2023-01-05, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManAvOrdning
Väljer kungligheter som har genetiskt arv från härskare under fornstora dagar framför dagens "demokratiskt valda", korrupta, narcissistiska karriärs-politiker alla dagar i veckan.
Båda dessa system är fientliga, vi borde ha ett platt samhälle , där alla som väljs måste verka för att samhället blir så rättvist som möjligt.
Att det blir så små skillnader som möjligt.
Och de kan snabbt bytas ut om de uppvisar tecken på korruption. Vi kan inte ha politiker som styrs av WEF och Bilderberg
Citera
2023-01-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo ändringen är ju inget att orda om. Kungen hade ju flera systrar som om ändringen kommit innan hade varit över i ordning. För honom var det väl så att han kanske minns det här med det speciellt att födas och bli uppväxt som kronarvinge och därmed dubbelt kan tycka att för Vickan blev hon inte det. Fick rollen i efterhand och CP blev alltså berövad sin roll.

Mest intressanta vore ju om det här skapat någon osämja mellan syskonerna. Sett till mer drömtillvaro är det nog egentligen bäst att "bara" vara prins. Mer frihet att göra vad man vill. Så inte helt givet att CP drömmer sig till gråts över det här.
Ändringen borde kommit långt tidigare. Tänk vilket lidande "avelskossan" Sibylla fick utstå. Fyra flickor och två missfall innan tronföljden var räddad.
Citera
2023-01-05, 16:16
Medlem
Usch för denna familj...Hoppas svenskarna någon gång får chansen att bli av med dessa parasiter...
Citera
2023-01-05, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swentr.site
...

Drottningen är Kungens maka. Vet inte historien där men i Sverige ska svenska traditioner följas. Hela poängen med kungahuset numera är att förvalta kulturarv och svenska traditioner. Det är illa nog att Sveriges överbefälhavare Micael Bydén går i bögtåg och knullar horan Linda Staaf.
Drottning Margareta var regerande drottning på 1300-1400-talet...så det har inte varit så noga med just kungar på tronen alltid genom historien! Ska det vara monarki som ärvs, då ska det vara den bäst lämpade som ska ärva tronen, i det aktuella fallet Victoria! Kungahuset är till för att marknadsföra Sverige och charma till sig pengar från utlandet!
Senast redigerad av Havskung 2023-01-05 kl. 17:12.
Citera
2023-01-05, 17:01
Medlem
U.S.s avatar
Jag håller med om att lagen inte skulle få användas retroaktivt, Carl Philip borde vara kronprins!

När det gäller kungahusets vara eller icke vara, så tycker jag att hela systemet med monarki skulle avskaffas. För att presentera en enkel lösning så anser jag att riksdagens första talman borde representera Sverige, detta bör vara något alla politiska partier skulle kunna ställa sig bakom. För att göra förändringen så smidig som möjligt tycker jag att vår kungliga familj bör få behålla apanaget livet ut men inte de ev. barn som är födda efter riksdagsbesluten.
Citera
2023-01-05, 17:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.S.
Jag håller med om att lagen inte skulle få användas retroaktivt, Carl Philip borde vara kronprins!

När det gäller kungahusets vara eller icke vara, så tycker jag att hela systemet med monarki skulle avskaffas. För att presentera en enkel lösning så anser jag att riksdagens första talman borde representera Sverige, detta bör vara något alla politiska partier skulle kunna ställa sig bakom. För att göra förändringen så smidig som möjligt tycker jag att vår kungliga familj bör få behålla apanaget livet ut men inte de ev. barn som är födda efter riksdagsbesluten.

Fast talmannen har ju redan ett heltidsjobb. Jag tycker att vi skulle ha en president, som i andra länder. En som vi skulle få rösta om vart fjärde år. Det är ju inte klokt att vi har en statschef, som folket inte har någonting att säga till om. Jag fattar inte ens hur det kan få vara så föråldrat fortfarande, i Sverige som vill vara ett så modernt land i övrigt.
Citera
2023-01-05, 17:15
Medlem
U.S.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast talmannen har ju redan ett heltidsjobb. Jag tycker att vi skulle ha en president, som i andra länder. En som vi skulle få rösta om vart fjärde år. Det är ju inte klokt att vi har en statschef, som folket inte har någonting att säga till om. Jag fattar inte ens hur det kan få vara så föråldrat fortfarande, i Sverige som vill vara ett så modernt land i övrigt.

Då tar vi in ytterligare en extra talman! Ett betydligt billigare alternativ än att försörja en president med lön, bostad m.m. samt kostnaden för att hålla ännu ett val och ett val som tar bort intresset för det som verkligen betyder något i samhället.
Citera
2023-01-05, 17:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.S.
Då tar vi in ytterligare en extra talman! Ett betydligt billigare alternativ än att försörja en president med lön, bostad m.m. samt kostnaden för att hålla ännu ett val och ett val som tar bort intresset för det som verkligen betyder något i samhället.

Du menar att i alla andra länder på jorden är det också helt onödigt, egentligen, att de har en statschef (med familj)? De har bara inte insett detta ännu?
Citera
2023-01-05, 17:30
Medlem
U.S.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du menar att i alla andra länder på jorden är det också helt onödigt, egentligen, att de har en statschef (med familj)? De har bara inte insett detta ännu?

Helt rätt, de har bara inte insett det ännu! Om presidenterna och presidentskapet får för mycket makt så kommer de att cementera sin position och det blir mycket svårt att få bort dem och systemet. Om däremot en post som att riksdagens första talman tar över representationen av Sverige, kommer vi att få ett enklare och billigare system, som utöver det är demokratiskt väl förankrat i Sveriges riksdag och bland de politiska partierna.
Citera
2023-01-05, 18:16
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Kungen är missnöjd med att tronföljden ändrades. Han påstår att den har ändrats retroaktivt. Karl Filip var redan född när förslaget klubbades i riksdagen. Har inte vår statschef koll på vad som gäller. Vid förändring i vår grundlag krävs två beslut med ett val emellan. Jag begriper mej inte på den mannen. Hans valspråk är "för Sverige i tiden" men han tycker att hans förstfödda inte bör bli statschef för att hon är kvinna. För mej är monarki något förlegat, vad tycker ni?
Kungen fick inte följdfrågan vad han tycker om att Victoria nu blir drottning.
Hade han fått det så hade han såklart sagt att det glädjer honom, intervjun är mao. enkelriktad och inte objektiv.
Citera
2023-01-05, 18:18
Medlem
Äntligen ett svenskt GoT!
Alla lagar och regler som ska bestämma varför regenten ska vara regent, luktar fantasy lång väg. De är ju bara påhitt och det blir extra tydligt när man plötsligt kan ändra på sagan för att alla i ätten plötsligt dör eller sakta försvagas av genetiska mutationer som ett resultat av sekel av incest, eller som i det här fallet på grund av att ett bättre alternativ seglar upp. Klart att kungen nu, med facit i hand, hellre vill satsa på CP och CP:s söner än på Vickan och Estelle.
Successionsordningen och att avla många potentiella tronarvingar är ju jätteviktig för att stärka och säkra upp makten och slippa strida och förhandla om sina rättigheter varje gång en ny regent ska sätta sitt arsle på tronen. De flesta män kan få många barn under sin livstid med flera fruar och älskarinnor. Om allt hänger på en kvinna kan hon hinna bli ofruktsam eller dö innan en manlig arvinge föds, eller en arvinge över huvud taget. Därför är en manlig arvinge ett säkrare kort, inte bara enligt tradition utan rent praktiskt.
Jag ser verkligen fram emot ett par säsonger av ett svenskt GoT med listiga strategier, ultravåld, medeltidstortyr och massförstörelsevapen, oheliga allianser, barnäktenskap, ännu mer våld, bastarder, incest och dvärgar.
Vem vill ni se på tronen i slutänden? Och är det samma person som kan spela spelet bäst?
Citera
2023-01-05, 18:21
Medlem
berenpxxs avatar
Lika enkelt som vi kunde gå in och tafsa i Successionsordningen 1978 och 1979, lika enkelt kan vi nu helt avskaffa Successionsordningen, hela Kungahuset och förpassa dess medlemmar till historiens avskrädeshög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in