2022-12-28, 19:39
Medlem
berlinlondons avatar
Hej!

Jag kommer från rock-bakgrund så jag har inte koll på stråk- eller blåsinstrument, men har nyligen köpt mig en klarinett för 600kr och tycker det är otroligt kul!

Det är dock svårt att få en jämn och kontrollerad ton ofta och jag vet inte riktigt var jag ska börja för att göra framsteg i mitt spelande mer än att återta notkunskapen.

Har någon tips?

Och är det stor skillnad på en en ”skolklarinett” och att lägga några tusen typ 3000-5000kr? Vad är de största skillnaderna?
Citera
2022-12-28, 20:07
Medlem
Jag kommer också från rockbakgrund men började spela klarinett i äldre tonåren.

För att få en bra och jämn ton måste du ha starka lungor men framförallt är det styrkan i läpparna. Konditionsträning är bra för det förra, men läppstyrkan kommer med tiden när du spelar mer. Även hångla mycket kan vara en fördel

Och ja precis som många andra instrument är det stor skillnad på en skolmodell och en för ett par tusen. Den du har nu är sannolikt plast och går jättebra så länge du inte har ambitioner på världsnivå. Men de låter oftast ganska tunna och plastiga i tonen och gnäller oftare. Jag har dålig koll på marknaden men försök få en i trä om du kan, men annars en lite dyrare plast för några tusen. Kolla även gärna begagnat, där du kan få en mycket fin klarinett för en billig peng!

Vad kör du för rörblad? Min gamla lärare tjatade alltid om att Vandorens V21 är bäst på alla nivåer, och jag har bara kört det ända sedan jag började.
Citera
2022-12-28, 21:26
Medlem
SvenHelsings avatar
Det är hyfsat vanligt att billigare instrument är sämre i intonationen
Citera
2022-12-29, 10:52
Medlem
berlinlondons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aitutaki
Jag kommer också från rockbakgrund men började spela klarinett i äldre tonåren.

För att få en bra och jämn ton måste du ha starka lungor men framförallt är det styrkan i läpparna. Konditionsträning är bra för det förra, men läppstyrkan kommer med tiden när du spelar mer. Även hångla mycket kan vara en fördel

Och ja precis som många andra instrument är det stor skillnad på en skolmodell och en för ett par tusen. Den du har nu är sannolikt plast och går jättebra så länge du inte har ambitioner på världsnivå. Men de låter oftast ganska tunna och plastiga i tonen och gnäller oftare. Jag har dålig koll på marknaden men försök få en i trä om du kan, men annars en lite dyrare plast för några tusen. Kolla även gärna begagnat, där du kan få en mycket fin klarinett för en billig peng!

Vad kör du för rörblad? Min gamla lärare tjatade alltid om att Vandorens V21 är bäst på alla nivåer, och jag har bara kört det ända sedan jag började.

Tack för ditt matnyttiga svar mannen! Jag vet inte ens vad jag har för rörblad, köpte något för 22kr men ska beställa de du rekommenderar

En till fråga. På youtube har jag lärt mig de flesta greppen men alla pratar om t.ex. tonen man får utan några fingrar som G och den man får av de tre första hålen och hålet på baksidan som C - trotts att klarinetten ju är stämd i Bb! Detta låter för mig väldigt märkligt. Är det inte bättre att ett Bb är ett Bb så att man kan använda samma noter som ens medmusikanter?
Citera
2023-01-10, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berlinlondon
En till fråga. På youtube har jag lärt mig de flesta greppen men alla pratar om t.ex. tonen man får utan några fingrar som G och den man får av de tre första hålen och hålet på baksidan som C - trotts att klarinetten ju är stämd i Bb! Detta låter för mig väldigt märkligt. Är det inte bättre att ett Bb är ett Bb så att man kan använda samma noter som ens medmusikanter?

Det är helt och hållet beroende på tradition. Det finns instrument med olika grundstämning. Exempel finns det klarinetter stämda i Bb (som är vanligast idag), A (näst vanligast), C (ovanligt), D (mycket ovanligt numer) Eb (kallas ofta sopranklarinett) och ett antal andra varianter som alt- och basklarinett. I symfoniorkestern har klarinettisterna vanligen med sig både en Bb-klarinett och en A-klarinett och byter mellan dessa.

Stämningen anges som att när du spelar greppen C på instrumentet så är tonen som kommer ut Bb. Att just Bb klarinetten är vanligast idag är mest en slump. Min gissning är att härrör från andra halvan av 1800-talet och är kopplat till industriell tillverkning av bleckblås till militärorkestrar. Av någon orsak valdes ofta Bb stämda trumpeter med mera och därefter blev det väl Bb-klarinetter som blev vanligast av bara farten.

Ett exempel på instrument som inte hanteras på samma sätt är den vanliga dragtrombonen. Den är stämd i Bb men noterna skrivs otransponerat (C låter C) i basklav. Systerinstrumentet ventilbasun är också stämt i Bb men skrivs ofta transponerat i G-klav. Gissningen där är att i brassbandet så flyttar musikerna mellan kornett och trumpet och ess-horn och ventilbasun och då är det "bekvämt" att fingersättningen är samma oavsett instrument - även om det låter olika.
Citera
2023-02-26, 15:59
Medlem
PartyPittochPungs avatar
Jerka lirade ju kvarpa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in