Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-02, 14:37
Är det Fritjof som krypkör med tungan och ropar tyst när han pratar?
Citera
2023-01-02, 14:39
Medlem
WithTeeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brobertsta
Hahaha herregud, vad händer? När jag startade den här tråden så tänkte jag att jag bara kunde få lite information om vad det är för tomtar men det här har ju spårat ur totalt. Den här Tom Lutmark är ju dessutom hundra gånger värre. Undrar var det här kommer att sluta egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Jag har tänkt på en sak.

I videon med socialen så verkar det som att det är ett återbesök av utomstånde konsulter, vilket jag antar bottnar i tidigare besök eller anmälningar. I den videon visar L upp en crockpot, och säger något i stil med "titta här, vi kan laga mat...".

Är det för att det inte fanns det förut eller att de har uppgraderat vissa asker i huset, för att kunna visa för myndigheterna att de är ansvarsfulla? Jag får intrycket av att L gärna visar att de faktiskt är ansvarsfulla.

Som du säger har nog L grävt sin grav här. Vet du om det är rimligt att barnet någonsin återgåt till hemmet? Det måste väl ske en markant förbättring innan det kan ske? Jag killgissar att barnet inte kommer tillbaka till det huset, eller till Ls vårdnad, så länge det pågår några doghouse-fasoner.

Om vi nu utgår från min tidigare teori att gubben och L är psykiskt sjuka, schizofrena möjligen, är det någonsin rimligt att låta barnet återkomma till modern? Hon behöver väl vara med i någon form av öppenvård med socboende om det ska vara rimligt?

"och en mikro! en mikro! vi är inga grottmäniskor"
Citera
2023-01-02, 15:46
Medlem
AccuratePeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryHadALittleLamb
jag skulle gissa på att hon är på utredningshem tillsammans med barnet

Att bli placerad på utredningshem är en frivillig insats. Pojken är LVU:ad. Du kan således inte placeras ett LVU:at barn på ett utredningshem med sin vårdnadshavare såvida inte socialtjänsten inte omplaceras barnet med LVU i sitt eget hem och därifrån, inom ramen för LVU i hemmet, beviljat insats i form av utredningshem.

Väldigt oklart dock om man kan göra något sådant över huvud taget och, om man har stöd för det i lagen, om man skulle göra det direkt efter ett omedelbart omhändertagande dock. Låter inte särskilt troligt.
Citera
2023-01-02, 15:52
Medlem
AccuratePeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WithTeeth
Tack för sammanattning.

Marianne är tanten som håller Rebecca i handen och Åsa en galen soctant (som ser proper och ordentlig ut i videon) som förlorat allt pga psykisk sjukdom, förstår jag från att ha läst ikapp lite i tråden... Men ser man Tompalompa i videon? Är det samma gäng som ska dit på lördag?

En positiv överraskning var ju att det var en hel del klipp i Fritjofs video som Doghouse klippt bort i sina YT videos, antagligen då de inte är gynnande för dem. Rebecca visar också en mer aggressiv ton i de bortkippta scenerna, inte hört henne så på deras YT kanal innan.

edit; förstår nu att Tom är göteborgaren med rödlätt skägg.

Haha jävlar som de beter sig, polisen behövde ju knuffa bort dem och påtala att de behövde skärpa sig framför barnet. Till och med Rebecca tar för sig och konfronterar polisen och visar upp sin totala okunskap.
Citera
2023-01-02, 15:58
Medlem
Minst White trash hushållet i Hallstavik
Citera
2023-01-02, 16:02
Medlem
WithTeeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AccuratePeer
Haha jävlar som de beter sig, polisen behövde ju knuffa bort dem och påtala att de behövde skärpa sig framför barnet. Till och med Rebecca tar för sig och konfronterar polisen och visar upp sin totala okunskap.

Förtstår att de klippt bort det... och då är personen som visar denna mer breda version till och med på deras "sida" i det hela. Vilket gör att man man undra hur mycket skit som är bortklippt från originalet?
Citera
2023-01-02, 16:03
Citat:
Ursprungligen postat av daskyrn
Minst White trash hushållet i Hallstavik

Är Norrtälje Sveriges Ohio?
Citera
2023-01-02, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Är Norrtälje Sveriges Ohio?
Stockholms enda landsbygdskommun, vad ska man säga
Citera
2023-01-02, 16:34
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Tack för sammanattning.

Marianne är tanten som håller Rebecca i handen och Åsa en galen soctant (som ser proper och ordentlig ut i videon) som förlorat allt pga psykisk sjukdom, förstår jag från att ha läst ikapp lite i tråden... Men ser man Tompalompa i videon? Är det samma gäng som ska dit på lördag?

En positiv överraskning var ju att det var en hel del klipp i Fritjofs video som Doghouse klippt bort i sina YT videos, antagligen då de inte är gynnande för dem. Rebecca visar också en mer aggressiv ton i de bortkippta scenerna, inte hört henne så på deras YT kanal innan.

edit; förstår nu att Tom är göteborgaren med rödlätt skägg.
Tom är INTE Göteborgare. Han bor i Småland i Lutarp.
Citera
2023-01-02, 16:38
Medlem
WithTeeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Tom är INTE Göteborgare. Han bor i Småland i Lutarp.

Mycket möjligt , men det är inte småländska han pratar det kan jag lova dig.
Citera
2023-01-02, 16:40
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Mycket möjligt , men det är inte småländska han pratar det kan jag lova dig.
Han är folkbokförd i Jönköping. Där pratar man inte så bred småländska…
Citera
2023-01-02, 17:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AccuratePeer
Att bli placerad på utredningshem är en frivillig insats. Pojken är LVU:ad. Du kan således inte placeras ett LVU:at barn på ett utredningshem med sin vårdnadshavare såvida inte socialtjänsten inte omplaceras barnet med LVU i sitt eget hem och därifrån, inom ramen för LVU i hemmet, beviljat insats i form av utredningshem.

Väldigt oklart dock om man kan göra något sådant över huvud taget och, om man har stöd för det i lagen, om man skulle göra det direkt efter ett omedelbart omhändertagande dock. Låter inte särskilt troligt.

Jag var LVUad som 19 åring pga eget beteende. På behandlingshemmet fanns en del som var där "frivilligt". De hade barn som blivit LVUade pga föräldrars missbruk. Dessa hade erbjudits stöd och olika insatser på frivillig basis innan som inte fungerat innan barnen blev omhändertaget. Men något slags yttre tryck är det ju fast det sker ju utifrån ett slags standard om vad barnet måste kunna ha för miljö för att vårdnad ska kunna återgå till förälder.
Om omhändertagande grundas på missbruk med fysisk och/eller psykiska brister hos den som ska sörja för barnets väl och ve, bristande hygien etcså har man ju listan på felen som föräldern måste fixa. Och då går de väl med på behandling de ofta tidigare har ratat. Men föräldern är inte på formellt tvång, de är för risiga för att se efter ett barns behov men inte nödvändigt för att kvalificera för LVM där det krävs att personen är väldigt nedgången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in