• 1
  • 2
2023-01-09, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag försöker alltid hålla igång hemma på dagarna. Har du inte sett gubbarna i omklädningsrummet som försöker fiska upp kallingarna från golvet med fötterna? Så stel vill inte jag bli när jag blir gammal. Blir en hel del rörelseträning också.

ja såklart vi ska röra på oss och inte ligga i soffan fram tills nästa styrkepass om en vecka
Vi är byggda för att röra på oss så det ser jag som en självklarhet. Vi sitter för mycket och hukar oss för lite så där har du nog alldeles rätt i.

Men jag ser ingen som helst anledning att göra extra kroppsviktsövningar mellan sina styrkepass såvida man inte vill "öva" sig på vissa övningar och vill kunna göra fler, eller täcka upp luckor (muskler) i sitt träningsupplägg. Men det är ju upp till var och en vad man ser som eftertraktat. Man kanske känner sig piggare och gillar känslan.

Men däremot så ser jag en hel del nackdelar som att man möjligtvis stör vilan och utsätter sig för extra friktion och slitage för ingen nytta dessutom. Men som sagt det beror ju helt från person till person och vad man är ute efter.
Citera
2023-01-09, 12:10
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag försöker alltid hålla igång hemma på dagarna. Har du inte sett gubbarna i omklädningsrummet som försöker fiska upp kallingarna från golvet med fötterna? Så stel vill inte jag bli när jag blir gammal. Blir en hel del rörelseträning också.

Det är inte mig du sett, jag snärtar upp fillingarna med foten, så dom flyger upp i taket, sedan fångar jag dem på nervägen!

Lite extra situps före sänggång skadar inte, (men kanske inte gör så mycket nytta heller )

LL
Citera
2023-01-09, 12:20
Medlem
Tänk på att CNS också behöver vila. Det får påslag varje gång du tränar oavsett hur du har delat upp kroppen för att musklerna ska få sin vila.

Vet dock inte hur slitsamt det är för CNS med lätt träning jämfört med tung träning så jag antar att svaret inte är svart eller vitt utan snarare "det beror på".
Citera
2023-01-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
ja såklart vi ska röra på oss och inte ligga i soffan fram tills nästa styrkepass om en vecka
Vi är byggda för att röra på oss så det ser jag som en självklarhet. Vi sitter för mycket och hukar oss för lite så där har du nog alldeles rätt i.

Men jag ser ingen som helst anledning att göra extra kroppsviktsövningar mellan sina styrkepass såvida man inte vill "öva" sig på vissa övningar och vill kunna göra fler, eller täcka upp luckor (muskler) i sitt träningsupplägg. Men det är ju upp till var och en vad man ser som eftertraktat. Man kanske känner sig piggare och gillar känslan.

Men däremot så ser jag en hel del nackdelar som att man möjligtvis stör vilan och utsätter sig för extra friktion och slitage för ingen nytta dessutom. Men som sagt det beror ju helt från person till person och vad man är ute efter.

Haha precis det jag också tänkte. Inga extra pass ren styrketräning hemma utan andra former av fysisk aktivitet så man inte sitter still hemma.
Citera
2023-01-10, 22:24
Medlem
bobo909s avatar
Tanken om du ska köra emellan ditt upplägg bör isåfall vara för att få in blod i musklerna, dvs. Refeed eller vad nu Rich Piana brukade kalla det. Gick ut på typ 50-100 reps av riktigt lätta vikter.

Kan vara fördelaktigt för återhämtning, men lite väl extremt som denna man var.

Aktivvila genom att promenera, är samma tanke.

Annars är passivvila rätt soft när man tagit ut sig..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in