Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-18, 17:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flonaldo
Jo men just de estetiska delarna ligger i Piteå vilket gör det mindre praktiskt att bosätta sig i studentområden i Luleå och utbildningarna i miljö &hållbarhet är knutna till de ingenjörsutbildningar som jag refererade till

Ah, ok.
Citera
2022-12-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
vet folk som träffade några ur RAF i sverige under 70 talet, fanns mycket folk utanför baader,meinhof , han kanske är barn till nån i RAF.s ytterring, åldern stämmer i så fall.

En av dem. greps väl när han var på väg att kidnappa dåvarande justitieminister Anna Greta Leijon.
Citera
2022-12-18, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Ja, du har nog rätt. Jag fokuserade mer på hur elak hon verkar men som du säger så är hon nog hjärntvättad från start och vet kanske inte om så mycket annat. Det blir nog att antingen bryta med pappan eller anamma hans värld. Vissa döttrar blir ju sin pappas främsta vapendragare. Det sista håller jag inte med om - har inte sett någon kommentar som ser det som "bara fint". Det är psykisk misshandel. Men som du säger är hon kanske så van med detta att hon tror det är normalt. Inte omöjligt att hon fjärmats från sin egen mamma och släktingar, vilket jag inte vet något om, så enbart spekulation.
Lisa fick uppmuntrande tillrop i någon kommentar på Youtube (tror jag) för att hon var ett så fint stöd till Rebecca när de tillsammans manglade Rebeccas farmor för att ha erbjudit sin hjälp. Nu hittar jag det inte, kanske misstar jag mig om var jag läste det eller så är det borttaget.

Men att göra den lilla lilla justeringen för sig själv att det är en make som spelar Lisas roll istället för en "vän" när man tittar på det klippet så tror jag att de allra flesta som inte från början förstod vad det handlar om ser det i ett nytt ljus. Jag vet inte heller något om gamla Rebecca och hur den nya blev till eller vilken roll hennes familj spelar för den senares tillblivelse men det ter sig väldigt sannolikt att hon blivit fjärmad från sin familj. Aktivt, frivilligt, oförstående eller ej. Familj utanför sekter är gift för sekter.

Utifrån hennes gamla blogg som jag skummade som hastigast så drar jag slutsatsen att hon ganska nyss var en helt annan person. En normalstörig tonårstjej som intresserade sig för ytliga ting och enkla nöjen och tänkte sig att världen ville läsa om hur hon reste runt den och upptäckte bättre och mer spännande sammanhang än det vanliga tråkiga svenska. Så där som de flesta tjejer är innan de växer upp och blir kvinnor. Inget anmärkningsvärt alls.
Oavsett vad som sedan hände så ter det sig väldigt tydligt att hon har kännedom om och erfarenhet från ett liv utan misär och galenskap och det är hoppfullt då det nog gör det lättare att en dag komma tillbaka till det eller åtminstone bryta sig loss från den destruktiva tillvaro hon lever i just nu.

Hur hon tog sig från salongsbehandlingar i USA till misär i Hallstavik vet jag inte men jag hoppas att det inte var något tillräckligt allvarligt för att hon inte ska kunna komma tillbaka litegrann iaf.
Citera
2022-12-18, 17:37
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fallet Mikael var gossen en lintott, de hittade grus i magsäcken på honom. Han bestraffades med att inte få mat så han åt grus. Modern var också tysk, de var inte formellt bosatta här i Sverige utan reste runt i Sverige för att undanhålla sig motsvarande barnavårdsmyndigheter i Tyskland. Där var också anhöriga som anmält dem för vanvård av barnet och sektliknande ambitioner.

Du tänker nog på det andra fallet med mamman med finskt namn (också en styvpappa som stod för det värsta), den pojken var lite mörkhyad.

Det var bra att du rättade mej där. Det fall jag tänkte på kanske var av äldre datum. Men jag tyckte inte namnet var rätt men jag for i väg ändå. Den lilla mulattkillen jag tänkte på hittades död och bunden vid ett träd där han antagligen fått stå över natten.

Bobby hette pojken. Dödades av styvpappan. Mamman lät det ske. Av rädsla för mördaren får man gissa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...gelse-for-bada
Citera
2022-12-18, 17:38
Medlem
Citat:
Noterar att Lisa tidigare bott på Vänortsvägen och Docentvägen i Luleå. Det tyder på att hon studerat vid Luleå Tekniska Universitet då detta är typiska studentadresser. Verkar inte vara ingenjörstypen, så då gissar ja att hon läst pedagogik vid LTU

Citat:
Finns allsköns progeam vid LTU. Hälsoprogrammen för sjuksköterskor, media, hållbarhet & miljö, musik, dans etc.

https://www.ltu.se/?gclid=CjwKCAiAkf...BoCit4QAvD_BwE

Citat:
Jo men just de estetiska delarna ligger i Piteå vilket gör det mindre praktiskt att bosätta sig i studentområden i Luleå och utbildningarna i miljö &hållbarhet är knutna till de ingenjörsutbildningar som jag refererade till

Inte alla som läser ingenjör ser ut som ingenjörstyper heller och det finns ju olika inriktningar. Studenlivet är ju, om man ska spekulera, en tid då man kan hitta nya vänner, testa nya fritidsintressen och ibland hamna lite snett. Tex om studierna inte går bra, om man känner sig ensam och vilsen långt borta från familj och gamla vänner etc. Missade tentor, förlorat CSN, dålig ekonomi. Då kan det börja svaja under fötterna och personen kan bli mer mottaglig för influenser. Rent hypotetiskt. Ingen aning om hon pluggat ens...
Citera
2022-12-18, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
OK, de hade stöd och finansiering från Stasi. Men kanske var det mer inofficiella möjliggörare från DDR?Kollade snabbt igenom svenska wikipedia. Medellivslängden är ju inte så lång i denna grupp.
Kanske tänkte du på de här tre som tydligen gått under jorden?
https://www.expressen.se/kvallsposte...sodra-sverige/
Ernst-Volker kanske är lite lik, om man lägger till några år och grått hår?

De flesta i gänget verkar vara döda eller äldre än tysken i denna tråd, men vem vet?

Ja, det känns som att de liksom kör ett slags spel med situationen, att de - även om de framstår som idioter för oss - kanske har något slags strategier och inte bara reagerar spontant och känslomässigt. De framstår lite triumfatoriska och filmar mötet med myndigheterna och laddar upp så i sitt eget huvud tycker de nog att det på något sätt ska vara till deras fördel - att de "äger" soc-tanter och poliser med sina coola repliker och kommer få hejarop från likasinnade. Kanske hoppas de reta upp någon myndighetsperson så de får lite bra klipp? "Mamma med barn..."

Stasi stödde nog och infiltrerade nog allsköns extremistgrupper oavsett de var vänster eller höger som hade potential att störa länder som de såg som mindre vänligt sinnade. Liksom övriga länder med offensiva underrättelsetjänster. Men de vill typiskt sett inte ha dem innanför deras egna gränser. Fast det sägs att Markus Wolf erbjöds att flytta till USA efter avtjänat fängelsestraff men han flyttade hem till Moskva.
Citera
2022-12-18, 17:39
Medlem
Citat:
Du tänker nog på det andra fallet med mamman med finskt namn (också en styvpappa som stod för det värsta), den pojken var lite mörkhyad.
Bobby? Det var väl också drogande alternativmänniskor som visste bättre än andra hur världen fungerade och hängde ihop.
Citera
2022-12-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ja. Rebecka mycket fräsch och fin. Inte konstigt om Lisa blev kär i henne.
För vad det nu är värt, jag tycker att Lisa är vanvettigt söt om man för ett ögonblick tänker bort cray-cray. För det är inte särskilt attraktivt. Jag vet inte exakt varför, troligtvis påminner hon om en flamma från forntiden men det är helt klart Lisa jag tittar mest på.

Well well.
Citera
2022-12-18, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Lisa fick uppmuntrande tillrop i någon kommentar på Youtube (tror jag) för att hon var ett så fint stöd till Rebecca när de tillsammans manglade Rebeccas farmor för att ha erbjudit sin hjälp. Nu hittar jag det inte, kanske misstar jag mig om var jag läste det eller så är det borttaget.

Men att göra den lilla lilla justeringen för sig själv att det är en make som spelar Lisas roll istället för en "vän" när man tittar på det klippet så tror jag att de allra flesta som inte från början förstod vad det handlar om ser det i ett nytt ljus. Jag vet inte heller något om gamla Rebecca och hur den nya blev till eller vilken roll hennes familj spelar för den senares tillblivelse men det ter sig väldigt sannolikt att hon blivit fjärmad från sin familj. Aktivt, frivilligt, oförstående eller ej. Familj utanför sekter är gift för sekter.

Utifrån hennes gamla blogg som jag skummade som hastigast så drar jag slutsatsen att hon ganska nyss var en helt annan person. En normalstörig tonårstjej som intresserade sig för ytliga ting och enkla nöjen och tänkte sig att världen ville läsa om hur hon reste runt den och upptäckte bättre och mer spännande sammanhang än det vanliga tråkiga svenska. Så där som de flesta tjejer är innan de växer upp och blir kvinnor. Inget anmärkningsvärt alls.
Oavsett vad som sedan hände så ter det sig väldigt tydligt att hon har kännedom om och erfarenhet från ett liv utan misär och galenskap och det är hoppfullt då det nog gör det lättare att en dag komma tillbaka till det eller åtminstone bryta sig loss från den destruktiva tillvaro hon lever i just nu.

Hur hon tog sig från salongsbehandlingar i USA till misär i Hallstavik vet jag inte men jag hoppas att det inte var något tillräckligt allvarligt för att hon inte ska kunna komma tillbaka litegrann iaf.

OK, det fanns säkert något sådant också. Jag såg överväldigande kritik, men sen finns det alltid de som ensidigt tar youtuberns parti gentemot alla andra. Naiva ja-sägare typ. Korkade barn etc, men en vuxen tänkande människa ser att det inte är friskt. Och visst vore det ett paradexempel på hur en misshandlande partner fjärmar personen från familj, och även sekter. Det är psykologisk misshandel att håna hennes familj så där, inför omvärlden dessutom. Då brevet var konfidentiellt borde Lisa inte ens ha fått läsa - ännu mindre outa med namn på Youtube. Nästan så man misstänker påhejjaren för att vara deras eget konto...
Ja, visst har hon levt ett helt annat liv. En ungdom kan ju gå igenom faser och kanske ha lite uppror mot sin familj men det betyder inte att hon inte gillar älskar dem i grunden. Hon kan ha klagat på släktingar inför Lisa, och blivit påhejad antagligen. Men när andra hånar familjen är en helt annan sak, tror inte det kändes bra.

Ja, precis. Hon har varit med om annat och kommer antagligen inse att detta inte är livet hon vill ha.
Senast redigerad av TigerKid2 2022-12-18 kl. 18:00.
Citera
2022-12-18, 18:06
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
vet folk som träffade några ur RAF i sverige under 70 talet, fanns mycket folk utanför baader,meinhof , han kanske är barn till nån i RAF.s ytterring, åldern stämmer i så fall.

barn till någon som senare tillhörde denna ytterring isf. född 66, då fanns inte RAF
Citera
2022-12-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Det var bra att du rättade mej där. Det fall jag tänkte på kanske var av äldre datum. Men jag tyckte inte namnet var rätt men jag for i väg ändå. Den lilla mulattkillen jag tänkte på hittades död och bunden vid ett träd där han antagligen fått stå över natten.

Bobby hette pojken. Dödades av styvpappan. Mamman lät det ske. Av rädsla för mördaren får man gissa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...gelse-for-bada

Ja Bobby var det, men det är inte samma fall. Bobby med mor och styvfar var bosatta i Sverige. Mikael var inte och det var väl därför man inte agerade från soc fast anmälningar kommit bl. a. från konsumbutiken där de brukade handla. De reste tydligen runt i Sverige också.
Citera
2022-12-18, 18:47
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiivaa
Helt otroligt att det är samma människa som nu bor i ett ruckel i skogen med en galen gubbe och hans sinnessjuka dotter.

Varför då?

Ser ju ut som en typisk Instagrambimbo, vilket brukar betyda att det är helt urblåst bakom pannbenet. Fast ännu mer blåsta är de desperata betapojkar som avgudar dem.

Sanslöst vad det finns för tragiska typer alltså. Åk till Thailand och knulla lite så kommer ni sluta vara fixerade vid Instagramhoror, bara ett tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in