Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-15, 22:32
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det här tillståndet är ju inget konstigt när man väl kommit in i det. Är ju fullständigt irrelevant om det uppfattas konstigt och provocerande av ens omgivning, så länge man själv är belåten.
Jag tyckte att det gick ganska lätt att komma över tröskeln till att bli tillfreds med att följa och låta livet kretsa kring den här grupperingens upptåg.
Jag har numer övergått till att dygnet runt bryta på tyska, och min omgivning har på några veckor vant sig vid det - inget konstigt alls faktiskt, men så har omgivningen också i princip helt bytts ut mot en annan på rätt kort tid. Det är dock inte så noga.

Det största problemet som råder är, att jag gått över till att nyttja min närmsta miljö som toalett, istället för den kommunala toaletten inomhus.
Det här har blivit ett problem både hemma såväl som på jobbet, enligt vissa i min omgivning. Dom flesta verkar dock neutrala, och så länge det är mestadels neutralt/ej övervägande majoritet, kommer jag nog fortsätta undvika kommunala toaletter.

Men du har väl åtminstone en plasttunnel?
Citera
2023-02-15, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Jag tror inte Nordea eller någon annan fordringsägare har något att säga till om. Om försäljningen inte täcker skulderna, kommer det att finnas en restskuld. Enda vägen ur detta är att begära sig själv i personlig konkurs.

Som jag har förstått det är fastigheten utmätt för andra skulder än bankens/panthavarens. Det betyder att fastigheten inte får säljas om inte banken/panthavaren får fullt betalt, kostnaderna för försäljningen blir betalda och de skulder som utmätningen skett för får viss betalning. Får inte de som sökt utmätning betalt till viss del anses inte förfarandet proportionerligt. Är det panthavaren som begärt försäljning/utmätning kan de säga nej till ett bud om de anser att de får för lite betalt.

Även om fastigheten är utmätt ägs den fortfarande av den som anses vara ägare, i detta fall tysken, som har rätt att bo kvar tills fördelningssammanträdet i mars. Flyttar han inte frivilligt senast den dagen har en köpare rätt att få avhysning om köparen begär det av Kronofogden.
Citera
2023-02-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodiltand123
Aa det vet jag inte men finns ju liknande projekt som verkar fungera (?)

https://youtu.be/RXTRCswC8lI

https://youtu.be/RBdLisFwbVc
I båda fallen är jag rätt säker på att bubblaren, där de häller i saker, inte är ansluten till motorns insug. Istället körs motorn enbart på bensin som ligger dolt i rörsystemen i förväg.
Senast redigerad av folkforradare 2023-02-15 kl. 23:37.
Citera
2023-02-15, 23:10
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmorsglasogon
Som jag har förstått det är fastigheten utmätt för andra skulder än bankens/panthavarens. Det betyder att fastigheten inte får säljas om inte banken/panthavaren får fullt betalt, kostnaderna för försäljningen blir betalda och de skulder som utmätningen skett för får viss betalning.
Jag är lite dåligt insatt för att säga säkert vad som gäller i Mörtens fall, men generellt gäller att olika typer av skulder har olika prioritet. T.ex betalas böter och skatteskulder i första hand. Låneskulder till banker ligger långt ner på listan -- det ligger ju i deras gebit att ta en viss risk och man tar ju betalt för det; har man gjort en dålig affär får man nog ta smällen. Vi får se hur det går i detta fall, men jag har svårt att se att en affärsbank skulle kunna hindra en försäljning av en utmätt egendom.
Citera
2023-02-15, 23:14
Citat:
Ursprungligen postat av folkforradare
I båda fallen är jag rätt säker på att bubblaren, där de häller i saker, inte är ansluten till motorns insug. Istället körs motorn enbart på bensin som ligger dolt i rörsystemen i förväg.

Hur länge behöver man köra en sån där motor inomhus innan man avlider av avgaserna?
Citera
2023-02-15, 23:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag är lite dåligt insatt för att säga säkert vad som gäller i Mörtens fall, men generellt gäller att olika typer av skulder har olika prioritet. T.ex betalas böter och skatteskulder i första hand. Låneskulder till banker ligger långt ner på listan -- det ligger ju i deras gebit att ta en viss risk och man tar ju betalt för det; har man gjort en dålig affär får man nog ta smällen. Vi får se hur det går i detta fall, men jag har svårt att se att en affärsbank skulle kunna hindra en försäljning av en utmätt egendom.

Panträtt i fast egendom har bästa rätt till utkomst av den fastigheten. En annan typ av skuld kan klämma in sig i prioritetsordningen genom att begära utmätning om där är utmätningsutrymme kvar (typ skillnaden mellan bedömt marknadsvärde och upplåten panträtt). Där brukar exempelvis hantverkare som utfört arbeten på fastigheter men inte fått betalt kunna gå in. Men de fallen görs en avvägning där man från KFM bedömer såväl kreditgivarnas situation som gäldenären.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-02-15 kl. 23:27.
Citera
2023-02-15, 23:22
Medlem
Citat:

Det är bara vid löneutmätning som skulder till staten har prioritet framför (de flesta) andra skulder. Vid utmätning av till exempel en fastighet har en bank, eller annan, som har pant i fastigheten rätt att få betalt, alternativt (om det är den som har panten har sökt utmätning) kan säga nej till ett bud om de inte får fullt betalt. Det framgår av förmånsrättslagen.
Citera
2023-02-15, 23:28
Medlem
Hinsebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmorsglasogon
Det är bara vid löneutmätning som skulder till staten har prioritet framför (de flesta) andra skulder. Vid utmätning av till exempel en fastighet har en bank, eller annan, som har pant i fastigheten rätt att få betalt, alternativt (om det är den som har panten har sökt utmätning) kan säga nej till ett bud om de inte får fullt betalt. Det framgår av förmånsrättslagen.

Stämmer.
Men, banken lär få allt mindre pengar tillbaka ju längre förfallet får fortsätta. Tror inte att en renovering är att tala om med nuvarande ägare. Inte heller att banken kommer att få inbetalningar som minskar skulden, så att nöja sig med lite nu är nog bättre än mindre senare...
Citera
2023-02-15, 23:37
Medlem
Hookes avatar
Som sagt, jag är illa insatt i Mörtens fall, utan grundar min uppfattning på Utsökningsbalkens kapitel om "Försäljning av fast egendom" och kan inte förstå hur en enskild fodringsägare -- bank eller ej -- skulle kunna hindra en försäljning.
Citera
2023-02-15, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Stämmer.
Men, banken lär få allt mindre pengar tillbaka ju längre förfallet får fortsätta. Tror inte att en renovering är att tala om med nuvarande ägare. Inte heller att banken kommer att få inbetalningar som minskar skulden, så att nöja sig med lite nu är nog bättre än mindre senare...

Håller med. Men så länge inte banken/panthavaren har ansökt om utmätning får fastigheten inte säljas om inte banken/panthavaren får fullt betalt. Betalar inte tysken lånen som fastigheten är pantsatt för och panthavaren ansöker om utmätning så lär en förnuftig panthavare ta hänsyn till att fastigheten faller i värde och acceptera ett bud trots att de inte får fullt betalt med vetskap om att ju längre tiden går, desto mindre är fastigheten värd.
Citera
2023-02-15, 23:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Stämmer.

Nej, så kan man generellt inte säga, din spekulation är fel ur flera aspekter . Vad gäller typ sommarstugor, som detta verkat vara från början så är ofta själva byggnadsvärdet redan lågt värderat från början. Om inte banken som eventuellt har panträtten har begärt utmätning så är väl det en indikation på att räntor och amorteringar betalas och därmed är något lägre än när lånet gavs, plus att fastigheten (där själva marken utgör merparten av värdet) måhända ökat i värde sedan den förvärvades.

Jag kan lova dig att banken inte "prutar" på lånet för att en annan fordringsägare ska få betalt. Skulle så vara fallet så hade vi kring 19% bolåneräntor i Sverige som när folk handlar kläder på krita. Och banken har ingen nytta av kök som rotas in på nytt var tredje år heller, det har väldigt lågt värde vid försäljning utanför innerstadsområde i storstäder där folk lägger upp + 200 tkr mer för att det ligger en kanelbulle och ett tänt värmeljus på köksbänken vid visning.
Citera
2023-02-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Hur länge behöver man köra en sån där motor inomhus innan man avlider av avgaserna?
Den de påstår att de kan bygga med helt slutet system skulle inte släppa ut avgaser. Det gör den inte heller om de försöker köra in vatten i betydande mängd, för då stannar motorn. 😜

En fungerande förbränningsmotor inomhus leder dock till död. Typ avgasslang in i kupén eller sitta i stängt garage med bilen igång.

Hur lång tid det tar beror på eventuell katalysator på avgassystemet samt motorvolym X varvtal / rummets volym X ventilation. Typ.

Mer här: (FB) Kolmonoxidförgiftning!
Senast redigerad av folkforradare 2023-02-15 kl. 23:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in