2023-01-04, 01:33
Medlem
Yissez, då jag läste detta uttalande från hans Majestät Konungen. Vad är det för fel på honom? Victoria är den person i familjen som uträttat sitt ämbete bäst! Hon bör ta över snart tycker jag!
C-P hade bara varit pinsamt att ha som tronarvinge😞 Förstår inte heller hur Kungen kan uttala sig nu om detta, då Victoria är absolut populäraste personen i Kungafamiljen och gör ett fantastiskt jobb! Jag är inte rojalist, men är det någon i familjen som ska ta tronen så är det definitivt hon!
Citera
2023-01-04, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Jag menar REPUBLIK

Vill du hellre ha en sosse som en president som bor i ett flott presidentpalats som vi skattebetalare betalar?
Citera
2023-01-04, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Je-Suis-C
Yissez, då jag läste detta uttalande från hans Majestät Konungen. Vad är det för fel på honom? Victoria är den person i familjen som uträttat sitt ämbete bäst! Hon bör ta över snart tycker jag!
C-P hade bara varit pinsamt att ha som tronarvinge😞 Förstår inte heller hur Kungen kan uttala sig nu om detta, då Victoria är absolut populäraste personen i Kungafamiljen och gör ett fantastiskt jobb! Jag är inte rojalist, men är det någon i familjen som ska ta tronen så är det definitivt hon!

Ps. Så dåligt av honom att kommentera detta. Vi, majoriteten av Sveriges befolkning är överlyckliga att vi fick Victoria 🙏
Citera
2023-01-04, 01:37
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Kungen hängde inte upp sig på att införa kvinnlig tronföljd; han tyckte att det var bra och rättvist och väl anpassat till det moderna samhället och gynnande för monarkins fortlevnad.

MEN: Han hängde upp sig att detta infördes när Carl-Philip redan var tronarvinge. Detta innebar nämligen retroaktiv lagstiftning, något som inte hör hemma i en rättsstat. Han menade att ändringen skulle införas, men inte gälla vid kommande tronskifte, utan först vid nästa.

(Hade ändringen införts innan Carl-Philip var född - medans Victoria var enda barnet och Silvia inte var i 'grossess' - då hade det varit en legitim handling eftersom det inte påverkat någon annan. Det hade kanske inte blivit fler barn, eller de hade kanske bara fått flickor, och då hade de varit tvungna att ändra lagen i alla fall.)

I Regeringsformens 2:a kapitel 10 § förbjuds redan idag retroaktiv lagstiftning, fast här bara gällande att i efterhand utdöma straff för gärningar som ej var straffbara när gärningen begicks. Men då ändringarna av successionsordningen inte innebär att någon gärning gjorts kriminellt så är det fullt möjligt att ändringen inte kan räknas som brott mot denna paragraf, det får någon lagvrängare svara på ty där brister mina kunskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av kromosomxyz
Troligen trådens enda viktiga och relevanta inlägg.

Bra där inläggsskapare! Me like a lot!
Nej, det handlar inte om retroaktiv lagstiftning. Rättigheter och skyldigheter förändras genom lagstiftning hela tiden, och förändringarna gäller från och med att lagen träder i kraft. Den nya successionsordningen tillämpas inte retroaktivt, och CP var tronföljare fram tills dess att successionsordningen ändrades. Däremot tillämpas den naturligtvis efter sitt införande. Kungen kan ju tycka att det är olämpligt, men det bryter inte mot någon rättsprincip.
Citera
2023-01-04, 01:57
Medlem
Det är nog bara Vickan och Danne som vill separera. Så nu vill kungahuset styra över på Lill-Knugen igen.
Citera
2023-01-04, 02:33
Medlem
Citat:
Kungen är missnöjd med att tronföljden ändrades. Han påstår att den har ändrats retroaktivt. Karl Filip var redan född när förslaget klubbades i riksdagen. Har inte vår statschef koll på vad som gäller. Vid förändring i vår grundlag krävs två beslut med ett val emellan. Jag begriper mej inte på den mannen. Hans valspråk är "för Sverige i tiden" men han tycker att hans förstfödda inte bör bli statschef för att hon är kvinna. För mej är monarki något förlegat, vad tycker ni?

Vad karlen inte begriper , trots att han om någon bör vara insatt i hur våra grundlagar ändras, är att en grundlag enbart kan ändras om två riksdagar, med ett val emellan, röstar för en förändring. Innan Carl Philip var född hade riksdagen redan röstat för att monarkens förstfödda barn, oavsett kön, skulle ärva kronan. Det var inget som fattades efter att CP var född, bollen var i rullning långt innan och det var redan klart för alla vid tiden Cp föddes att han snart skulle mista sin titel då grundlagsändringen gick igenom. Att karlen har gnölat om detta i över fyrtio år är bedrövligt. Hur ska stackars Victoria känna då hennes pappa inte alls vill att hon ska efterträda honom? Hur katten kan han ha För Sverige-i tiden som sitt valspråk ? Eller är det en tid då kvinnorna visste sin plats o teg han önskar sig? Gudskelov att inte Cp blir kung-Sverige är utskämt redan som det är men etter värre vore att ha en porrmodell som drottning ( plus en visserligen stilig men korkad kung). Då är trots allt Daniel bättre och Vickan verkar, trots sin dyslexi, ha huvudet på skaft.
Citera
2023-01-04, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
"För Sverige - i tiden". Tolkar det som ambition att anpassa sig till den tid som just nu råder. Med ett feministiskt homoklimat är det svårt att förstå om han biter sig fast i att det måste vara en manlig tronföljare.

Samtidigt har Kungen en ojämförbar erfarenhet av att vara kung och kanske ser att potentialen i prinsen är större än i Kronprinsessan

Potentialen i CP? Var hittar man den? Han har ju en rad misslyckade försök till ” sysselsättning ” och avbrutna studier bakom sig, det enda han någorlunda fått att fungera är att åka runt runt på en racerbana. Han förefaller snäll men tämligen slätstruken å huvudets vägnar och hans totala brist på omdöme visas när det gäller val av hustru, en golddigger och nakenmodell. Det visar med all önskvärd tydlighet att vi bör vara mycket tacksamma för att tronföljden ändrades! Om vi nu ens bör ha ett kungahus.
Citera
2023-01-04, 03:20
Medlem
Låter jättekonstigt. Victoria är väl äldst dessutom? Jag gillar kungen men han är ju inte klassens ljus och TÄNK "lillprinsen" som kung och så dokusåpa-Sofi som drottning! Nu behöver ju inte statschefen, som trots titeln, inte har ngt att säga till om vara smart och det har ju fungerat med vår virriga "knug" men han har ju Silvia! Förlåt min nedlåtande ton men jag tror INTE man kan vara intelligent och samtidigt delta i en såpa på teve där man springer runt i bikini, hånglar och dricker alkohol.
Citera
2023-01-04, 03:26
Medlem
Tycker att kungen har helt rätt i den här frågan. Lagen ska inte kunna tillämpas retroaktivt som han säger.
Det är liksom att genom ett riksdagsbeslut avsätta kungen och tillsätta hans äldsta syster som drottning!
Det är inte klokt!
Citera
2023-01-04, 03:37
Avstängd
KnolaDinMamas avatar
Kungen (ättlingen till fransmän med sin tyska kärring) ska bara hålla käften. Ingen vill lyssna på vad han eller någon i hans familj tycker och tänker. Han och hans familj har levt hela sina äckliga liv i lyx på skattebetalarnas pengar. Parasiter.
Citera
2023-01-04, 03:46
Medlem
Citat:
Kungen är missnöjd med att tronföljden ändrades. Han påstår att den har ändrats retroaktivt. Karl Filip var redan född när förslaget klubbades i riksdagen. Har inte vår statschef koll på vad som gäller. Vid förändring i vår grundlag krävs två beslut med ett val emellan. Jag begriper mej inte på den mannen. Hans valspråk är "för Sverige i tiden" men han tycker att hans förstfödda inte bör bli statschef för att hon är kvinna. För mej är monarki något förlegat, vad tycker ni?
Sa kungen själv att hans förstfödda inte bör bli statschef för att hon är kvinna, eller hittar du på?

Att det i vår grundlag krävs två beslut med ett val emellan har inte ett skit att göra med vad kungen tycker om att ta ifrån någon en redan förvärvad tron.
Citera
2023-01-04, 03:46
Avstängd
PalmeKillers avatar
Att man ändrade lagen rektoraktiv var felet. Det är ändå 1809 regeringsreform som gäller fortfarande i många frågor. Att några LSD höga kommunister på 70 talet begräsade kungensmakt var också fel. Jag skulle gärna se att vår nuvarande kung skulle kunna göra ett borgargårdstal som V Gurra gjorde när politikerna visade sej vara för inkomptenta för sin uppgift.

Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in