Citat:
Ursprungligen postat av
TigerKid2
Ja, du har nog rätt. Jag fokuserade mer på hur elak hon verkar men som du säger så är hon nog hjärntvättad från start och vet kanske inte om så mycket annat. Det blir nog att antingen bryta med pappan eller anamma hans värld. Vissa döttrar blir ju sin pappas främsta vapendragare. Det sista håller jag inte med om - har inte sett någon kommentar som ser det som "bara fint". Det är psykisk misshandel. Men som du säger är hon kanske så van med detta att hon tror det är normalt. Inte omöjligt att hon fjärmats från sin egen mamma och släktingar, vilket jag inte vet något om, så enbart spekulation.
Lisa fick uppmuntrande tillrop i någon kommentar på Youtube (tror jag) för att hon var ett så fint stöd till Rebecca när de tillsammans manglade Rebeccas farmor för att ha erbjudit sin hjälp. Nu hittar jag det inte, kanske misstar jag mig om var jag läste det eller så är det borttaget.
Men att göra den lilla lilla justeringen för sig själv att det är en make som spelar Lisas roll istället för en "vän" när man tittar på det klippet så tror jag att de allra flesta som inte från början förstod vad det handlar om ser det i ett nytt ljus. Jag vet inte heller något om gamla Rebecca och hur den nya blev till eller vilken roll hennes familj spelar för den senares tillblivelse men det ter sig väldigt sannolikt att hon blivit fjärmad från sin familj. Aktivt, frivilligt, oförstående eller ej. Familj utanför sekter är gift för sekter.
Utifrån hennes gamla blogg som jag skummade som hastigast så drar jag slutsatsen att hon ganska nyss var en helt annan person. En normalstörig tonårstjej som intresserade sig för ytliga ting och enkla nöjen och tänkte sig att världen ville läsa om hur hon reste runt den och upptäckte bättre och mer spännande sammanhang än det vanliga tråkiga svenska. Så där som de flesta tjejer är innan de växer upp och blir kvinnor. Inget anmärkningsvärt alls.
Oavsett vad som sedan hände så ter det sig väldigt tydligt att hon har kännedom om och erfarenhet från ett liv utan misär och galenskap och det är hoppfullt då det nog gör det lättare att en dag komma tillbaka till det eller åtminstone bryta sig loss från den destruktiva tillvaro hon lever i just nu.
Hur hon tog sig från salongsbehandlingar i USA till misär i Hallstavik vet jag inte men jag hoppas att det inte var något tillräckligt allvarligt för att hon inte ska kunna komma tillbaka litegrann iaf.