Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-01-05, 16:19
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Följdfråga på detta då.
Om man nu önskar bo någonstans där det finns svenskättlingar, vilken av dessa vill man då helst bo på.
Önskar någon plats där woke-madness ännu inte infekterat hela samhället. Orkar inte med prat om omedveten rasism och 100 kön.
Då borde Thorsby i Alabama vara perfekt.

"Alabama and liberal Sweden may not appear to have much in common, but the small town of Thorsby owes much to the European country.

It was settled by Scandinavians in 1865, contains plenty of buildings with Swedish architecture, and hosts an annual Swedish Fest celebrating its roots."

https://www.thelocal.se/20180306/10-...ces-in-the-us/

10 of the most Swedish places in the US:
Kingsburg, California
Wausa, Nebraska
Thorsby, Alabama
Lindsborg, Kansas
Lindström, Minnesota
New Sweden, Maine
Mora, Minnesota
Swedesboro, New Jersey
Scandia, Minnesota
Svedal, California

I alla de här städerna så är de otroligt stolta över sitt svenska ursprung.
Citera
2023-01-05, 18:33
Medlem
Citat:
Vilka platser i USA har mycket svenskättlingar?
Här har du både karta och diverse detaljerad information: https://en.wikipedia.org/wiki/Swedish_Americans
Citera
2023-01-05, 18:34
Medlem
Citat:
Följdfråga på detta då.
Om man nu önskar bo någonstans där det finns svenskättlingar, vilken av dessa vill man då helst bo på.
Önskar någon plats där woke-madness ännu inte infekterat hela samhället. Orkar inte med prat om omedveten rasism och 100 kön.
Rimligen någon delstat/county med republikansk majoritet.
Citera
2023-01-05, 21:40
Medlem
Jag kör förbi Kingsburg, CA då och då eftersom det är på vägen till min svärmor. De tar sitt svenska ursprung på stort allvar med dalahästar och svenska flaggor övertallt. Men nu lär det väl främst vara mexikaner som bor där
Citera
2023-04-18, 05:12
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Vilka platser i USA har mycket svenskättlingar?
Jag var i Wisconsin ganska mycket för jobbet förra året, totalt drygt fyra månader. Jag var förvånad över hur mycket svenskättlingar det var där. I Door County (en långsträckt halvö nordöst om Green Bay) fanns det väldigt mycket, inklusive en svensk restaurang. Deras pyttipanna var helt ok. Det finns även ett kafe som heter "Fika".
Citera
2023-04-19, 06:41
Medlem
Tydligen var det runt tio tusen svenskar i slutet av den stora emigrationen som flyttade till Washington och Oregon. Det lär ha gett upphov till "The Seattle freeze"
Citera
2023-08-04, 05:42
Medlem
Vet att Kansas, Illinois samt minnesota har det
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3499032

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto