Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-12-24, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catboyerik
Sibyllans brukar ha mrkare rost. Jag gillar mer drop coffee som har ljus rostat kaffe. De har bra kvalitet och besker alla grdar som de kper inte kaffe ifrn.
Drop Coffee lter som vrt att prova. Knner inte till det d jag alltid varit s njd med kaffet frn Sibyllans s jag har inte letat aktivt efter andra rosterier och kaffe. Sibyllans hller dessutom bra priser och jag ser att kaffet frn Drop Coffee r betydligt dyrare verlag.

Ljusare rostat kaffe r definitivt att fredra jmfrt med mrkrostat kaffe. Konstigt nog tycks mnga ha en uppfattning om att kaffe blir bttre mrkrostat och ju mrkare desto bttre. Dom riktiga kaffesmakerna brnns och frsvinner vid mrkrost och det blir inte gott. Ser frresten att Drop Coffe har en provsmaknings-pack och det kan vara vrt att kpa och speciellt om man kan f kaffesorter efter nskeml om smak och tycke.
Senast redigerad av Aibut 2022-12-24 kl. 04:10.
Citera
2022-12-24, 07:52
Medlem
Jag r intresserad av kaffe, men kanske inte p det stt som jag trodde fr ett par tre r sedan.

Kpte en skaplig kaffekvarn, en sk mockabryggare (som man stller p spisen) och en mjlkskummare. Men har nnu inte lrt mig att f det bra, och har upptckt att jag blir dsig av uppvrmd mjlk. Tar fortfarande fram den ibland, fr jag har inte gett upp n, men max en gng i mnaden.

Om det inte r fr mycket OT undrar jag om nn har ngra tips fr att f det bra i en sk mockabryggare? Funderar p att kpa en mokapot original och se om det gr nn skillnad. Anvnder fr nrvarande en rostfri frn ikea. Brukar mala ett snpp grvre n espressofint. Men som sagt ofta blir det rent ckligt.

Till vardags dricker jag snabbkaffe i stort glas med mjlk och en klick smr, men har nyligen typ halverat antalet koppar per dag, vilket r mitt tips fr godare kaffe.

Varje kopp smakar nu betydligt bttre, och verkar milt uppiggande igen! Mer n 2-3 koppar per dag gr mig mest dsig.
Senast redigerad av busy-signal 2022-12-24 kl. 08:14.
Citera
2022-12-24, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Kaffe r ju kul p det sttet att det verkligen kan skilja sig kanske till och med mer n l

Tycker till och med vissa mrken verkar skilja sig frn batch till batch samt att vattnet man anvnder spelar roll med.

Jag gillar kaffen av olika sort svrt att stta fingret p vad som gr ett kaffe riktigt gott

Just nu kr jag Ica i love ecos elegant, ibland blir det en Arvid franskrost gillar ni samma s fresl grna ngot

Kaffe ute r oftast kasst p mackar, McDonalds, jobbet osv med tanke p vilka priser dem tar r det ju skandalst om de snlar p nn krona hit och dit fr en undermlig produkt hade gladeligen gett ett par kronor mer per stlle om det faktiskt var bra nu kper man endast i ndlgen och det blir allt oftare en red bull eller liknande p jobbet,

Mitt lokala rosteri r billigare n espresso house. ven att kaffet r mycket bttre. Vattnet hr i Norrland r riktigt bra. Det roliga med kaffe r att det skiljer sig. Trkigt om det smakade samma hela tiden.
Citera
2022-12-24, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aibut
Drop Coffee lter som vrt att prova. Knner inte till det d jag alltid varit s njd med kaffet frn Sibyllans s jag har inte letat aktivt efter andra rosterier och kaffe. Sibyllans hller dessutom bra priser och jag ser att kaffet frn Drop Coffee r betydligt dyrare verlag.

Ljusare rostat kaffe r definitivt att fredra jmfrt med mrkrostat kaffe. Konstigt nog tycks mnga ha en uppfattning om att kaffe blir bttre mrkrostat och ju mrkare desto bttre. Dom riktiga kaffesmakerna brnns och frsvinner vid mrkrost och det blir inte gott. Ser frresten att Drop Coffe har en provsmaknings-pack och det kan vara vrt att kpa och speciellt om man kan f kaffesorter efter nskeml om smak och tycke.

Det r mer smaker i ljusrostat. Mrkare smakar mest choklad och nt. Drop coffee har ju bra kvalitet som sagt och har ju vunnit priser. Drfr kanske dyrare. Brukar alltid vara folk p deras caf. Kaffe rven r ocks bra. Vill man ha lyx kaffe finns standout coffee. Zoegas r ju kreverat.
Citera
2022-12-24, 16:00
Medlem
Kper bner p Lidl. Bellarom Expresso Intenso, rostning 5/5, tycker jag r kanon.
Citera
2022-12-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kper bner p Lidl. Bellarom Expresso Intenso, rostning 5/5, tycker jag r kanon.

Ja de har jag testat. Inte de bsta bsta bnorna men r helt okej. Mycket bttre n espresso house om man stller in dem rtt.
Citera
2024-10-06, 10:42
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catboyerik
Hej FB.

Det r sllan man ser ngra kaffe intresserade mnniskor hr. Folk fredrar Gevalia och Lfbergs. Riktigtkaffe r ett forum med mnga kaffe intresserade. Hur mnga hr r intresserad av kaffe som en hobby? Har ni ngot bryggnings metod som ni srkilt gillar. Har ni ett favorit rosteri?

Funderat p att dyka ner i kaffe som hobby mellan varven. Framstller mitt dagliga kaffe med presso och det r Arvid som gller (som standard blir det sex koppar per dag). Kper ibland Irish Brew, bryggkaffe med smak av toffee & Cream fr att stta guldkant p tillvaron. Dricker det tillsammans med Walkers Pure Butter Shortbread.

Men skulle vara kul att frkovra sig mer i den hr vrlden. Kanske kunde man brja med att kpa boken "Manifest fr bttre kaffe" av Joanna Alm, som jag sg flasha frbi i mitt flde p the internetz idag ..
Citera
2024-10-06, 10:44
Medlem
OlitBrands avatar
Intresse vette fan. Men jag maler mina bner i en hederlig kaffekvarn (inte el utan med en sdan man vevar sjlv) och sen kokar p spisen.
Citera
2024-10-06, 11:32
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Jag har inget kaffeintresse, bara koffeinintresse.
Dock r kaffe absolut godast gjort p kokt vatten.
Brukar anvnda vattenkokaren och stta kaffetratten direkt p termosmuggen.
Gott !
Men nr jag behver en skjuts koffein tar jag den hur den n bjuds om jag ej r hemma och kan bestmma sjlv.
Citerar tv r gammalt inlgg men hller helt med dig. Jag kr vattenkokare, melittafilterhllare och melittafilter och ser p med lagom kaffepulver fr den mngd jag nskar brygga. Brygger ofta p termos som hller vrmen mycket bra.

Jag har mrkt att det viktiga fr mig r att vattnet kommer upp i temperatur, det ska koka och sen sls ver kaffepulvret. Jag har testat finkaffe p fldiga stllen bde i Sverige och utomlands och jag r mycket sllan imponerad. Det godaste kaffet r det jag/vi gr hemma med vanligt bryggkaffe. Kr med typ ICA:s egna just nu och tycker det funkar hur bra som helst.

Sjlvklart fr man vara kaffenrd och hlla p hur mycket som helst med det om man nu har snt intresse. Har en del ytliga bekanta och arbetskamrater som hller p med detta, och jag upplever att det som s ofta handlar om ett frtckt snobberi. Det blir helt enkelt en prylsport.

Detta med kaffe r inte helt olikt det dr med alla mikrobryggerier och s kallade hantverksl, det mesta r verkligen inte srskilt bra och mycket r till och med uselt men det r hippt att tycka det r coolt. Det r mycket f av dessa bryggerier som jag tycker r bra.
Citera
2024-10-06, 12:11
Medlem
LemPicas avatar
Great minds think alike 😄😉

Till och med snabbkaffe med kokt vatten blir godare n "vanligt" kaffe gjort i bryggare.
Vet inte exakt vad det r i kokningen som gr det godare men godare r det helt klart.

Hller med om det du skrev om materialsport.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Citerar tv r gammalt inlgg men hller helt med dig. Jag kr vattenkokare, melittafilterhllare och melittafilter och ser p med lagom kaffepulver fr den mngd jag nskar brygga. Brygger ofta p termos som hller vrmen mycket bra.

Jag har mrkt att det viktiga fr mig r att vattnet kommer upp i temperatur, det ska koka och sen sls ver kaffepulvret. Jag har testat finkaffe p fldiga stllen bde i Sverige och utomlands och jag r mycket sllan imponerad. Det godaste kaffet r det jag/vi gr hemma med vanligt bryggkaffe. Kr med typ ICA:s egna just nu och tycker det funkar hur bra som helst.

Sjlvklart fr man vara kaffenrd och hlla p hur mycket som helst med det om man nu har snt intresse. Har en del ytliga bekanta och arbetskamrater som hller p med detta, och jag upplever att det som s ofta handlar om ett frtckt snobberi. Det blir helt enkelt en prylsport.

Detta med kaffe r inte helt olikt det dr med alla mikrobryggerier och s kallade hantverksl, det mesta r verkligen inte srskilt bra och mycket r till och med uselt men det r hippt att tycka det r coolt. Det r mycket f av dessa bryggerier som jag tycker r bra.
Citera
2024-10-06, 15:34
Medlem
Tullamores avatar
Mera livsndvndighet. Kr oftast Zoega Forza i en Jura E8.
Citera
2024-10-12, 12:14
Avstngd
ErlingBrautHaalands avatar
Jag kper bara irlndskt kaffe. Klart bst enligt mig
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto