Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-03, 11:09
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag bara konstaterar att denna typ av brott bara kan finnas i ett fiatsamhälle och inte kan finnas i ett fullt ut bitcoiniserat samhälle.
Du kan inte presentera en så kallad lösning på ett lösryckt problem utan att samtidigt gå igenom alla de katastrofala nackdelar som din lösning skulle ha på ekonomin.

Det är ungefär lika begåvat som att presentera en lösning på trafikolyckor i form av att alla slutar köra fordon helt och hållet.

Citat:
Bitcoiniiseringen är för övrigt inte ”min lösning” utan en process som fortgår med eller utan min medverkan.
Det är "din" lösning i sammanhanget eftersom det är du som föreslår detta som en lösning på problemet ovan. Ett klassiskt grepp att försöka smita undan i en debatt när man inser att man är ute och cyklar.

Någon "bitcoinisering" pågår naturligtvis inte någonstans, detta existerar endast i dina fantasier.
Citera
2024-02-03, 11:36
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Bitcoin fixar detta.

Exilryssars egendom kan tas i beslag
https://www.friatider.se/exilryssars...n-tas-i-beslag

Om man har gått i exil och har omvandlat sina tillgångar till ett bitcoininnehav (med egen kontroll över nycklarna) kan man kritisera kriget hur mycket man vill utan att få sin egendom beslagtagen. Detta oavsett vad något parlament beslutar eller inte beslutar.
Citera
2024-02-03, 11:58
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bitcoin fixar detta.

Exilryssars egendom kan tas i beslag
https://www.friatider.se/exilryssars...n-tas-i-beslag

Om man har gått i exil och har omvandlat sina tillgångar till ett bitcoininnehav (med egen kontroll över nycklarna) kan man kritisera kriget hur mycket man vill utan att få sin egendom beslagtagen. Detta oavsett vad något parlament beslutar eller inte beslutar.
Du ignorerar alltså inläggen ovan som dumförklarar dessa så kallade argument och fortsätter posta strunt som om inget hade hänt.

På vilket sätt ”fixar” bitcoin detta och är det ens något som behöver fixas, och till vilken kostnad sker det i så fall?

Otroligt infantila inlägg från dig, som vanligt.
Citera
2024-02-03, 12:21
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du ignorerar alltså inläggen ovan som dumförklarar dessa så kallade argument och fortsätter posta strunt som om inget hade hänt.

På vilket sätt ”fixar” bitcoin detta och är det ens något som behöver fixas, och till vilken kostnad sker det i så fall?

Inlägget ovanför tillförde ingen relevant fråga utan avser bara föra i väg diskussionen till annat som redan har dryftats många gånger i tråden.

Hur bitcoin fixar problemet med att exildissidenter kan få sina tillgångar beslagtagna har jag redan förklarat i inlägget du citerar men kan ta det igen mer utvecklat för eventuella nytillkomna läsare.

Om du har din förmögenhet i bitcoin med egen kontroll över nycklarna så kan du dels enkelt ta med den var du vill, dels kan den göras i princip omöjlig att beslagta, oberoende av vilka lagar som stiftas i det gamla hemlandet. Följaktligen är du fri att kritisera kriget och regimen från utlandet utan att det kostar dig din förmögenhet.

Att du inte ser någon fördel med detta säger mer om din totalitära världsåskådning än om bitcoin.

Därmed har du fått mer än nog uppmärksamhet från mig för i dag.
Citera
2024-02-03, 14:11
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Inlägget ovanför tillförde ingen relevant fråga utan avser bara föra i väg diskussionen till annat som redan har dryftats många gånger i tråden.

Hur bitcoin fixar problemet med att exildissidenter kan få sina tillgångar beslagtagna har jag redan förklarat i inlägget du citerar men kan ta det igen mer utvecklat för eventuella nytillkomna läsare.

Om du har din förmögenhet i bitcoin med egen kontroll över nycklarna så kan du dels enkelt ta med den var du vill, dels kan den göras i princip omöjlig att beslagta, oberoende av vilka lagar som stiftas i det gamla hemlandet. Följaktligen är du fri att kritisera kriget och regimen från utlandet utan att det kostar dig din förmögenhet.

Att du inte ser någon fördel med detta säger mer om din totalitära världsåskådning än om bitcoin.

Därmed har du fått mer än nog uppmärksamhet från mig för i dag.
Du argumenterar alltså för ett samhälle helt insyn och tillsyn från myndigheter vad gäller ekobrott eller varför inte skatt. Detta helt enkelt som en ”lösning” på problemet att ryssar inte får ha sina pengar i fred.

Rimligt?

Se analogin ovan gällande trafikolyckor.

Bitcoin har dessutom ingenting med din lösning i sig att göra.
Citera
2024-02-03, 16:11
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du argumenterar alltså för ett samhälle helt insyn och tillsyn från myndigheter vad gäller ekobrott eller varför inte skatt. Detta helt enkelt som en ”lösning” på problemet att ryssar inte får ha sina pengar i fred.

Rimligt?

Se analogin ovan gällande trafikolyckor.

Bitcoin har dessutom ingenting med din lösning i sig att göra.

Ett sista förtydligande för i dag: I mitt inlägg argumenterar jag inte för någon särskild samhällsmodell. Jag snarare tipsar regimkritiska exilryssar och andra som riskerar att få sin äganderätt kränkt i exil, att man genom omvandling till bitcoin kan säkerställa att man har kvar sina tillgångar oberoende av olika drakoniska parlamentariska beslut som fattas i hemlandet.

Det är alltså något man som dissident kan göra redan här och nu, i dagens fiatsamhälle. Det är
en av bitcoins faktiska fördelar för användaren. Ett argument för bitcoin år 2024 för vissa individer.

Förstår du nu?
Citera
2024-02-03, 16:26
Medlem
pentiumpros avatar
Varför matar ni trollen hela tiden? blir ointressant o följa trådarna, om ni vill fortsätta er menilgslösa diskussion kör PM så slipper resten o läsa skiten!
Citera
2024-02-03, 22:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ett sista förtydligande för i dag: I mitt inlägg argumenterar jag inte för någon särskild samhällsmodell.
Tvärtom gör du det mycket tydligt när du argumenterar för din ”bitcoinisering”.

Citat:
Jag snarare tipsar regimkritiska exilryssar och andra som riskerar att få sin äganderätt kränkt i exil, att man genom omvandling till bitcoin kan säkerställa att man har kvar sina tillgångar oberoende av olika drakoniska parlamentariska beslut som fattas i hemlandet.

Det är alltså något man som dissident kan göra redan här och nu, i dagens fiatsamhälle. Det är
en av bitcoins faktiska fördelar för användaren. Ett argument för bitcoin år 2024 för vissa individer.

Förstår du nu?
Du förespråkar alltså ett sätt att begå ekobrott, uppfattat. Vilket utmärkt ”problem” du vill lösa.
Citera
2024-02-06, 14:42
Medlem
Man kan inte ha en valuta som inte har privacy.

Om vem som helst kan gå och kolla alla dina banköverföringar, vart du sparar/investerar pengar, vilka affärer du handlar hos, osv, då skulle flesta människor bli helt spygalna. Och så är det ungefär med bitcoin.

Ledgerna kan vem helst använda. Och den är kanske svårt att första för flesta människor för tillfället. Man måste väll vara lite nördig för att förstå hur man använder ledgern. Men verktyg som förenklar det utvecklas hela tiden och blir enklare och bättre. Tillslut kommer vi ha hemsidor som eniro eller nått som gör att du kan skriva i någons namn och få upp alla deras bitcoin addresser och enkelt se allting de gör, precis lika enkelt som en bankman kan se allt du gör med dina bankkonton.

Mixers hjälper inte så mycket faktist. Detta har jag erfarenhet av. Det är inte svårt att ta reda på vilken address det mixades till, jag har lyckats många gånger att spåra folk som användigt en mixer och jag har inte ens några speciella verktyg för det. Jag använde helt enkelt den officiella ethereum ledgern och inget mer än så. Dom som arbetar med detta har mycket mer information och verktyg som gör detta ännu enklare. AI kommer lära sig att göra allt detta åt oss också.
Dessutom hamnar vi väll snart i fängelse eller blir blacklistade från alla blockchains om vi använder en mixer.

lightning network har många svagheter också men ska inte gå djupt in i det nu. Men IP address är en stor svaghet. Dem säger också att tar man emot en betalning så är det lätt att se vem du är.

Så tänk om du till exempel ska satsa pengar på nått eller kanske ska göra en trade eller nått, då använder ni en pålitlig tredjeparty i mitten som ni överför bitcoin till och produkten. Sedan ska ni ta då emot bitcoin tillbaka och då blir ni avslöjjade, din identitet är inte dold längre, även om den redan inte var särskild dold till att börja med.

Så det är som sagt svårt att tänkka sig att bitcoin någonsin blir någonting mer än en digital gold som skyddar mot inflation. Men om det är den enda användningen av bitcoin, då är det nog bara en tidsfråga innan bitcoin krashar och alla börjar använda en mer användbar kryptovaluta som löser privacy problemet som bitcoin har. T ex Monero. Visst Monero klarar inte lika mycket transaction som lightning network men lightning network är värdelös eftersom den skyddar inte din identitet så ingen kommer vilja använda lightning network ändå.

Andra alternativet istället för monero är en blockchain som har smartcontracts så kan man skapa nätverk där man har total privacy med sina transaktioner. Typ som Aztec network. Men då måste vi först ha en revolution och sätta stop på alla våra korrupta regeringar för dem kommer inte tillåta oss använda sådana nätverk/smartcontracts, då blir det antingen fängelse eller blacklist, precis som dem redan gör med alla som använder tornado cash.
Citera
2024-02-06, 14:49
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Man kan inte ha en valuta som inte har privacy.

lightning network har många svagheter också men ska inte gå djupt in i det nu. Men IP address är en stor svaghet. Dem säger också att tar man emot en betalning så är det lätt att se vem du är.
Fel.

Lightning använder sig av onion routing. Den som routar ett paket vet inte vem som startade transaktionen eller vart transaktionen avslutas.
När kanalen stängs så kan man inte gå tillbaka och titta på vad som hände i den. Den är helt borta.
Citera
2024-02-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Fel.

Lightning använder sig av onion routing. Den som routar ett paket vet inte vem som startade transaktionen eller vart transaktionen avslutas.
När kanalen stängs så kan man inte gå tillbaka och titta på vad som hände i den. Den är helt borta.
Du får ta och läsa på lite mer om det. Det finns två typer av lighning nodes. En som använder TOR och en som inte gör det. Man kan inte skicka från en tor node eller en non-tor node. Det finns så gott som inga TOR nodes nu.
Citera
2024-02-06, 15:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Andra alternativet istället för monero är en blockchain som har smartcontracts så kan man skapa nätverk där man har total privacy med sina transaktioner. Typ som Aztec network. Men då måste vi först ha en revolution och sätta stop på alla våra korrupta regeringar för dem kommer inte tillåta oss använda sådana nätverk/smartcontracts, då blir det antingen fängelse eller blacklist, precis som dem redan gör med alla som använder tornado cash.
Du kan ha wrapped Bitcoin i vilken valuta som passar dig och ditt ändamål.

Tänkt om man kunde ha wrapped gold på samma sätt. En sedel som har 2 guldtackor som backar upp sedeln, inbyggd i sig utan att dra med sig alla fysiska nackdelar det skulle betyda.

Citat:
Att säga "Monero är uselt men inte lika uselt som Lightning" tar dig iaf ingen vart, då kontentan fortfarande är att Monero är uselt. Så behöver vi inte diskutera om Lightning är uselt eller inte.
Senast redigerad av Leaston 2024-02-06 kl. 15:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in