är 38 kg. Jag har gymmat i två år nästan exakt. Jag burkar köra hantelpress/bröst med hantlarna. Nu har jag kommit till ett skede där jag gör över 15 reps med de här 38 kg hantlarna och känner att det börjar bli meningslöst.

På gymmet finns en smithmaskin med stopp att sätta in. Det finns även en helt vanlig bänkpress, fast utan stopp. Jag vill börja övergå till bänk för att kunna höja belastningen och vikterna. Men när jag tränar finn knappt folk på gymmet, så ingen kommer kunna hjälpa mig på bänken att hålla vakt. Dessutom litar jag inte på "vakten" om jag skulle tappa skivstången under ett set.

Därför har jag funderat på att börja med smithmaskin istället för skivstången. Vet att det dock är två olika saker och att skivstång är att föredra. Men om man kombinerar smithen men hantlarna istället för bänk, kan inte det funka lika bra? Tänker om man kör de tunga seten i smithen och sedan övergår till hantlar efter det. Blir det inte samma sak då som att köra med skivstång?

Jag kör enbart med smithmaskinen i min "bänkträning" och har gjort så de senaste åren. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag kör både plan och lutande.

Efter det går jag över till att träna bröstet med hantlar.

Som carls nämnde kan du köra bänk i böjracket också.
Senast redigerad av RollonHomie 2022-12-15 kl. 15:49.
Citera
2022-12-16, 14:31
Medlem
1. Lär dig att greppa stången ordentligt, och "hårt". Inget sucide-grip, tänk på din handledsposition. Då skall det mycket till för att du skall tappa stången hux-flux...
2. Lär dig att ta dig loss om du fastnar i bottenläget. Man kan "rulla av stången" (mot höften - sen sätt dig upp!) trots ganska tunga vikter... speciellt om man är hyffsat tränad i andra övningar... Visst, det kan kosta i lite blåningar och skrubbsår
3. Inga viktlås/klovar... även om tekniken med att tippa av vikter åt endera håll kan skapa andra spännande effekter... tänk; katapult (!).

...sen, man kör inte bänkpress mot "halsen"... risken för att du sabbar dina axlar är överhängande... stången skall träffa högsta punkten på din bröstkorg... lär dig att sätta upp din kropp när du bänkar (tajta skulderblad, lätt brygga, bra fotplacering och ben-tryck), lär dig bra avlyft, och att racka stången...

Då är det enligt mig ingen större fara att träna bänk, även tungt, själv...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in