Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-16, 16:13
Medlem
Raskaoverisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violinisten
BP är fortfarande inte delgiven enligt Norrtälje tingsrätt.

Var det någon skojare som låtsades vara polis och ringde honom och frågade var han befann sig "för att skicka en patrull"? Normalt är det en delgivningsperson från polisen, inte en uniformerad patrull, som delger. Men utifrån att det behövdes så många poliser när kronofogden besökte honom vet man inte hur det förhöll sig nu.

Det var ju någon som kom till tältet och utgav sig för att vara polis (föregivande av allmän ställning).

Ringde aldrig Gävlepolisen till honom?
Han vill ju helst inte gå på rättegång så långt har man förstått
Men att undvika delgivning borde väl vara straffbart tycker man ju
Citera
2023-10-17, 11:14
Medlem
BP är fortfarande inte delgiven, men rättegången är planerad som vanligt..
Tingsrätten verkar ju inte varit särskilt engagerade i att få tag på karln. På vems bord ligger det att leta rätt på, och delge, en person som saknar postadress?

Om dom fiskat fram Mörten tills i morgon planerar jag att besöka rättegången. Det känns ju jävligt ovärt att ha rättegång utan Mörten då han är kingpin i Doghouse-nätverket.
Citera
2023-10-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelter
BP är fortfarande inte delgiven, men rättegången är planerad som vanligt..
Tingsrätten verkar ju inte varit särskilt engagerade i att få tag på karln. På vems bord ligger det att leta rätt på, och delge, en person som saknar postadress?

Om dom fiskat fram Mörten tills i morgon planerar jag att besöka rättegången. Det känns ju jävligt ovärt att ha rättegång utan Mörten då han är kingpin i Doghouse-nätverket.

Säker på att han inte är delgiven redan ? För då skulle de väl inte haft rättegången planerad. Peter sa något om att han ringt polisen och prata med de på telefon då kanske de delgivit honom över telefon antar jag

Kan du inte dra några video klipp på Peter isf 😂
Citera
2023-10-17, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Säker på att han inte är delgiven redan ? För då skulle de väl inte haft rättegången planerad. Peter sa något om att han ringt polisen och prata med de på telefon då kanske de delgivit honom över telefon antar jag

Kan du inte dra några video klipp på Peter isf 😂
Jag ringde tingsrätten och frågade hur det låg till. Det lät som att dom varken vet vart han befinner sig eller hur han kan nås, förutom via någon jävla mailadress..

Jag kommer absolut försöka få till en video eller något när vi står och minglar utanför rättssalen!
Citera
2023-10-17, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skelter
Jag ringde tingsrätten och frågade hur det låg till. Det lät som att dom varken vet vart han befinner sig eller hur han kan nås, förutom via någon jävla mailadress..

Jag kommer absolut försöka få till en video eller något när vi står och minglar utanför rättssalen!

Fint Ja vi får se om han dyker upp då
Citera
2023-10-17, 12:51
Medlem
skogs08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Fint Ja vi får se om han dyker upp då

Ja han kommer inte dyka upp frivilligt iallafall. Han ska bli skjutsad till Tyska ambassaden på torsdag morgon fantiserar han om igen
https://www.youtube.com/watch?v=0RV-...terPl%C3%B6tze
Citera
2023-10-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogs08
Ja han kommer inte dyka upp frivilligt iallafall. Han ska bli skjutsad till Tyska ambassaden på torsdag morgon fantiserar han om igen
https://www.youtube.com/watch?v=0RV-...terPl%C3%B6tze

Spännande ja tror att vi alla har en hel del roligt att se fram emot imorgon

Ifall Peter kommer så ska jag försöka dra ljudfilerna från rättegången alt i bästa fall även video inspelning
Citera
2023-10-17, 16:02
Medlem
Marknadsassistents avatar
Man kan bli delgiven genom att handlingen läses upp på telefon.
Kommer inte tilltalade till rättegången skjuts den ofta upp, men är flera
kallade och en saknas bara en person kan den komma att genomföras ändå.
Speciellt om straffvärdet är mindre än 6 mån fängelse och det finns polisförhör som underlag.
Möjlighet finns ju även att polis hämtar den tilltalade och den får delta via videolänk
från Gävle tingsrätt, men då måste nog åklagaren förberett det.
Citera
2023-10-17, 17:24
Medlem
Hookes avatar
Det enda som återstår att se (förutom en fungerande vattenmotor) är om dåren lyckas ta sig till tyska "ambrasaden". Då är han på tyskt territorium och oåtkomlig för svenska barnhandlarmyndigheter om man inte begär dåren utlämnad (vilket ingen vill se hända).

I ett längre perspektiv kan det hända att han får problem med Tyskland -- hans orerande om "Auschwitzlüge" kan ev vara olagligt där. Å andra sidan får han sannolikt problem var han än hamnar. Mörten är en kringirrande olycka som saknar evolutionär förmåga till att anpassa sig till omgivningen.
Citera
2023-10-17, 18:04
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsassistent
Man kan bli delgiven genom att handlingen läses upp på telefon.
Kommer inte tilltalade till rättegången skjuts den ofta upp, men är flera
kallade och en saknas bara en person kan den komma att genomföras ändå.
Speciellt om straffvärdet är mindre än 6 mån fängelse och det finns polisförhör som underlag.
Möjlighet finns ju även att polis hämtar den tilltalade och den får delta via videolänk
från Gävle tingsrätt, men då måste nog åklagaren förberett det.
Gäller endast vid förenklad delgivning, om han blivit meddelad om det tidigare. Det har jag inget svar på.

Läs mer här: https://www.domstol.se/amnen/kallad-...ad-delgivning/
Citera
2023-10-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
Det enda som återstår att se (förutom en fungerande vattenmotor) är om dåren lyckas ta sig till tyska "ambrasaden". Då är han på tyskt territorium och oåtkomlig för svenska barnhandlarmyndigheter om man inte begär dåren utlämnad (vilket ingen vill se hända).

I ett längre perspektiv kan det hända att han får problem med Tyskland -- hans orerande om "Auschwitzlüge" kan ev vara olagligt där. Å andra sidan får han sannolikt problem var han än hamnar. Mörten är en kringirrande olycka som saknar evolutionär förmåga till att anpassa sig till omgivningen.

Tyskt eller svensk mark har väldigt liten betydelse när det är två EU-länder. Det är inte långt ifrån att han provar rymma från ett polisdistrikt till en annan. Vet inte ens om det krävs att man begär någon utlämnad mellan två EU-medlemmar.
Citera
2023-10-17, 21:47
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Tyskt eller svensk mark har väldigt liten betydelse när det är två EU-länder. Det är inte långt ifrån att han provar rymma från ett polisdistrikt till en annan. Vet inte ens om det krävs att man begär någon utlämnad mellan två EU-medlemmar.
Kan så vara, men du försöker väl inte antyda att en svensk polisman kan åka ner till Tyskland (eller gå in på tyska ambassaden), och bara hämta in någon för att mot dennes vilja föra honom till en domstolsförhandling?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in