Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-04-15, 04:22
  #37
Medlem
islam-radio-nets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Med stor sannolikhet har det för dom dyrare kamerorna även lagts mer pengar på säkerhet och man slipper kinesiska staten, men det är ändå dom billiga på Kjell som gemene man köper (inkl. undertecknad), och syftet med tråden var att få fram vad som kan göras för att få det så säkert som möjligt med dessa kameror.
Svenska myndigheter samarbetar inte med kinesisk underrättelsetjänst så det är produkter tillverkade i USA man ska akta sig för.

Det bästa vore ha kameror som inte har nätverk alls utan bara spelar in på minneskort eller att inte ha kameror alls. Men man är övervakad av sin mobiltelefon också dygnet runt numera folk bryr sig inte..
Citera
2023-04-15, 05:12
  #38
Medlem
PalmeKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Med den kameran kan man lagra direkt på minneskort i kameran.

Så du skall plocka ut minneskortet varje gång, du vill se vad som har hänt. Istället för att låta kameran pumpa upp data på din egna FTP server?
Citera
2023-04-15, 06:02
  #39
Medlem
njx1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islam-radio-net
Svenska myndigheter samarbetar inte med kinesisk underrättelsetjänst så det är produkter tillverkade i USA man ska akta sig för.

Det bästa vore ha kameror som inte har nätverk alls utan bara spelar in på minneskort eller att inte ha kameror alls. Men man är övervakad av sin mobiltelefon också dygnet runt numera folk bryr sig inte..

Haha alltså du är så jävla djupt in i dimman. Andas lite o släpp sargen.
Citera
2023-04-15, 09:36
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Så du skall plocka ut minneskortet varje gång, du vill se vad som har hänt. Istället för att låta kameran pumpa upp data på din egna FTP server?
min kommentar gavs i sammanhanget att cloudlagring skulle bara enda alternativet. Detta är fel.
Citera
2023-04-15, 09:38
  #41
Medlem
PalmeKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
min kommentar gavs i dammanhanget att cloudlagring skulle bara enda alternativet. Detta är fel.

Cloudlagring eller SD kort. Kan du kan inte spara data på SMB share , NFS, FTP eller liknade, så är produkten efterbliven. Cloudlagring är bara ett extra skatt för att nyttja produkten.
Citera
2023-04-15, 09:50
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Cloudlagring eller SD kort. Kan du kan inte spara data på SMB share , NFS, FTP eller liknade, så är produkten efterbliven. Cloudlagring är bara ett extra skatt för att nyttja produkten.
ja och den omnämnda kameran klarar lagring på SD-kort. Därav min kommentar. Att det sen är en billig rätt osäker produkt är en annan sak. Man får vad man betalar för helt enkelt 😉

Kameran har numera dubbel authentizering.
Citera
2023-04-29, 10:59
  #43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingelingting
Men kameran kan lagra direkt på minneskort i den.

Vad menar du med att "appen för kamerastyrning (och molntjänsten) inte går att köra" - menar du av säkerhetsskäl?
Inlägget jag svarade på föreslog VPN mellan mobil och hemmanätverk. Appen i mobilen, som används för att styra kamerorna, kommunicerar dock inte med hemmet utan med molntjänsten, som även kamerorna skickar sin stream till, så appen kan inte köras via föreslagen VPN.

Vad det gäller lagring är det inget som jag använder, jag behöver se status i realtid, tänk dig temperatur, snödjup, fodertillgång och att det inte är strömavbrott o.s.v.
Citera
2023-04-29, 12:08
  #44
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Inlägget jag svarade på föreslog VPN mellan mobil och hemmanätverk. Appen i mobilen, som används för att styra kamerorna, kommunicerar dock inte med hemmet utan med molntjänsten, som även kamerorna skickar sin stream till, så appen kan inte köras via föreslagen VPN.

Vad det gäller lagring är det inget som jag använder, jag behöver se status i realtid, tänk dig temperatur, snödjup, fodertillgång och att det inte är strömavbrott o.s.v.
Lite sen i tråden och har sett att du fått en del hjälp redan. Jag skulle bara vilja flika in att det råder enorma skillnader i firmware mellan modeller och tillverkare när det kommer till utrustning som övervakningskameror och att det är starkt rekommenderat att bläddra igenom CVE databasen på mitre eller något liknande för att förhindra att din kamerastream landar på insecam i framtiden.
Citera
2023-05-31, 15:28
  #45
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Att separera kamerorna från mitt vanliga nätverk löste jag helt enkelt genom att koppla in en separat wifi-router som jag hade liggande. Så nu är kamerorna på ett helt eget nätverk utan nån möjlighet att komma åt något annat.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback