Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-09, 03:11
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det gäller att ha kroppen i rätt position etc. genom hela övningen. Sådant man får lära sig av kunnig tränare (eller rättare sagt: sådant jag fick lära mig av en kunnig tränare när jag var ung). När man sedan kan det så sitter det och man vet hur man ska göra för att göra en riktig/korrekt armhävning.

Strikta riktiga är det stopp uppe och nere, det är bröstkorgen som ska ta i, inte pannan eller magen. Man ska se/känna utväxling av skulderbladen i högläge, med stopp där också
Citera
2023-01-09, 03:38
Medlem
Go läsning detta!
Hade ingen aning om att folk inte klarar av att utföra fler armpress (den korrekta beskrivningen av det ni envisas med att kalla armhävningar) än såhär

Jag är medelålders och tränar högst sporadiskt, men mina bröstpass inleder jag alltid med 20-15-10 klassiska (långsamma) armpress med ca 20 sekunder vila mellan seten.

Sen vinkla för att nå övre delen av bröstmuskeln och 20-15-10 till.

Sen vinkla för att nå nedre delen av bröstmuskeln och ytterligare 20-25-10.

Alltså totalt 135 armpress.
Som uppvärming.
Sen börjar passet på riktigt med maskiner och stänger.

Om en småfet medelålders man som knappt tränar klarar detta, så handlar det mer om pannben än styrka tror jag...
Citera
2023-01-09, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
En fullkomligt normal halvgamande Berit klarar noll.
En normal kvinna klarar en efter ansträngning, tar stopp vid två.
En normal man klarar två på ren vilja.
En 25 åring klarar 3, oavsett kön. Bättre form klarar 8.
En i lumpen-åldern klarar 10. Gör dom lumpen klarar dom 20, vid 25 blir det riktigt jävla tungt.

Så klarar man 20 vid 30-40 så är man i riktigt bra form rent relativt.
Är man 70 och klarar 5, ja då imponerar man.

Fattar inte det där. Är mellan 27-33 år, tränar aldrig men kan utan problem klara minst 30st. Knappast att jag är i ”bra form”. Jag är ganska normal.
Citera
2023-01-09, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det är 99.9 percentilen
Träna är livet det bästa och roligaste som finns och tips nr 2 är skit I Coca cola bara massa socker samt skit I spriten som bara gör en dum i huvudet. Resten löser sig nog skall ni se .
Citera
2023-01-09, 10:46
Medlem
Såg att någon som var tränare i thaiboxning svarat tidigare i tråden.
Och där var det huvudet på spiken.
De flesta ”nybörjare” klarar fan inte två korrekta!
Efter nån månad klarar alla det,men det fuskas nåt grönjävligt😂😂😂
Alla tror dom klarar 30 men kollar man dom så är sanningen närmare 10.
Att ligga och rabbitköra en tredjedel av sträckan är inte att klara 30.
Står man och coachar och tvingar dom att göra dom korrekt så blir det fan inga 30!
Citera
2023-01-09, 22:53
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
Fattar inte det där. Är mellan 27-33 år, tränar aldrig men kan utan problem klara minst 30st. Knappast att jag är i ”bra form”. Jag är ganska normal.

Lite det som är grejen, du tränar aldrig.
Du har, precis som 99% av befolkningen, ingen aning om hur man gör en strikt armhävning.
Citera
2023-01-10, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Lite det som är grejen, du tränar aldrig.
Du har, precis som 99% av befolkningen, ingen aning om hur man gör en strikt armhävning.

Kanske - gör precis likadant som vi var tvungna att göra under boxningen när jag var tonåring. Jag skulle själv anse att jag har bra koll men kanske inte.

Ponera att jag gör helt fel, så bör 30 ”fel armhävningar” fortfarande kräva mer än 3 ”rätt”.
Citera
2023-01-10, 04:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag ska prova detta!

Och vad gör jag med den armen som jag inte använder?
Hur gör du?

Så, har du provat?

Jag skulle bli förvånad om du ens tar dig ner, utan att landa hårt, det är normalt.
Men det går att träna upp den här i sig, värdelösa förmågan i en kabelmsskin också.
Citera
2023-01-10, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Så, har du provat?

Jag skulle bli förvånad om du ens tar dig ner, utan att landa hårt, det är normalt.
Men det går att träna upp den här i sig, värdelösa förmågan i en kabelmsskin också.

Nej jag har inte provat en men om nån dag så!
Citera
2023-01-10, 04:52
Medlem
fittslems avatar
Det är väldigt individuellt till din vikt.

Jag kunde göra fler när jag var väldigt smal och otränad än vad jag kan just nu.
Citera
2023-01-10, 09:14
Medlem
seaworthys avatar
Det är lite samma som man frågar folk när det gäller löpning. Folk tror att dom kan springa en kilometer på 4 minuter otränade. Har sett många gånger som tränare. Man ser paniken efter 100 meter; "Det kan inte vara möjligt att det ska gå såhär fort" =)

Jag är en lätt och klen löpare. Jag klarar kanske 12 strikta som otränad och kan komma upp i 25 efter ett par veckor med armhävningspass. Visst finns det säkert lönnfeta snubbar som kan klämma 30 strikta men tror knappast det är vanligt, förmodligen väldigt ovanligt.

Ni som hävdar att ni kan göra 30 strikta helt otränade kan väl fota er kropp, filma och lägga upp så att man får se?
Citera
2023-01-11, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Får man inte ont i armleden av att göra armhävningar med en arm?

Tränar man andra muskler?

vet ej, det blir väldigt obalanserat, det är en sak sm är säker :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in