Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-21, 19:20
Medlem
Har kopplingen ig farben/kronofogden fått någon klarhet här?
Citera
2022-12-21, 19:33
Medlem
den.dryges avatar
I en rike, som styrs av ariska vita män i 40 års åldern, så hade det förmodligen Tredje Rikets säkerhetsavdelning, marscherat dit, och sen knogjärnat dom i ansiktet, i flera timmar.
Citera
2022-12-21, 19:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta

Max Wallenberg var presschef på Kronofogden förut, och Marcus Wallenberg smörjde kråset genom sin position i Norsk Hydro som till viss del ägdes av IG Farben.

Det är bara det att det skiljer sisådär 80år mellan denna koppling, men som med allting annat, är det ju inte så noga.
Citera
2022-12-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Dessutom innebär dessa förfaranden ett slöseri med, alternativt stöld av tillgångar som finns utöver den skuld som KFM med kriminella metoder tillskansar sig.

På vilket sätt anser du att KFM inte följer lagen i detta fallet?
Citera
2022-12-21, 19:59
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AccuratePeer

Hon fattar att hennes vän tappat det sen ett tag tillbaka.
så tydligt låter sig bli styrd av den kortare kvinnan.
inväntar därför reaktion eller instruktion från den korta kvinnan innan hon säger eller gör något.

Du kan ha en poäng här. Den långa är passiv, tar inga initiativ, säger i stort sett inget uppseendeväckande. Håller till synes med; kommenterar den kortas uttalanden med "ja", men inte alltid. Då och då, när den korta har uttryckt mängder av onyanserade invektiv mot myndigheter; förblir den långa tyst.
Vad hennes syfte är kan man undra över. Försöka "rädda" sin vän? Mån om barnet? Rädd att själv bli ensam?

Den korta ger på mig intrycket att vara helt låst i sina konspirationstankar; vilka för mig låter helt horribla; "statsministern kidnappar barn" t ex. I jämförelse med denna kvinna framstår även de mest fantasifulla konspirationsteorierna om Palmemordet och Estonias förlisning som "peanuts".
Citera
2022-12-21, 19:59
Medlem
Driftstopps avatar
Egentligen är detta ganska tragiskt.

Tyskens företag gick omkull förmodligen under Corona tiden, han körde taxi.
Man kan se i hans egna filmer på Youtube där han faktiskt är omtänksam och väldigt trevlig.
Hälsar både på brevbärare och äldre som går förbi.

Liza bodde eller flytta in hos honom trots att han egentligen inte ville att hon skulle bo där, enligt nån video? Ensamstående dessutom.

Rebecka kanske hamna i ekonomisk knipa och tysken och Liza fanns där för henne, hon nämner ju själv att de är som en extra familj för henne. Tysken är väl som en låtsaspappa.
Rebeckas riktiga familj verkar ja klippt med henne, enligt henne i en annan film.

Att tysken är som han är kanske beror på psyket efter både soc, kronofogden, polis osv.
Jag försvarar inget, men i hans äldre filmer verkar han riktigt snäll.
Man kanske blir så.
Senast redigerad av Driftstopp 2022-12-21 kl. 20:02.
Citera
2022-12-21, 20:03
Medlem
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag lever på att göra affärer och skickar aldrig någon till KFM eller Inkasso vid betalningssvårigheter. Har man inte egen kompetens att hantera denna form av frågor skall min hålla sig borta från allt vad affärer heter.

Det finns alltid en anledning att folk inte betalar, en giltig anledning enligt mitt sätt att se på detta är att dom inte har pengar vid tillfället.
Om jag har lämnat en kredit / ingått avtal om kredit eller lån och något ändrar sig så att en vara eller en kredit inte kan betalas så är mitt ansvar lika stort som den som råkat i svårigheter. Det finns inga ensidiga avtalsförhållanden.

Ovanstående är anledningen till att nuvarande system med Kronofogdar och konkursförfaranden skall avskaffas. Systemet tar inte hänsyn till båda parter när svårigheter uppstår och särskilt stötande är det att den som lämnar ärenden till KFM inte får stå för samtliga kostnader för detta.
Vilken kategori av affärer är det du gör?
Jag köper gärna av dig oaktat vad det är för tjänster eller varor du tillhandahåller perfekt för mig enligt din filosofi så är det okej om jag inte kan betala, så du har ju en unik affärsidé synd att inte alla näringsidkare tar efter då skulle KFM kunna dricka kaffe hela dagarna och peta sig i naveln.
Citera
2022-12-21, 20:18
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Äh. IG Farben var den kemifabrik som tillverkade Cyklon B åt Nazisterna enligt myten. Enligt en seglivad myt levererades gasen till Hitlers arbetsläger för att ta livet av alla som lurades in i "duscharna". Zigenare, krymplingar och judar.

Nu försöker Tysken förklara för poliser som antagligen inte känner till varken IG Farben eller Cyklon B att den fabriken var Wallenbergägd. Hela skiten eller en del vet jag ej. Polisen vet antagligen inte vad han menar med varken det ena eller andra. Tysken vill antagligen att Sverige ska ta på sig sin del av ansvaret för judemorden. Det tynger ju annars tyskarna nåt alldeles förbannat.

Om tysken har rätt om Wallenbergs ägande så måste Wallenberg vara medskyldig till ihjälgasandet av många miljoner judar enligt myten. Det underliga med detta och det skandalösa är att enligt traditionen är familjen Wallenberg själva judar. Han gasade alltså sina trosfränder.

Om det är som tysken säger har jag ingen aning om men han försöker i alla fall ge spridning
åt detta som ett faktum. Sedan vet jag inte om detta är allmänt känt. Jag visste det inte. Det ger onekligen en dimension till åt Tysklands eländiga, moderna historia. Går han och drar med sånt här inom sej tillsammans med all annan barlast så förstår jag om han har kaos inombords.
Senast redigerad av Starback 2022-12-21 kl. 20:26.
Citera
2022-12-21, 20:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Egentligen är detta ganska tragiskt.

Tyskens företag gick omkull förmodligen under Corona tiden, han körde taxi.
Man kan se i hans egna filmer på Youtube där han faktiskt är omtänksam och väldigt trevlig.
Hälsar både på brevbärare och äldre som går förbi.

Liza bodde eller flytta in hos honom trots att han egentligen inte ville att hon skulle bo där, enligt nån video? Ensamstående dessutom.

Rebecka kanske hamna i ekonomisk knipa och tysken och Liza fanns där för henne, hon nämner ju själv att de är som en extra familj för henne. Tysken är väl som en låtsaspappa.
Rebeckas riktiga familj verkar ja klippt med henne, enligt henne i en annan film.

Att tysken är som han är kanske beror på psyket efter både soc, kronofogden, polis osv.
Jag försvarar inget, men i hans äldre filmer verkar han riktigt snäll.
Man kanske blir så.

Klart man känner empati med gänget, stora hjärtan har dom allt, men det är ändå en rad grejer dom behöver ta tag i innan dom förtjänar riktig hjälp från vuxenvärlden.
Det är skittråkigt om taxibolaget havererade i pandemin, men det är ju dax att plocka fram och sälja den där taxibilen nu då. Den är faktiskt värd några kr, och det kan räcka för att rädda huset.
Minst en bil till kan han säljas därtill, en Volvo eller en Saab.
Resten av skulden får jobbas bort successivt efter upplägg med KFM.

Tysken blir inte som han är på så kort stund som här passerat. Han har nog varit i en tilltagande dimma sedan muren föll.
Han måste sluta stoppa ner alla myndighetspapper i sin attachéväska, och istället ta hjälp att läsa och begripa dom.

Vi får sätta ihop en flashbackgrupp och åka hem till dom och fixa iordning lite för dom, både papper och snickerier på huset.
Citera
2022-12-21, 20:51
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
...Rebeckas riktiga familj verkar ja klippt med henne, enligt henne i en annan film...
Har du någon länk till den filmen. Måste säga att jag är lite trollbunden av den kvinnan, vet inte vad det är men hon har något speciellt och är otroligt vacker att se på.

Vad är det med ljudet i deras videos, är det någon som hackar dessa o sabbar?
Citera
2022-12-21, 20:59
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Har du någon länk till den filmen. Måste säga att jag är lite trollbunden av den kvinnan, vet inte vad det är men hon har något speciellt och är otroligt vacker att se på.

Vad är det med ljudet i deras videos, är det någon som hackar dessa o sabbar?

Man kan höra Rebeckas historia här

https://www.youtube.com/watch?v=q2dI...l=Doghouse2022

https://www.youtube.com/watch?v=CIbq...l=Doghouse2022
här berättar hon att de inte svarar.

Det stämmer, hon är riktigt speciell på ett fint sätt.
Senast redigerad av Driftstopp 2022-12-21 kl. 21:08.
Citera
2022-12-21, 21:16
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Man kan höra Rebeckas historia här

https://www.youtube.com/watch?v=q2dI...l=Doghouse2022

https://www.youtube.com/watch?v=CIbq...l=Doghouse2022
här berättar hon att de inte svarar.

Det stämmer, hon är riktigt speciell på ett fint sätt.
Det var mycket känslor som kom ut där på slutet, verkar känt sig sviken av sina föräldrar från tidig ålder och hittat stöd i den här familjen...eller missförstod jag, ljudet är som sagt katastrof.

Men varför lägger de ut alla dessa videos? Hur började det?
Senast redigerad av redrik.feinfeldt 2022-12-21 kl. 21:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in