2022-12-31, 06:14
Medlem
Spring1991s avatar
Hejhopp!
Är det någon som testat dessa batteridrivna värmestrumpor och kan komma med en ärlig recension?
Det är nämligen så att jag flugfiskar en hel del på vintern (om det inte är allt för kallt) och står då oftast utvadad i ett iskallt vattendrag med yttertemperaturer ner till -10. Kalla fötter och bortdomnade tår är något man fått stå ut med länge nu, tills jag nyligen såg en annons på dessa strumpor med värmeslinga.

Har kikat runt lite på nätet men folk verkar ha delade erfarenheter av dessa sockar.
Verkar för övrigt vara populärt bland skid- och snowboardåkare, vilket skulle passa mig bra då jag även åker skidor ibland.

Hur bra värmer dessa strumpor?
Hur länge kan dom stå på tills batteriet dör?
Är effekten värd 3000 riksdaler?

Lazer 6.1 med ett 1800 batteri där man kan ställa värmen via en app är ett par jag fastnat för. Men som sagt... för ett par strumpor närmare 3000 spänn så vill man vara säker på vad man köper.
Citera
2022-12-31, 06:21
Medlem
Stormpiskares avatar
Nu kommer du säkert tycka att jag är skittråkig.

Ha skor/kängor med plats i, och även för fötterna gäller lager på lager. Tunt närmast, och raggsockor i ull ytterst. Fiffa till med vettiga sulor.
Citera
2022-12-31, 06:41
Medlem
Spring1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Nu kommer du säkert tycka att jag är skittråkig.

Ha skor/kängor med plats i, och även för fötterna gäller lager på lager. Tunt närmast, och raggsockor i ull ytterst. Fiffa till med vettiga sulor.

Är väl medveten om det du säger, har kört hårt med den metoden i flera år. Men är man stillastående allt för länge så genererar kroppen ingen värme, speciellt inte ut till fingrar och tår...

Tack för svaret
Citera
2022-12-31, 06:44
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spring1991
Är väl medveten om det du säger, har kört hårt med den metoden i flera år. Men är man stillastående allt för länge så genererar kroppen ingen värme, speciellt inte ut till fingrar och tår...

Tack för svaret
Jo, kroppen genererar värme. Om du klär dig rätt kommer du inte att frysa. Att kroppen genererar värme är liksom vitsen. Syntet eller svindyr ull innerst, sedan gärna grövre ull utanpå. Då kommer du inte behöva batterisockor.

Vanligaste problemet är oftast för små kängor.
Senast redigerad av Stormpiskare 2022-12-31 kl. 07:06.
Citera
2022-12-31, 13:58
Medlem
Googla på "Heat Holders"
ger garanterat varma fötter
Citera
2023-12-20, 00:12
Medlem
Tar upp en äldre tråd på nytt. Någon som har erfarenhet av batteridrivna Värmestrumpor? De kostar från ca 1500 kr inkl uppladdningsbart batteri. Blir fötterna varma i en slalompjäxa? Värmer de lite el blir fötterna riktigt varma?
Citera
2024-01-10, 00:26
Medlem
De är guld värda, utan lenz kan jag inte åka slalom.

De kokar inte om tårna eller ens känns lite sådär mysigt varmt som det kan göra framför elden. Men man fryser inte det minsta, om det efter en lång dag ute i backen blir batteritorsk, då märker jag det på en gång. Köp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in