Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 00:00
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maffewendin
Toppen! Tackar och bockar.

Tror man att det är sista förhandlingstillfället den 17e maj?

Det måste det bli, kan fan inte komma något mer nu haha.
Citera
2024-04-18, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violinisten
BÅ kvarstannar i häkte, en RPU är beslutad, förhandlingen fortsätter i hovrätten 17 maj.

Beslutet:

https://gofile.io/d/jctDFM

Man får ändå ge HR att de insett det vi sen länge insett....
Citera
2024-04-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear

Undrar om §7-intyget kommer att bli offentligt?

Ingen som har koll på detta? Annars får jag nog kontakta Hovrätten och fråga.
Citera
2024-04-27, 10:10
Medlem
Cybergubben426s avatar
Citat:

Som jag fattar det är det bara slutsatsen som blir offentlig. Alltså om det blir vård eller fängelse. Undersökningen i sig är väl ungefär lika hemlig som alla andra journaler inom vården.
Citera
2024-04-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybergubben426
Som jag fattar det är det bara slutsatsen som blir offentlig. Alltså om det blir vård eller fängelse. Undersökningen i sig är väl ungefär lika hemlig som alla andra journaler inom vården.

Ja, det låter logiskt.

Jag tycker faktiskt rätt synd om Bert nu. Att sitta häktad i flera månader måste vara nedbrytande. Man är väl rätt isolerad i häktescellen.
Citera
2024-04-27, 12:44
Medlem
Bushido-95s avatar
Citat:
Ja, det låter logiskt.

Jag tycker faktiskt rätt synd om Bert nu. Att sitta häktad i flera månader måste vara nedbrytande. Man är väl rätt isolerad i häktescellen.

Han har själv jobbat rätt hårt för att hamna där... Han har inte restriktioner så han är inte isolerad. Just nu är han på rättspsyk och har det nog rätt bra med tofflor, varm oboy och långa samtal med likasinnade intagna.
Citera
2024-04-27, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bushido-95
Han har själv jobbat rätt hårt för att hamna där... Han har inte restriktioner så han är inte isolerad. Just nu är han på rättspsyk och har det nog rätt bra med tofflor, varm oboy och långa samtal med likasinnade intagna.

Jag tror det är svårt jobba hårdare än Bert för detta. Han har nog gjort allt rätt för att få hamna bland sina likasinnade.

Tror det här kan vara väldigt bra för honom. Psyk kan nog hjälpa.

Han känns ju inte ond på nått sätt utan sjuk. Det ser man ju bland annat på att han skyddade tjejerna i rättegången.

Visst, egendomsbrott, narkotika och svårt att hantera pengar.... Men hade gängkriminella varit som Bert hade ingen brytt sig.
Citera
2024-04-27, 16:17
Medlem
Citat:

Du får inte ut det i sin helhet, du kan säkert begära ut det och får ut en maskar version. Gissar att det inte kommer vara mycket av intresse som släpps igenom.
Citera
2024-04-27, 21:59
Medlem
flugornass avatar
Hej hej mina vänner.

Jag har i svaga stunder tyckt synd om Bert, men känner nog att det här var det bästa som kunde hända honom.
Han glider runt i filttofflor och har medmänniskor som lyssnar på honom både professionellt eller som inte kan freda sig från honom och får skavsår i öronen.

Varm mat och en säng att sova i, vad hände med hunden Stephi har totalt missat den biten?

Undrar om han får ta emot besökare, och vem besöker honom i så fall?
Citera
2024-04-28, 03:39
Medlem
Cybergubben426s avatar
Citat:
Ja, det låter logiskt.

Det positiva från Berts perspektiv är ju att häktningstiden dras av dubbelt från dommen när den väl verkställs. Inte helt hundra, men vill minnas att jag läst det någonstans?

Så sitter Bert häktad 5 månader fram till dom, så har han redan suttit av 10. Tror det är så det funkar.
Citera
2024-04-28, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flugornas
Hej hej mina vänner.

Jag har i svaga stunder tyckt synd om Bert, men känner nog att det här var det bästa som kunde hända honom.
Han glider runt i filttofflor och har medmänniskor som lyssnar på honom både professionellt eller som inte kan freda sig från honom och får skavsår i öronen.

Varm mat och en säng att sova i, vad hände med hunden Stephi har totalt missat den biten?

Undrar om han får ta emot besökare, och vem besöker honom i så fall?

Jag trodde ju att man alltid var mer eller mindre isolerad från andra i häktet, men så är det tydligen bara om man har särskilda restriktioner. I den bästa av världar så kan tiden i fängelse/rättspsyk bli en nystart för Bert där han får någon slags ordning på livet och hjälp med sina psykiska problem.
Citera
2024-04-28, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybergubben426
Det positiva från Berts perspektiv är ju att häktningstiden dras av dubbelt från dommen när den väl verkställs. Inte helt hundra, men vill minnas att jag läst det någonstans?

Så sitter Bert häktad 5 månader fram till dom, så har han redan suttit av 10. Tror det är så det funkar.

Jag har också hört detta, men det verkar inte stämma. Åtminstone enligt Lawline så dras häktningstid av dag för dag från fängelsetiden och inte dubbelt: https://lawline.se/answers/villkorli...or-tid-i-hakte

Om han döms till rättspsykiatrisk vård nu den 17 maj så vet jag inte riktigt vad som händer. Sitter man inte där tills man bedöms som frisk?*

* Jo, så är det tydligen:
Om domstolen, sedan en rättspsykiatrisk undersökning genomförts, bedömer att en person lider av en allvarlig psykisk störning kan personen överlämnas till rättspsykiatrisk vård istället för att dömas till annan påföljd. Rättspsykiatrisk vård är inte tidsbestämd, utan vårdbehovet avgör hur länge vården ska fortgå.
https://www.aklagare.se/ordlista/r/r...kiatrisk-vard/

Det sämsta som skulle kunna hända Bert är väl om han trots allt döms till vanligt fängelsestraff och kommer ut nästa år lika knäpp som han är nu och inte får eller vill ta emot någon hjälp. Då blir han väl ännu en psykiskt sjuk uteliggare.
Senast redigerad av LezFear 2024-04-28 kl. 08:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in