Citat:
Ursprungligen postat av
Starback
Jag funderade tidigt på detta och kom fram till en del slutsatser. Att bo på leråkern utan vatten och VC är då rakt ingen höjdare. Jag tror att dom likt de flesta uteliggare tidigt häftade i skuld för hyror för lägenheten i Täby eller nånstans i Norrort. Det där oroar mej ty de som slutar betala hyran använder pengarna som tillfälligtvis gör dom lyckligare: heroin. Det är dyrt. En hög hyrespeng räcker nog inte till så många fixar. Det är som att kissa i byxorna. Det är skönt ett tag sen åker dom ut. Låt mej säga att jag inte tror flickorna knarkar. De har skulder. Det kan också knäcka ekonomin.
Det är just för såna här situationer som sociala finns till. Barnfamiljer får så gott som alltid hjälp när det behövs. Och dom här tjejerna behöver verkligen hjälp även om de har sig själva att skylla. Det har nog de flesta av oss. Man gör så gott man kan men alla kan olika mycket och olika bra. Hur ska Lisa kunna få jobb? Jag tror hon saknar skolbetyg. Förresten är hon väl mammaledig. På många socialkontor i Stockholm har dom skuldrådgivare. Hur det ser ut i Norrtälje vetifan. Till en sån ska dom gå och lägga fram sin situation. Det kan räcka att en av dom går dit med barnet. Skuldsanering är snäppet efter. Det får dom råd om. Skuldrådgivare är inte farliga.
Därför blir jag orolig för den lilla familjen om de har slutat betala hyran. Även av fattigdom kan man behöva hyrespengar till annat. Skulder som exempel. Men som alkoholisten resonerar med sej själv så ligger pengarna till sprit alltid överst i plånboken. Därför lärde jag barnen att pengarna till hyran alltid ligger överst i plånboken. Om hyror förblir obetalda så åker man ut med örona före fortare än kvickt.
Att bo som flickorna gör nu är ett bättre alternativ än att sova ute men bara litet bättre. Tysken har väl som singel med bil klarat av det boendet i flera år. Man kan alltid hämta vatten i en dunk vid första bästa bensinmack. Man kan låna toan på macken och skölja av det värsta. Sen finns det badhus med P-platser.
Tjejerna hade nog haft stora skulder efter Beccas amerikaäventyr och bådas Australientripp. Det är till att kosta på sej. Sen ska man ju ha till uppehälle för två personer och sen 3. Det är orsaken också till R:s farmors omsorger. I brevet så skrev hon också nåt om studieskulder som R dragit på sej under studier vid högskolan. Att resa drar pengar. Att bara leva är dyrt. Nu jobbar Rebecca. Men det är nog hennes första jobb. Hon pratade om sin chef i en video. Försörjer hon alla tre? CSN kan vara jävligt pockande.
Det verkar vara i U. Väsby som de bott innan.
Personer som exempelvis är bipolära kan också vara extremt vårdslös med pengar. Det kan slå i spelmissbruk men kan lika gärna handla om saker som i sig kanske inte är omedelbart iögonfallande. Märkeskläder, ibland inte ens märkeskläder, eller andra livsstil - och rekreations grejer de inte har råd med. Har jobbat på servicekontor och en del som söker bostadsbidrag lämnar fakturor på över 5000 per månad på olika kontokrediter hos klädföretag som H&M och liknande fastän de har typ inkomster från timvik i hemtjänst, föräldrapenning etc. Och de har svårt att inse att det är kostnader som inte tas hänsyn till när de beräknar vad för bostadsbidrag de möjligtvis kan få. Lisa betalar antagligt inte hyra till fadern och därav inte heller kan få hjälp med den vare sig via soc eller bostadsbidrag från Försäkringskassan. Från FK kan hon möjligtvis få barntillägget på inneboendekontrakt
Pojken verkar ju vara några år så det kan nog vara så att mammaledigheten är slut. Om fadern bor utomlands kan hon få 240 + 240 dagar. De kan förvisso spridas ut men hade hon inte jobbat innan och får föräldrapenningen på grundnivå så är det inte så mycket per kalenderdag. Drygt 200 kr före skatt på S nivå och sedan lägre. Får hon inte underhåll så kan hon ha underhållsstöd på kring 2000/månad (skattefritt).
Det problematiska är ju att de verkar ha inställningen att soc inte ska kunna kräva att de redogör för sin ekonomi. A priori så hjälper soc barnfamiljer men det finns fall där de längre inte får hjälp för att de bränner den hjälp de fått på annat än mat och hyra.
En konsumentrådgivare som hjälper dem att gå igenom röran är nog bra men är inte säker på att skuldsanering kommer ifråga, men vet inte hur stora vars och ens totala skulder är. De 135 - 150 som utmätningen gällde (som dessutom är faderns?) skulle väl lätt kunna fixas genom utmätning av lön under knappt två år för en som har låg lön. Men det förutsätter ju att det finns lön.