• 6
  • 7
2024-09-21, 14:22
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
En intressant fråga och det uppenbara svaret är förstås - ja, vi är väldigt mycket mer intelligent än andra djur.

Men, verkligheten är ju sällan så enkel.

Först får man definiera vad intelligens är.

Om man menar unikt mänskliga egenskaper, förmåga att förstå skriven text, språk, matematik osv - ja, då är det lika självklart att vi är överlägsna andra djur på samma sätt som en krokodil är totalt överlägsna oss om det i stället handlar om att arten levt länge.

Fysiskt: Vi HAR en större hjärna per kroppsvikt än många djur, vår hjärna är mer veckad och vi har lober som är större än hos andra djur.
https://en.wikipedia.org/wiki/Brain%...ody_mass_ratio

Prestanda: Vi kan uppfinna saker, vi kan bygga saker, vi kan minnas saker över generationer, vi kan manipulera och vi kan diskutera. Och vi begriper tid.

Vi är inte helt ensamma om detta. Som nämnts kan fåglar (kråkor, papegojor etc) använda verktyg, även om de inte tillverkar dem. En bläckfisk kan skruva av lock om den vill åt något i en glasburk.
Vi som bor tillsammans med djur (katter, hundar) har ju också märkt att de kan lära sig saker, de kan manipulera andra och de minns. Däremot är deras tidsuppfattning lite klenare.
Insektsamhällen kan kollektivt lösa problem.
https://www.onegreenplanet.org/anima...olving-skills/

Så, jo, vi är nog intelligentare men kanske inte så överlägset intelligenta som vi kanske vill tro.
Och ibland, när man träffar på vissa personer, så kan man tänka att inte alla människor är intelligentare än t ex min hund.
Jag tycker hundar är mycket intelligentare än vad man vanligtvis är beredda att se dem som.

Allt de kan göra när de arbetar med människor som ledhundar tex.
De både förstår liksom fattar beslut, och gör det på effektivt sätt.

Jämför gärna med vilken ... älg eller hjort eller ren som helst, som inte ens förstår att svänga åt sidan för att komma från bilarna eller tåget som kommer därbakom i hasorna på dem.
Inget en hund hade gjort, eller hur.

Jag menar, hur hade egentligen en hund gjort om den hade haft händer och fingrar istället för dumma tassar?
Den hade garanterat kunnat hålla bollar, och springa omkring med.
Bara den synen tror jag hade gjort att vi omedelbart, omedvetet, uppgraderat dess intelligens.
För, om man hade kunnat få ens schäfer att hjälpa en bära ner TVn till källaren, då hade det Betytt något.
Eller hur.

Det hade ju börjat se ut som ... tecknade filmer, eller nåt sånt.
Och vi är fullt beredda att se en tecknad hund i tecknad film som intelligent, och kan klara bära saker med sina "händer."
Citera
2024-09-21, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag tycker hundar är mycket intelligentare än vad man vanligtvis är beredda att se dem som.

Allt de kan göra när de arbetar med människor som ledhundar tex.
De både förstår liksom fattar beslut, och gör det på effektivt sätt.

Jämför gärna med vilken ... älg eller hjort eller ren som helst, som inte ens förstår att svänga åt sidan för att komma från bilarna eller tåget som kommer därbakom i hasorna på dem.
Inget en hund hade gjort, eller hur.

Jag menar, hur hade egentligen en hund gjort om den hade haft händer och fingrar istället för dumma tassar?
Den hade garanterat kunnat hålla bollar, och springa omkring med.
Bara den synen tror jag hade gjort att vi omedelbart, omedvetet, uppgraderat dess intelligens.
För, om man hade kunnat få ens schäfer att hjälpa en bära ner TVn till källaren, då hade det Betytt något.
Eller hur.

Det hade ju börjat se ut som ... tecknade filmer, eller nåt sånt.
Och vi är fullt beredda att se en tecknad hund i tecknad film som intelligent, och kan klara bära saker med sina "händer."

Tvättbjörnen
är ju en god början, vad gäller att kombinera intelligens med manuell skicklighet! Den kan öppna burkar med skruvlock, m.m. !
Citera
2024-09-21, 18:09
Medlem
Eftersom vi verkar dela 98% av DNA med djuren så är inte skillnaderna så stora, därför är det väldigt intressant se vad för skillnader som gör att det blir skillnad så att säga.

Såvitt jag vet har vi inga bra metoder att verkligen mäta hur intelligenta djuren är, vi kan inte jämföra vår egen intelligens med djurens. Helt enkelt för att den intelligens människan och djuren har är formad för helt olika världar som bara snuddar vid varandra i liknelser.

Alltså om man mäter intelligens i relation till förmåga att klara en specifik situation så är det klart att vissa djur är jävligt mycket mer intelligenta än människan. Men människan klarar å andra sidan så många andra olika situationer som inte djuren klarar.

Där tror jag förklaringen ligger att vi anses så mycket intelligentare än djuren, att vi kommit så långt med vårt samhälle och vår teknologi, kultur, språk och så vidare.

Sedan tittar man på varje enskild människa så är det inte så mycket extraordinärt som en vanlig människa gör i sitt liv. De flesta spenderar sin tid på ungefär samma saker som djuren, faktiskt.
Citera
2024-09-21, 19:06
Medlem
Jag blir bara förbryllad när jag läser inlägg som kontrasterar "människan" mot "djuren"!

Är det någon som på fullt allvar vill hävda att människan inte är ett djur? Vad är hon isåfall? Knappast en svamp eller växt, vad?
Citera
2024-09-23, 10:01
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag blir bara förbryllad när jag läser inlägg som kontrasterar "människan" mot "djuren"!

Är det någon som på fullt allvar vill hävda att människan inte är ett djur? Vad är hon isåfall? Knappast en svamp eller växt, vad?
Det är ändå lite svårt att liksom unga att se vissa djurarter som ... som synnerligen korkade, helt enkelt.

Trots att det väl ska vara meningen att varje art är sitt eget livs mästare, så att säga. Ändå så verkar det som att vissa arter, liksom måste anstränga sig så mycket mer - och Ändå misslyckas.
Fasanen tex ... ingen kan väl hävda att fasanen har huvudet på skaft, precis.

Medan andra arter formligen utstrålar klipskhet och skärpa - som Kajan tex.
Kajan kan ju t.o.m. gestikulera åt oss människor för att få oss att förstå vad det är den vill.

---

Men visst är det ändå svårt att riktigt veta exakt hur mycket ett djur egentligen förstår och vet, om sig själv sin värld och om oss.
Ibland kan det vara nästan kusligt hur mycket de verkar förstå. Praktiskt taget som oss.
Som tex när jur aktivt söker upp oss människor för att få hjälp med något som den själv inte kan klara av, men förstår att vi människor kan klara av.

Eller, när man tänker på de riktigt pyttesmå djuren.
SOm insekter.
De har ju en nästan försvinnande liten hjärna - men kan ändå hantera sin värld på ett sätt som kräver minst lika stor självmedvetande och omvärldsförståelse som för oss människor.

Dvs hur mycket spelar egentligen hjärnans storlek roll ...
Myror, och bin, inte bara förstår sin omvärld och sin egen relation till den - utan de kan ju t.o.m. kommunicera ut sin förståelse om denna till sina artfränder.
Med mikrohjärna ... som en fasan uppenbarligen är helt jävla inkapabel till.

--

Menn, det är ju också så att en stor hjärna till stor del handlar om mer än "mental kapacitet."
Utan den stora hjärnan har med andra förmågor att göra, som hur vi kontrollerar vår kropp och dess olika lemmar.
Fingerfärdighet tex, är något som kräver stor hjärnkraft. Större än vi tänker på.
Detsamma kan sägas för elefanten, som också har en mycket stor hjärna - som till stor del har med snabeln att göra.

Andra delar har med tal att göra, eller musikalitet (tydligen en inte alltför blygsam del av hjärnan, som dessutom växer i takt med musikalisk färdighet).

Så, från detta kanske det bara blir logiskt varför små djur har små hjärnor.
Insekterna har ju dessutom ofta mycket enklare kroppsdelar, som int har samma komplicerade och invecklade scheman som för däggdjuren.
Ändå kan vissa insekter utveckla vingar och flygförmåga, under en del av sitt liv. En förmåga som ställer krav på hjärnkraft, helt klart.

Tänk hur stora krav på intelligensen, och hjärnkraften, som flygförmåga ställer. Plötsligt ska den förstå och hantera sin gamla världsuppfattning, fast från ett helt nytt perspektiv. Rumslig-spatial intelligens det där, i allra högsta grad. Det borde vara något mycket stort för en i övrigt marklevande varelse, som upplever allt från absolut lägsta perspektivet.
Men som flygande öppnar sig plötsligt en flerdimensionell ny värld - med helt nya referenspunkter.

Insekter har ju minne också.
Och kan såklart bygga upp en mental bild av sin kända värld, som den navigerar efter, lever i.
Så fort den rör sig utanför den, så stannar den upp och börjar addera alla dessa nya fotografiska referenspunkter till sin redan existerande "världs-register."
Sätter du tex ut ett nytt föremål i din trädgård, tex en hammock, så kommer insekterna, bina, osv att flyga fram och hovra omkring den, ta in dess utseende och dimensioner från olika håll och kanter och avstånd.

Det jag alltså menar är att även de allra minsta smådjuren kan göra såhär, och hamnar på så sätt mer eller mindre på den ungefärliga nivån som vi och alla andra djur också befinner sig på.

Så, ju större fysisk kropp, och ju mer komplicerad den är att manövrera - ju större hjärna.
Sen har ju ju även rent mentala aspekter, som minnet - inte minst det visuella och audiella minnet. Det kräver sin plats också.
Intellektuella, mentala färdigheter finns också.
Vi lever ju länge också, längre än insekter. SÅ mycket bara lagras och byggs på. Blir större och större.

Men i grund och botten är det ju samma bas.
Men vi lever längre och kan lagra fler minnen och lärdomar, både individuella liksom kollektiva.
Det ger oss en synbar större intelligens. När det egentligen är ganska så mycket samma sak i grund och botten.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in