Citat:
Man kan kanske ändå ge viss förståelse och välförtjänt credd för MP, de gröna. Att de uppstod som en reaktion på det Kalla Kriget, och kärnvapenkapprustningen som var ett verkligt överhängande problem i hela världen. Och kärnkraft var intimt förknippat med kärnvapenframställningen. ...
Atomvapen är otrevliga saker. Men jag har svårt att förstå resonemanget att man motverkar atomvapen genom att motarbeta fredlig atomkraft. Atombomben kommer inte att bli ouppfunnen bara för att vi avstår från att använda uran till att utvinna energi.
Citat:
Den avancerade tekniken är anrikning av uran. Anrikningen kan användas till att producera låganrikat uran som är lämpligt som bränsle för energiproduktion. Anrikningen kan även användas till att producera höganrikat uran som är lämpligt till atomvapen.
Jag tänker att det bästa västländerna kan göra, är att se till att det finns god tillgång till låganrikat uran på världsmarknaden. Det låganrikade uranet behöver säljas till lågt pris. Det medför att andra länder inte lockas att själva utveckla anrikning av uran.
Jag förstår inte vad Miljöpartiet och liknande partier vill åstadkomma genom att motarbeta atomkraften i väst. När väst avsäger sig ledarskapet i utvecklingen, så tar andra länder kommandot att driva utvecklingen framåt. Dessa länder kan sedan använda sina erfarenheter till att använda tekniken på det sätt som dom själva vill, vilket kan innebära atomvapen. Jag tänker att det hade varit mycket bättre ifall västländerna hade behållit kommandot i utvecklingen, och sedan kunnat sälja färdiga lösningar för fredlig atomkraft till andra länder. På så sätt hade västländerna kunnat minska användningen av kolkraft i omvärlden, och även motverka spridningen av atomvapen. Men dom "gröna" partierna ville annorlunda.