Citat:
Ursprungligen postat av
Bystskugga
Den verkar dock 1½ år gammal. Sverige ordförandeskap är över och så vitt jag minns tog de inga chanser att hitta bra lösningar.
Sverige har inga möjligheter att påverka andra länder i den här frågan. Det finns ett stort motstånd i hela Europa och i alla politiska läger mot ett sexköpsförbud. Ett förbud försämrar kvinnornas arbetsförhållanden avsevärt, förbättrar människosmugglare och hallickars möjligheter att kontrollera kvinnorna. Detta är anledningen till att många länder ser Sveriges sexköpslag som ett skräckexempel. Nej, varje medlemsland måste få bestämma själv sina prostitutionslagar.
Utöver detta tycker jag också att EU inte ska ha en gemensam flyktingpolitik, eftersom varje medlemsland måste få själv bestämma sin egna invandringspolitik. Detta med att EU har försökt att hitta en lösning gällande fördelning av flyktingar mellan medlemsländerna har splittrat EU och skapat motsättningar inom samarbetet i nästan 10 år nu. Nej, varje land har rätt att få bestämma över sina gränser när det kommer till flykting- och invandringspolitiken.
När det kommer till politiska frågor som miljö, infrastruktur och fattigdomsbekämpning så tycker jag att vi ska ha ett tätare samarbete inom EU och eventuellt införa gemensamma regler och lagar, eftersom detta är frågor som gagnar medlemsländerna att ha ett djupare samarbete i syfte att skapa ett rättvisare och hållbarare Europa.