Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-01-08, 08:09
Medlem
PW-Gerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Kan de flesta män göra 10st korrekta armhävningar?

Hur många tycker ni att man ska klara av som man för att vara någorlunda stark?

Är armhävningar ett mått på styrka?

Hur många klarar ni av på ett set?

Skiljer det mycket på hur många man klarar av beroende på ålder?

1. Nej
2. Ser inte armhävningar som en avgörande faktor för styrka men en vältränad torde klara fler än en otränad.
3. Se svar ovan.
4. Jag tränar regelbundet men gör aldrig armhävningar, gissar på 30.
5. Njae, inte nödvändigtvis men troligtvis generellt
Citera
2023-01-08, 09:34
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Är du seriös med det skitsnacket. En i lumpen åldern klarar 10? Bättre form 8? Haha va? Jag slår vad att folk i lumpen klarar minst 40. Och att klara 20 st i 20-30 års ålder är inget annat än normalt. Är du fet eller?

Snubben är ganska spot on faktiskt.
Citera
2023-01-08, 09:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Är ni säkra så ts inte menar pullups? 10 armhävningar är ju inget.
Citera
2023-01-08, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
En fullkomligt normal halvgamande Berit klarar noll.
En normal kvinna klarar en efter ansträngning, tar stopp vid två.
En normal man klarar två på ren vilja.
En 25 åring klarar 3, oavsett kön. Bättre form klarar 8.
En i lumpen-åldern klarar 10. Gör dom lumpen klarar dom 20, vid 25 blir det riktigt jävla tungt.

Så klarar man 20 vid 30-40 så är man i riktigt bra form rent relativt.
Är man 70 och klarar 5, ja då imponerar man.

Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Gissar på att män i generellt kan klara 12 och kvinnor 0,2.

De flesta kvinnor kan inte göra 1 korrekt armhävning.

Haha bra gissningar ändå. Länge, länge var det bara armhävningar med knä i marken som gällde. Tills en PT för ca 10 år sedan vägrade godta det och för att inte varenda PT-timme skulle gå åt till hans tjat om detta lärde jag mig att göra en riktig. Numera kan jag med stor möda göra 7x3, vid flyt 10x3. På raken är rekordet 14 st. Märker att en del ser ett stort nöje att beskåda denna mödosamma övning men det bjuder jag på😊
Citera
2023-01-08, 09:51
Medlem
Citat:

Det intressanta här är att man klarar mer än dubbelt så många, om man gör dem i grupp istället för ensam.
Citera
2023-01-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Skulle tro det, även om det blir max belastning för vissa. Ett mindre antal fixar det knappt förstås.
40st kanske, korrekt utförda. (ändrade mig från 50 )
Njae, inget precist mått. Det är mera en bra övergripande träningsmetod, som träffar dom stora muskelgrupperna i överkroppen. Väger du mycket (t.ex. om du är lång) så behöver dina muskler vara proportionerligt starkare än en snubbe som är kort, och ni är lika gamla. Mindre byggda personer har därför överlag lättare att göra många, medan folk som är långa eller breda klarar färre på

Den största skillnaden i hur många man klarar, ligger i hur många man är van att göra. Kroppen anpassar sig efter den dagliga belastning du ger den. De flesta muskler i kroppen kan öka styrka med flera hundra procent, utan större problem.

Gör man 20 armhävningar dagligen så klarar man fler. Gör man 10 i veckan klarar man färre. Gör du nästan aldrig några, så klarar du rätt få. Styrkan/antalet man kan göra är i första hand symbolisk för hur många du vanligtvis gör.

Ja, märker tydligt betydelsen av regelbundenhet här. Går att tappa det hyfsat snabbt men också träna upp det hyfsat snabbt.
Citera
2023-01-08, 09:53
Medlem
Citat:

Och som andra påpekat är det oklart om du frågar om pull-ups eller push-ups.
Citera
2023-01-08, 09:54
Medlem
MillivaBillis avatar
Det är väldigt lätt att bli bra på armhävningar. Har dock stor betydelse hur man placerar händerna och om man har armbågarna nära kroppen eller mer utvinklade.

Otränade kvinnor klarar noll. Otränade män 2-5, även om undantag både uppåt och nedåt finns. Många kulmagade kontorsmän är sjukt svaga.
Citera
2023-01-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Skulle tro det, även om det blir max belastning för vissa. Ett mindre antal fixar det knappt förstås.
40st kanske, korrekt utförda. (ändrade mig från 50 )
Njae, inget precist mått. Det är mera en bra övergripande träningsmetod, som träffar dom stora muskelgrupperna i överkroppen. Väger du mycket (t.ex. om du är lång) så behöver dina muskler vara proportionerligt starkare än en snubbe som är kort, och ni är lika gamla. Mindre byggda personer har därför överlag lättare att göra många, medan folk som är långa eller breda klarar färre på samma förutsättningar.
———
.

Förstod väl att det fanns en orättvisa även på detta område.
Citera
2023-01-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MillivaBilli
Det är väldigt lätt att bli bra på armhävningar. Har dock stor betydelse hur man placerar händerna och om man har armbågarna nära kroppen eller mer utvinklade.

Otränade kvinnor klarar noll. Otränade män 2-5, även om undantag både uppåt och nedåt finns. Många kulmagade kontorsmän är sjukt svaga.

Är nog också inne på max: 10 armhävningar för någon över 30 år och under på sin höjd 30 armhävningar om de är otränade. Beror ju väldigt mycket på vad de sysslar med dagligen. Ganska stror skillnad på en snickare eller kontorsanställd. De flesta jobbar väl med ganska så fysiskt oaktiva yrken idag.
Har man en stor kulmage ivägen, så kan ju bara det göra så det blir problem att göra armhävningar.
Citera
2023-01-08, 10:04
Medlem
BananShans avatar
Jag tränar rätt ofta, jag brukar inte försöka slå något rekord men jag bruckar göra 10x3 på morgonen. De flesta som inte kan träna ser man ofta att de sätter händerna en bra bit "framför" hakan. Vad det gör är att du tränar axlarna men på ett väldigt fel sätt, ger skador. Det du ska göra är att hålla händerna som en diamant strax bakom din haka. Sen ska du på till ursprungsläget och spänna ryggen, håll ryggen spänd under hela passet och gå långsamt, stanna gärna någon sekund vid nedpositionen och tryck upp. Det ger fina resultat.
Citera
2023-01-08, 10:13
Medlem
MillivaBillis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Det du ska göra är att hålla händerna som en diamant strax bakom din haka. Sen ska du på till ursprungsläget och spänna ryggen, håll ryggen spänd under hela passet och gå långsamt, stanna gärna någon sekund vid nedpositionen och tryck upp. Det ger fina resultat.
Lol, det du beskriver är examensprovet och inte nybörjarkursen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in