Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-26, 18:33
  #421
Medlem
Händer ju tre saker per avsnitt och dom drar ut på fel saker som inte driver storyn framåt. Jävla segt-

kan ju klippa hela serien sen till en film i stället verkar det som.
Citera
2023-02-26, 19:37
  #422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Hon var dock i de åren då det går snabbt. Säg att hon var 37 år 1973. Då hade hon varit 55 år 1991. Eller om hon var 42 år och sen 60. Jag tycker att Dans och huvudpersonens åldrande var värst. Iom att de var i den ålder där det inte händer så mycket.

Åldrande sker ju visserligen olika. Har inte så mycket att säga om finskans åldrande då hon inte var purung på -70-talet. Den som verkligen åldrats overkligt mycket var i mitt tycke den äldre versionen som Pernilla August spelade. Men å andra sidan påminner hon ju ändå mycket om den yngre versionen av Annie Raft (av naturlig anledning). Den äldre versionen av Dan hade knappt någon likhet kvar med den yngre versionen, mest pga två olika skådespelare. Lassgård hade också få likheter med den yngre skådespelaren. Tycker annars att serien speglade -70-talet i glesbygdens Norrland på ett nästan obehagligt realistiskt sätt. Det var precis så tråkigt som jag minns det från barndomen, oändliga ödebygder och bara grusvägar samt flummiga värderingar och proggmusik på radion. Ganska ospännande på det stora hela. Lite mer mystik runt kollektivet och vem som var mördaren samt en mördarjakt, ja då hade det kunnat bli något. Typ Jägarna 5..
Citera
2023-02-26, 19:41
  #423
Medlem
Filmatiseringen har också hoppar över delen där Johan först övernattar i stugan. Annie ser en fot och knackar. Dörren är låst med en tvärslå för Johan har gått in genom fönstret.

Efter den natten får Johan skjuts av finskan i boken.
Citera
2023-02-26, 22:53
  #424
Medlem
Precis så va det. Är du själv uppväxt i det?
Filmen, eller flimmret, är en diffus och möjligen glamorös beskrivning, av en fruktansvärd tillvaro.
En historia där kanske ett osunt leverne skulle förkortat lidandet. Flera av mina vänner från kollektivet lever inte idag.
Så tragiskt för alla.
Citera
2023-02-26, 23:29
  #425
Medlem
Flera ser svt-serien "händelser vid vatten".
Men få har förstått sammanhanget
Sanningen är avskyvärd.
Citera
2023-03-20, 02:01
  #426
Avstängd
AlligatorMans avatar
Fy fanken vilken smörja. Ronny & Ragge var mer värt licenspengarna än det här. Trovärdigare och mer proffsigt levererade repliker också. Dom fyra bröderna i Cadillacen liksom, vad fan?

Felix recenserar hade kunnat göra en milstolpe på den här dyngan.
Citera
2023-04-09, 17:52
  #427
Medlem
MyLittlePony87s avatar
Kan nån som läst boken eller förstår serien bättre förklara varför Mia skäller ut Petrus på begravningen och får honom att lämna? Tyckte inte det framkom vad han hade gjort?
Citera
2023-04-12, 00:46
  #428
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyLittlePony87
Kan nån som läst boken eller förstår serien bättre förklara varför Mia skäller ut Petrus på begravningen och får honom att lämna? Tyckte inte det framkom vad han hade gjort?

Jag skulle säga att det var för att han och de övriga i kollektivet försköt Annie och Mia när de ville lämna då Annie blev gravid, ingen kul upplevelse för en liten tjej när hon och mamman kände sig helt ensamma i världen. Han satte kollektivets idé före individernas välbefinnande. Antagligen också för själva skenheligheten i att trots detta sedan dyka upp på begravningen.
Citera
2023-04-12, 17:09
  #429
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Serien känns som en logisk fortsättning på de svenska skitserierna Godnatt jord och Hedebyborna.
Svenskar har aldrig kunnat det där med film och serier och kommer aldrig att kunna det heller.
Man kan ju fråga sig varför det alltid ska vara så skitigt och deppigt när svenskar gör film, kanske samma anledning som till den svenska invandrings och kriminalpolitiken, självplågeri och späkning, ett arv från Luther.
__________________
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2023-04-12 kl. 17:14.
Citera
2024-01-01, 20:57
  #430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jends
Flera ser svt-serien "händelser vid vatten".
Men få har förstått sammanhanget
Sanningen är avskyvärd.

Jag tippar på Dan Ulander?
Blev hysterisk när ungen tog jeansen.
Typiskt psykopat beteende.
Så länge han inte blev ifrågasatt var allt bra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback