• 3
  • 4
2023-05-10, 18:26
Medlem
Har ni inte hört kidsen idag? De snackar ju för bövelen engelska halva tiden helt utan mening. De blir ju duktiga på engelska men det känns konstigt att prata svenska med nägon som svarar på engelska.
Därav kids?
Citera
2023-05-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Människor tror de är tuffa och alerta när de använder engelska ord din jävel

Fucking bastard skulle platsa bättre med tanke på ämnet.
Citera
2023-05-10, 18:30
Medlem
Jag tänker att det är borgare som använder ordet?
Citera
2023-05-10, 18:32
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nnic
Kid är ett rådjursbarn. Folk kanske tror att de är rådjur? Eller att deras barn är Bambi?

Visserligen har de samma ursprung. Men kids uttalas som tjidd, medan kids uttalas med hårt K. Säg inte att du säger kid med hårt K om djurungar. Det är patetiskt.

Ska vi inte ta in några lånord alltså? Det blir väldigt besvärligt. Att sitta och vara polis över vilka lånord man får använda tyder på att man inte förstår hur språk fungerar. Ett ord blir accepterat av ett informellt majoritetsbeslut. Så kan du gnälla ditt egognäll bäst du vill.
Citera
2023-05-10, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Varför kallar en del folk på flashback och andra ställen barn för kids? Typ "detta gillar kidsen". Vi har ju ett bra svenskt ord för barn, som betyder exakt samma sak. Ordet unge finns också.

Jag använder en del engelska uttryck i svenskt tal som t.ex. cuck eftersom det inte finns en lika bra svensk motsvarighet, men när det gäller ordet kids så finns det de.

Vad är grejen med ordet kids?
Varför har du fått för dig att du bestämmer vilka ord andra människor ska använda?

Vad är grejen med det?
Citera
2023-05-10, 18:36
Medlem
Sommarvikingens avatar
Hörde en tjej som är mamma alltid säga det i verkligheten. Det är WT-slang/uttryck. Det är även förnedrande att kalla barnen för det då kid betyder getkalv. Barn är bättre att säga. Ungar är också acceptabelt i måttliga mängder.
Senast redigerad av Sommarvikingen 2023-05-10 kl. 18:39.
Citera
2023-05-11, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Hörde en tjej som är mamma alltid säga det i verkligheten. Det är WT-slang/uttryck. Det är även förnedrande att kalla barnen för det då kid betyder getkalv. Barn är bättre att säga. Ungar är också acceptabelt i måttliga mängder.

Jag tänker att det är människor som ser sig själva som lite bättre och modernare, alltså stockholmare?
Det där andra ska uttalas med tj-ljud "tjidd" ?
Citera
2023-05-11, 14:04
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Jag tänker att det är människor som ser sig själva som lite bättre och modernare, alltså stockholmare?
Det där andra ska uttalas med tj-ljud "tjidd" ?
Hon som alltid sa det var WT. Så det är nog blandat det där, både WT-slang och Stockholmare som använder det då.
Citera
2025-01-16, 20:55
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Kids är ok. Men när man ordet "bror" "brush" m.m börjar man och undra vad som hände.

Det heter "börjar man ATT undra vad som hände". Jag börjar undra vad det är med dig som inte kan svenska. Eller är du invandrare?

Ordet kids är dessutom lika dumt att använda som att säga dogs istället för hundar.
Citera
2025-01-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Det heter "börjar man ATT undra vad som hände". Jag börjar undra vad det är med dig som inte kan svenska. Eller är du invandrare?

Ordet kids är dessutom lika dumt att använda som att säga dogs istället för hundar.
Var nog inte riktigt nykter där! 😆 Vill du vara en språkpolis/moderator? Så får du det priset! Tack för rättelsen!
Citera
2025-01-26, 01:58
Medlem
deddds avatar
"Kidsen" är inte "barn". Kidsen är "barn och ungdomar", där det är lite okänt om det är just barn eller ungdomar det gäller eller bägge, och heller inte så intressant från uttalarens håll vilket av det som gäller.

"Något de som är yngre än mig håller på med men som jag inte håller på med, men jag vet i alla fall att det existerar, och jag dömer det inte"

"Barn" i samma uttalande:
"Något de som är yngre än mig håller på med men som jag inte håller på med, men jag vet i alla fall att det existerar, och de är under mig eftersom de håller på med det"

Att man inte använder "ungdomar" är väl för att man genuint inte vet om det är en barngrej eller ungdomsgrej. Smälter lite mer samman idag med internet än förr i tiden.
Citera
2025-01-26, 03:11
Medlem
Jag skulle kunna använda det ironiskt. Som, "Ja, detdär kan ju du och kidsen tro!"
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in