Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-07, 00:57
Medlem
Hookes avatar
Om en avhysning skulle bli aktuell och den nya ägaren begär deras hjälp, ja.
Citera
2023-02-07, 01:05
Medlem
Hookes avatar
Jag misstänker att objektet skulle bli mer attraktivt om Mörten, R och blidemil brände ner huset (sängrökning eller ngt). Reducerade rivningskostnader. Inga boende att vräka. Bara ett spa-tält att rensa från några månaders avföring.
Citera
2023-02-07, 01:16
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse38
Jag har postat det tidigare i den här tråden men det står om hur det funkar i pdf:en med beskrivning och värdering.

Nya ägaren får äran att begära handräckning om boende vägrar flytta ut.
https://auktionstorget.kronofogden.se/91673.html

PDF:en finns där och läs under 2.13.

Fast nu är det här ju lite av ett specialfall (dock inte unikt på något sätt) eftersom de boende har varit uttalat aggressiva och även uttalat hot mot myndighetspersoner.

I sina videor pratade hundhusisarna en hel del om käärlek till en början - kärlek för dem är kanske att vara jävligt otrevliga och aggressiva, att köra bad dog/good dog, knarka, inte betala räkningar, inte vårda vare sig barn eller djur eller ens sig själva.

Den ende som skulle kunna tänkas vara berättigad att få vara kvar i huset under visningen är fastighetsägaren - men han säger ju själv att han inte äger fastigheten.

Det är ju inte så att man kan samla sina kamrater hos sig och sitta och sura på plats under en visning av en utmätt fastighet.
Citera
2023-02-07, 01:31
Medlem
Är det så enkelt att Tyske inte är mer på spänn än vad han är, för att Emil lovat att de kan bo där efter att ha blivit avhysta?? Emil bodde väl ganska nära redan innan Tysken flyttade till byn??

Alltså visst att han tror att geeten ska rädda hans, och visst att han tror sig ha en massa rättigheter som hyresgäst utan avtal, samt att han i EU-rätten ska kunna få det till en olagligt utmätning (efter att huset är sålt) men innerst inne måste han fatta att han inom någon månad kommer få flytta ut, och borde vara stressad över det.
Citera
2023-02-07, 06:55
Medlem
Messerschmitts avatar
Det ska bli fördelningssammanträde den 16 mars. Om jag fattar det rätt så är det tidpunkten då köparen övertar fastigheten och kan be Kronofogden att avhysa eventuella boende i huset.

Edit: Från Kfm:

”Om förre ägaren inte har flyttat ut på fördelningsdagen kan köparen vända sig till Kronofogden och begära hjälp med handräckning, (avhysning). Sådan hjälp är kostnadsfri för dig som köpare när det gäller tillträde till bostaden och biutrymmen som vind, källare och garage för privatbil. Om handräckningen avser andra utrymmen än dessa kan du som köpare själv bli ansvarig för kostnaderna. En handräckning verkställs enligt reglerna om avhysning.”
Senast redigerad av Messerschmitt 2023-02-07 kl. 06:58.
Citera
2023-02-07, 07:51
Medlem
Doktordilles avatar
Alltså.. varit borta ett tag då svamlet blev mig övermäktigt.... Åter här gen, till the D day, so to say.
Vad har hänt med Emil???
Har någon blandat snabb-knark i Emils the??
Jösses, snackar ju oavbrutet, allt från film från 90-talet till krutkuppen?! Stor-mörten försöker hänga med men är ju omöjligt, lokal name-dropping från orten och helt förvirrat snack..

Tycker det verkar som R förstått att det inte blir bra det här och att Emil inte längre är blyga mys-Emil, utan att det är nåt tjall med han.
Ingen som känner Emil sedan tidigare? Vad är det för jeppe?

Tycker det finns endel mer eller mindre täckta hot i de senaste filmerna, speciellt från Emil...
Vad menar han med videon där han pratar om sin skolgång på Roden "ni vet vad som kan hända" ??
Kollade hans FB

https://www.facebook.com/photo/?fbid...00000431832894, någe knas e de på pojken..?
Citera
2023-02-07, 08:18
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordille
någe knas e de på pojken..?

Blind, färdtjänst, ADHD. Han har nog fyrdubblat medicinintaget.
Citera
2023-02-07, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Det ska bli fördelningssammanträde den 16 mars. Om jag fattar det rätt så är det tidpunkten då köparen övertar fastigheten och kan be Kronofogden att avhysa eventuella boende i huset.

Edit: Från Kfm:

”Om förre ägaren inte har flyttat ut på fördelningsdagen kan köparen vända sig till Kronofogden och begära hjälp med handräckning, (avhysning). Sådan hjälp är kostnadsfri för dig som köpare när det gäller tillträde till bostaden och biutrymmen som vind, källare och garage för privatbil. Om handräckningen avser andra utrymmen än dessa kan du som köpare själv bli ansvarig för kostnaderna. En handräckning verkställs enligt reglerna om avhysning.”

Lite funderingar som jag har i huvudet:

Tysken har en skuld på ca 150.000:- hos KFM (tror jag hörde det i videon när de skulle värdera fastigheten, pratas om obetalda avgifter o skatter dvs statliga pengar)

Statliga KFM och Polisen lägger enligt mig ner de pengarna enbart på ”värderingen” då jag såg typ 15-20 poliser flertalet polisbilar mm. Sedan ska huset annonseras, auktioneras ut, affären göras upp, ev pantbrev, avhysning med kanske lika många poliser om inte mer, flyttbolag, flyttstäd osv osv - allt detta görs för att driva en skuld på 150.000:-?

Personligen tycker jag det låter idiotiskt eller har jag missat nått?

OBS! Det här handlar inte om doghouse, tysken, GEET eller nått utan enbart beloppet och KFM/Polis myndigheternas insats kontra skulden.
Citera
2023-02-07, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H84L

Tysken har en skuld på ca 150.000:- hos KFM (tror jag hörde det i videon när de skulle värdera fastigheten, pratas om obetalda avgifter o skatter dvs statliga pengar)

Statliga KFM och Polisen lägger enligt mig ner de pengarna enbart på ”värderingen” då jag såg typ 15-20 poliser flertalet polisbilar mm. Sedan ska huset annonseras, auktioneras ut, affären göras upp, ev pantbrev, avhysning med kanske lika många poliser om inte mer, flyttbolag, flyttstäd osv osv - allt detta görs för att driva en skuld på 150.000:-?

OBS! Det här handlar inte om doghouse, tysken, GEET eller nått utan enbart beloppet och KFM/Polis myndigheternas insats kontra skulden.

Saken är väl delvis att man inte kan sluta driva in skulder för att den som har skulderna är besvärlig. Isf skulle alla som har skulder kunna ställa till ett jävla liv för att slippa betala dom. Sen slår dom ju två flugor i en smäll då huset inte är ett bra ställe för ett litet barn att växa upp i. Nu får dom dels in pengarna (även om det kostar skattebetalarna) och barnet som nu iof är omhändertagen får bo i en bättre miljö (förhoppningsvis).
Citera
2023-02-07, 10:37
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:

Du verkar framförallt ha missat att vi lever i ett samhälle med diverse lagar? Det är t.ex. inte okej att sno andras pengar.
Citera
2023-02-07, 10:49
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordille
Alltså.. varit borta ett tag då svamlet blev mig övermäktigt.... Åter här gen, till the D day, so to say.
Vad har hänt med Emil???
Har någon blandat snabb-knark i Emils the??
Jösses, snackar ju oavbrutet, allt från film från 90-talet till krutkuppen?! Stor-mörten försöker hänga med men är ju omöjligt, lokal name-dropping från orten och helt förvirrat snack..

Tycker det verkar som R förstått att det inte blir bra det här och att Emil inte längre är blyga mys-Emil, utan att det är nåt tjall med han.
Ingen som känner Emil sedan tidigare? Vad är det för jeppe?

Tycker det finns endel mer eller mindre täckta hot i de senaste filmerna, speciellt från Emil...
Vad menar han med videon där han pratar om sin skolgång på Roden "ni vet vad som kan hända" ??
Kollade hans FB

https://www.facebook.com/photo/?fbid...00000431832894, någe knas e de på pojken..?

Hoten haglar än tydligare i Tyskens egna kanal men ja, det är uppenbart att dom på något vis laddar upp inför Onsdag (visning).

Emil är lite grann avhandlad bakåt i tråden då info inkommit samt tagits fram, men lite recap;
Gymnasiet fordonslinjen, oklart om han gick ut.
Han är synskadad varför han möjligtvis/troligtvis har färdtjänst.
Hans ex-sambo sitter inspärrad på rättspsyk och dom har tidigare blivit vräkta från tidigare boende. Emil bor/mantalsskriven hos sina föräldrar i Herräng nu.

Brottmålsdom från 2020.01 om våldsamt motstånd, olovlig körning och brott mot trafikförordningen efter att han kört lastbil och blivit stoppad av polis.
Delen med våldsamt motstånd förklarar han med adhd-diagnos.
Det finns uppgifter att han kör bil trots avsaknad av körkort.

0kr deklarerad inkomst 2021.
Sannolikt drogliberal.

En av poliserna som närvarade vid värderingen av huset, är densamme som var med och stoppade Emil i lastbilen.

Emil har mer och mer börjat prata i videos, och dom har nämnt något att han behöver träna på det sociala/att prata.
Istället har det blivit att han pratar för mycket, avbryter ständigt dom andra och är ganska osammanhängande och märkligt djup i sina bryt. Oneliners och uttryck som låter som uppmaningar är paradgrenen.
Citera
2023-02-07, 11:00
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:

Ja, du har verkligen missat något. Liksom tysken och Emil.

Även om det kostar mer än det smakar så ska skulder drivas in. Allt annat skulle bara bli jättekonstigt, och göra att folk gör det svårt och dyrt att driva in det de är skyldiga, för att slippa betala tillbaka.

Observera att det är någon de är skyldiga pengar, det är inte en skuld som någon hittat på. Och om samhället ska fungera så betalar man sina skulder, även om det finns undantag, som skuldsanering och konkurs.

I tyskens fall har han ett hus som har ett visst värde, och det ska han inte ha om huset (hela fastigheten) istället kan användas till att betala det han är skyldig eller delar av det.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En av poliserna som närvarade vid värderingen av huset, är densamme som var med och stoppade Emil i lastbilen.
Så en trafikpolis är med och understödjer fogden? Eller har polisen bytt tjänst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in