2023-01-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
De har väl spelat ut sin roll totalt. Förr styrdes landet eller delar av detta i fred och krig och kungen fanns oftast med på fälttågen. Dvs monarken var högste chef. Ser man till släkten Bernadotte och Karl den 14 Johan som var adopterad då Karl den 13 inte själv kunde få några barn.

Handplockad mer eller mindre för man behövde någon som kunde strida för Finland skulle vara kvar som svenskt. T.o.m Napoleon avrådde han från ta det erbjudandet och med facit hand så besegrade han faktist Napoleon till slut i strid, så helt oduglig var han inte. Lärde sig för övrigt aldrig prata svenska.

Ser man sen till efterföljare i släkten har man tappat stake för varje generation till de till slut helt spelat ut sin roll. Monarkin är avsatt för demokratin och det kommer vara för evigt. Därmed har de spelat ut sin roll. Visst fortsätt kalla sig kung och prinsar och prinsessor om de tycker titeln smakar fint i munnen. Folk får gärna buga och bocka om de vill men Sverige bör släppa dem.

Låt de få Stenhammar som de arrenderar för 1000:- per år eller ungefär värdet för ved på en stor björk som växer 1000 tal på markerna kring Stenhammar. Låt de ha Solliden och lite mer ägor om de nu behövs men släpp deras försörjning från skattemedel.
Vansinne med Säpo vakter, slott, annat skit där Sveriges genom tidernas största bidragsfamilj ska försörjas. Det är helt ute anser jag.

Låt de få sin frihet från vara monarker och alla efterföljare i kommande generationer. De har kapital, de har kontakter, de har namnet och de kommer klara sig rätt så hyfsat i århundraden utan vara monarker.

Ska vi värna om kungs släkter sen 1000 år tillbaka i tiden av tradition är det till de tidigare släkterna man borde lyfta och hylla. De som var monarker, de som stred sida vid sida med de sinna, de som även vart avrättade eller avsatta om de inte skötte korten rätt. Där har vi kanske mer historia och tradition att värna om i jämförelse med dagens dyslektiska svamelpelle som inte kan skilja på Örebro eller Arboga.

Kungens mamma hade svårt med svenskan och det har även kungens fru.
Det mest förvånande är dock att kungen själv tycks ha svårt med svenskan..
Citera
2023-01-06, 12:04
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Han har inte mycket att fundera på.

Andra oroar sig för ekonomin, elen, matpriser, jobbet. Hur ska jag och familjen klara oss?
vad hände i världen? kriget? Nato?
Citera
2023-01-06, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Vi har haft monarki i 1000+ år. Varför avskaffa detta svenska arv? Låt oss behålla våra tradtioner.

Och jag blir glad varje gång vår monark uttrycker sin åsikt. Han har rätt till en åsikt. Men du vill att han ska vara en marionett?
Nej, han ska inte uttryck sina åsikter om politiska beslut. Han ska vara opolitisk i alla frågor. Det står även på kungahusets hemsida. Finns även en länk tidigare i tråden.
Citera
2023-01-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
För att det är orimligt och odemokratiskt i dagens samhälle att en enskild familj har förmåner bara för att de fötts. Finns inget syfte med en kung längre.

Då antar jag att du är för arvsskatt på 100% också? Varför är det rättvist att ett barn med rika föräldrar får mer förmåner än ett fattigt?

Samma logik
Citera
2023-01-06, 16:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Nej, han ska inte uttryck sina åsikter om politiska beslut. Han ska vara opolitisk i alla frågor. Det står även på kungahusets hemsida. Finns även en länk tidigare i tråden.

Ja det är oomtvistligt så. Han får tycka vad han vill, men han ska inte berätta vad han tycker så att det når offentlighetens ljus. Han gjorde bort sig rätt rejält när han uttryckte denna tämligen känsliga åsikt.

Kungen har ju även fel vad gäller att beslutet ensidigt skulle ha träffats efter Carl Philips födelse. Beslutet inleddes 1,5 år före hans födelse, men krävde ett följdbeslut i kommande riksdag som skedde sju månader efter Carl Philips födelse.

Jag tycker det var synd att inte den svenska tronföljden bara gick från regent till barn i första hand och inte hoppade från barn till barnbarn. I så fall hade Bertil I varit kung i Sverige 1973 till 1997.
Citera
2023-01-06, 16:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det är oomtvistligt så. Han får tycka vad han vill, men han ska inte berätta vad han tycker så att det når offentlighetens ljus. Han gjorde bort sig rätt rejält när han uttryckte denna tämligen känsliga åsikt.

Kungen har ju även fel vad gäller att beslutet ensidigt skulle ha träffats efter Carl Philips födelse. Beslutet inleddes 1,5 år före hans födelse, men krävde ett följdbeslut i kommande riksdag som skedde sju månader efter Carl Philips födelse.

Jag tycker det var synd att inte den svenska tronföljden bara gick från regent till barn i första hand och inte hoppade från barn till barnbarn. I så fall hade Bertil I varit kung i Sverige 1973 till 1997.

...fast så har det ju alltid varit, i Sverige och i alla andra arvkonungariken så vitt jag vet: tronen går i arv från fadern till den äldste sonen, och hinner denne (den äldste sonen) inte bli myndig innan kungen avlider, så får en förmyndarregering träda in. Vore ju märkligt om kronprinsen skulle förlora sin rätt till tronen, bara för att fadern gick och dog innan han (kronprinsen) han bli myndig..?

(Eller "tronmyndig" i de fall då man skilt på det och den vanliga civila myndigheten. Kung C G blev tronmyndig först vid 25, om jag minns rätt nu. Sossarna höjde den åldern, och hoppades antagligen att Gamle Kungen skulle trilla av pinn långt tidigare, och att svenska folket skulle tappa intresset för monarkin under en lång förmyndarregeringstid, så att det gick att avskaffa monarkin helt. Men Gamle Kungen levde på och levde på... och dog inte förrän kungen var 28, om jag minns rätt nu.)
Citera
2023-01-06, 16:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...fast så har det ju alltid varit, i Sverige och i alla andra arvkonungariken så vitt jag vet: tronen går i arv från fadern till den äldste sonen, och hinner denne (den äldste sonen) inte bli myndig innan kungen avlider, så får en förmyndarregering träda in. Vore ju märkligt om kronprinsen skulle förlora sin rätt till tronen, bara för att fadern gick och dog innan han (kronprinsen) han bli myndig..?

(Eller "tronmyndig" i de fall då man skilt på det och den vanliga civila myndigheten. Kung C G blev tronmyndig först vid 25, om jag minns rätt nu. Sossarna höjde den åldern, och hoppades antagligen att Gamle Kungen skulle trilla av pinn långt tidigare, och att svenska folket skulle tappa intresset för monarkin under en lång förmyndarregeringstid, så att det gick att avskaffa monarkin helt. Men Gamle Kungen levde på och levde på... och dog inte förrän kungen var 28, om jag minns rätt nu.)

Ja, men visst är det väl tillåtet att tycka att det är synd att det varit så?
Citera
2023-01-06, 16:53
Medlem
Citat:
Om du föds i en rik familj så har du också förmåner.

Monarki är en 1000-årig tradition. Din agenda är att vi riktiga svenskar ska vara historielösa. Vi ska inte känna någon som helst samhörighet, vi ska inte ha någon historia och kultur att samlas kring.

Jovisst, jag skulle skrivit lagstadgade förmåner.
Citera
Medlem
volvo 240s avatar
Sådana här frågor som tronföljden tycker jag att medlemmar av kungahuset såklart får utrycka sina åsikter om. Besulut FÖ som inte riksdagen bör lägga sig i då det rent krasst inte påverkar någonting politiskt utan borde vara en angelägenhet enkom för kungahuset hur de vill göra. Overreach från statens sida imo att gå in och styra upp såntdär. Victoria blir säkert en bra drottning och tycker ju att Daniel borde få titeln Kung precis som att Silvia är drottning och inte prinsessa. Men också sådant är sånt som parlamentet ska hålla sina tassar ifrån. Gällande apanaget så har vi ju avtal med släkten Bernadotte om detta och det är inget man bara bryter. Det handlar ju dessutom om småpengar i det stora hela. Höga politiker och tjänstemannalöner plus invandringen däremot. Där kan vi spara in en rejäl slant. Statsdirektörer och liknande pacl borde nöjja sig med 25-30k kronor i månaden. En riksdagsman klarar sig bra på 50k och ingen folkvald ska ha högre lön än statsministern. Car Philip är våran rättmätige tronföljare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greven101
Då antar jag att du är för arvsskatt på 100% också? Varför är det rättvist att ett barn med rika föräldrar får mer förmåner än ett fattigt?

Samma logik

Jag skulle skrivit lagstadgade förmåner.
Citera
2023-01-06, 17:03
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Om du föds i en rik familj så har du också förmåner.

Monarki är en 1000-årig tradition. Din agenda är att vi riktiga svenskar ska vara historielösa. Vi ska inte känna någon som helst samhörighet, vi ska inte ha någon historia och kultur att samlas kring.
Ja eller snarare minst tvåtusenårig. Tacitus skrev år 98 att svearna hade en konung och en stark flotta. Ungefär som nu, faktiskt. Men mycket talar för att svearna hade en hyggligt stark centralmakt (= kung) redan på bronsåldern.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2023-01-06 kl. 17:07.
Citera
2023-01-06, 17:11
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ying-CreUyang
Han har inte mycket att fundera på.

Andra oroar sig för ekonomin, elen, matpriser, jobbet. Hur ska jag och familjen klara oss?
vad hände i världen? kriget? Nato?

Ja visst är det en liten saken att en grundlag ändras. En grundlag som primärt påverkar min familj, dvs. ett ingrepp i min familjs privatliv. Gud vilken liten grej...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in