Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-03, 02:05
  #13
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isleban
Om du hade risker för det så hade du dött av det oavsett. Det är inget nackknäckning hade kunnat bota.


Det är inte det jag menar... Jag menar bara att jag är rädd att något ska gå sönder i skallen om man knäcker... Därav min fråga är det något som kan hända?
Citera
2023-01-03, 02:06
  #14
Medlem
islebans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Det är inte det jag menar... Jag menar bara att jag är rädd att något ska gå sönder i skallen om man knäcker... Därav min fråga är det något som kan hända?

Det jag menar är att knäckning gör varken till eller ifrån när det kommer till dödlighet, om du hade någon dödlig åkomma så hade du dött av den ändå.

Knäckning är helt ofarligt, knarka och gå och lägg dig istället.
Citera
2023-01-03, 02:11
  #15
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isleban
Det jag menar är att knäckning gör varken till eller ifrån när det kommer till dödlighet, om du hade någon dödlig åkomma så hade du dött av den ändå.

Knäckning är helt ofarligt, knarka och gå och lägg dig istället.



https://www.mabra.com/halsa/darfor-s...-sjalv/6503044

https://www.google.com/amp/s/nyheter...pp-paralyserad



Därav min rädsla....
Citera
2023-01-03, 02:20
  #16
Medlem
prizs avatar
Gör inte det. Jag är en extrem knotknäckare och knäckte nacken också regelbundet, men en dag gjorde det så jävla ont i ryggraden strålandes ner från nacken, det gick över efter några dagar dock... Slutade för alltid att knäcka nacken efter det.
Citera
2023-01-03, 02:24
  #17
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Gör inte det. Jag är en extrem knotknäckare och knäckte nacken också regelbundet, men en dag gjorde det så jävla ont i ryggraden strålandes ner från nacken, det gick över efter några dagar dock... Slutade för alltid att knäcka nacken efter det.


Lättare sagt än gjort då det är en vana... :/ Jag försöker... Men det går inte
Citera
2023-01-03, 08:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Jag knäcker för som jag sa, det har blivit en ful vana... Tro mig jag har försökt, men jag förklarade också att jag känner jag måste knäcka om jag inte gör det då får jag ont i huvudet etc, Det är inte lätt
Får du ont i huvudet om du inte knäcker nacken? Jag trodde det handlande mer om att ett stort sug till knacket dök upp. Men att du får ont i huvudet etc, låter som om du kanske bör kolla upp det hela? Möjligtvis gå till en proffersionell käckare, så som kiropraktor eller napparat. Eller kanske en period av massages. Du kanske helt enkelt har något. Kanske att du omedvetet spänner dig konstant och när du knäcker, så slappnar musklerna av för kort stund och därav resultat av ont i huvudet p.g.a spänningarna.

Kolla upp det hela på vårdcentralen, så kanske dem kan avgöra om det är massages eller kiropraktor som gäller.

Eller så kanske du bara behöver sjukgymnast. För jag tror att du omedvetet spänner dina muskler runt nack-området.
Citera
2023-01-03, 10:20
  #19
Moderator
manamanahs avatar
Hår- och kroppsvård --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2023-01-03, 12:07
  #20
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag har rätt mycket problem med nacke och axlar, med låsningar/nackspärr, och hade "behovet" att "knäcka"/stretcha nacken som TS beskriver (höger-vänster). Har ofta besökt kotknäckare/ortopeder.

Sedan besökte jag en naprapat som sedan sa till mig att "ge fan i att göra det". Istället mild stretching av rotationen, titta till vänster/höger och tryck försiktigt på haken för lite stretch.

Efter att anammat hans råd, så blev nacken betydligt bättre.
Citera
2023-01-03, 12:11
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Som rubriken lyder så har jag fått en ful ovana att knäcka nacken, Vilket menas så här: Jag tar tag i vänster öra & drar mot min höger axel, Jag har inte gjort det förut utan började utav en ren slump från ingenstans, Så då är min fråga, Kan det vara farligt? Kan det utvecklas till något farligt? Jag har inga svaga blodkärl i huvudet, samt att jag tar i när jag knäcker i enstaka fall när jag ej får till knäcket, Sen låter jag det gå en stund & så gör jag om det men går det inte så väntar jag tills det går att knäcka & ibland har jag känsla/känner det i huvudet som nu måste jag knäcka, Och snälla skräm ej upp mig, är en mild hypokondriker som frågar för nyfikenhetens skull, för jag tänker det är väl mer muskler som knäcks än själva nacken?,


Försök sluta med det, inte bra att göra det själv utan att veta vad man håller på med. Bättre att gå till en kiropraktor isåfall som gör det på rätt sätt. Tänk på att du har massa nerver i nacken som kan fucka upp sig rejält om dom blir skadade
Citera
2023-01-03, 12:17
  #22
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Som rubriken lyder så har jag fått en ful ovana att knäcka nacken, Vilket menas så här: Jag tar tag i vänster öra & drar mot min höger axel, Jag har inte gjort det förut utan började utav en ren slump från ingenstans, Så då är min fråga, Kan det vara farligt? Kan det utvecklas till något farligt? Jag har inga svaga blodkärl i huvudet, samt att jag tar i när jag knäcker i enstaka fall när jag ej får till knäcket, Sen låter jag det gå en stund & så gör jag om det men går det inte så väntar jag tills det går att knäcka & ibland har jag känsla/känner det i huvudet som nu måste jag knäcka, Och snälla skräm ej upp mig, är en mild hypokondriker som frågar för nyfikenhetens skull, för jag tänker det är väl mer muskler som knäcks än själva nacken?,

Det är farligt att göra det med för mycket kraft och i fel fysiologisk riktning.
Själva knaket är inte det farliga utan det är när leder råkar ut för våld.
Vet inte vad som är vad när det kommer till kiropraktor och naprapat.
Men på den nivån där de liksom tar i med kraft och vrider skallen snabbt och hastigt det är farligt om en amatör gör.

Det jag gör som spänner och vrider nacken så de knakar lite är ju inte alls samma sak som att ge sig själv en jävla whiplash skada.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in