Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-01-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeakFittan
Bakgrund: Jag är en kille med autism som bor i en relativt dyr LSS lägenhet, är väldigt okunnig inom ekonomi/juridik.

Det har skett många skador i grannarnas lägenheter i denna 2 år gamla byggnaden, mest i kök, luckor, dusch, kylskåp. Osv. Alla apparater är inbyggda i lägenheten och ingår i hyran. Min lägenhet är inget undantag. Har aldrig varit med om apparater och dylik som skadas så här lätt.

Enligt mig så är alla dessa apparater (byggda av Siemens) byggda väldigt dåligt. Billiga material som sväller upp av regelbunden rengöring. Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om det...

Efter att LSS personal rapporterade skadorna i min lägenhet så anlitade LSS chefen Siemens som kom över och reparerade skadorna.

---

Här är då problemet: Av någon anledning satte LSS chefen fakturan (som ligger runt 7000-8000) på mitt namn, trotts att jag lever på existensminimum och studerar i nuläget. Jag har ingen förmåga att betala denna skuld, och eftersom fallet gått till kronofogden kommer jag förmodligen att få betalningsanmärkning.

Flera har ombett mig att ta laglig handling, tex få tag på advokat inom ekobrott, eftersom denna situation verkar något absurd.

Har funderat på om det går att hitta info om att Siemens byggde sakerna av dåliga material. Så man kan bevisa att det inte skedde av vårdslöshet, men istället dåligt hantverk. Vilket man sen kan vidarebefordra till kronofogden så jag blir av med min skuld på något sätt.

---

Så vad borde jag göra tycker ni?

Har du en gode man eller sköter du ekonomin själv? Frågar för att du skriver att du är okunnig inom ekonomi och det kan ju betyda nästan vad som helst.

Men du borde ju kunna gå till socialen och be om hjälp.

Sen är väl tänker med LSS at det ska vara mer som ett privat hem än som en institution så man kan evt köpa att du ska betala. Men om det är en hyresrätt så ska väl hyresvärden stå för vitvaror och fasta inventarier? I Sverige trodde jag alltid att så var fallet?
Citera
2023-01-06, 11:18
Moderator
RostigHinks avatar
Frågan är mer av juridisk natur än privatekonomisk.

Privatekonomi --> Juridik
/Moderator
Citera
2023-01-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Har du en gode man eller sköter du ekonomin själv? Frågar för att du skriver att du är okunnig inom ekonomi och det kan ju betyda nästan vad som helst.

Men du borde ju kunna gå till socialen och be om hjälp.

Sen är väl tänker med LSS at det ska vara mer som ett privat hem än som en institution så man kan evt köpa att du ska betala. Men om det är en hyresrätt så ska väl hyresvärden stå för vitvaror och fasta inventarier? I Sverige trodde jag alltid att så var fallet?

Jag misstänker att det är hans kommun som är hyresvärden och de brukar inte ha kontroll på hyreslagen(jordabalken)

För ca 15 år var den en kommunen som blev kritiserad i tidningsartiklar, insändare osv dessa handlade om att kommunen tillämpade hyreslagen när de satte hyran för deras LSS boende. Kommunen försvarade sig med att det vore orättvist om de inte tog marknadsmässiga hyror. Det finns ju de som har fixat ett eget boende och har stöd enligt LSS.

Några år senare skulle de lägga ned ett LSS boende pga av att kommunen behövde lokalen till annat och där bodde flera av dem som hade bråkat om hyra. De gick då till hyresnämnden som gav de boende rätt, dvs att deras besittningsrätt var större än kommunens behov. Hyresnämndens beslut överklagades av kommunen som även då förlorade.

TS bör kontrollera sitt kontrakt och är det en kommun som hyr ut så kan han försöka kontakta dess jurist och hör vad hen tycker.
Citera
2023-01-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeakFittan
Tyvärr, det enda jag har är ord från LSS personal om att andra brukare har haft samma problem. När Siemens var här och fixade sa en av reparatörerna något i stil med "Det här är tredje lägenheten den här veckan i byggnaden." Och personallägenheten har dessutom också haft en del skador som diskmaskinsluckan och kran.

Har ingen dokumentation personligen, men kan möjligtvis fråga personal om de har belägg på det också. Skulle möjligtvis leta reda på serienummer av prylarna och göra en djupdykning i produktinfo.

(Och haha min Godman skulle ha hjälp mig med tjafsandet men hon är värdelös.)

Det är din Godman som skall hjälpa dej, om hon är "värdelös", byt Godman.
Citera
2023-01-06, 12:49
Medlem
Normalt skulle jag tolka en sån här tråd som trollande av någon som är oförsiktig och försöker komma undan sitt groteska handhavande av utrustning gratis, men när du nämnde Siemens hajade jag till.

De har Siemens köksutrustning på ett kontor där jag ibland jobbar. Aldrig någonsin sett ett sådant tapp i kvalitet på tio år, det är totalt häpnadsväckande. Brukade vara rena tyska kvalitetsprodukter man kunde lita på. Nu verkar de vara knock-offs tillverkade i någon dålig kinesisk replikeringsfabrik. Alltså, de får verkligen ta in reparatörer två gånger i månaden för att någon detalj på antingen spisar, ugnar, kylar eller frysar gått sönder, och så många är det inte!
En vanlig grej är spärren på ugnsluckor eller vred-termostatkonstruktionen i spisar. Pajar hela tiden.
Plasten i frysboxar går sönder av att man öppnar fack med normal försiktighet.

Du kan möjligen hävda rättsligt att utrustningen är av undermålig kvalitet och inte klarar normalt bruk utan att rasa och att du därför inte ska ställas ersättningsskyldig för reparationer. Kommer nog kräva att någon reparatör expertvittnar.
Senast redigerad av Dryckeshorn 2023-01-06 kl. 12:53.
Citera
2023-01-06, 22:11
Medlem
Sonny00s avatar
Det finns några oklarheter i trådstarten som borde klaras ut. TS skriver att LSS-chefen ”satte fakturan på TS namn”. Vad betyder detta? Har reparatören ställt fakturan till boendet eller till TS?

Är det så att boendet har fått reparatörens faktura och sedan utfärdat en egen faktura till TS?

Om boendet bara har lämnat över reparatörens faktura till TS utan kommentar så behöver TS egentligen inte göra någonting i dagsläget. Det är boendet som kommer att få inkassokrav så småningom. Jag hade returnerat fakturan till boendet med kommentaren att fakturan uppenbarligen lagts i fel brevlåda.

Om reparatören har ställt fakturan till TS bör denne bestrida betalningsansvar med hänvisning till att hen inte har beställt någon reparation.

Om boendet har utfärdat en faktura till TS måste det finnas en förklaring till varför boendet anser att TS är betalningsskyldig. Vad står det i så fall i boendets brev?
Senast redigerad av Sonny00 2023-01-06 kl. 22:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in