Citat:
Ursprungligen postat av
Papper1512
Ja risken ligger ju i om Avanza eller främst certutfärdaren kursar. Har skett tidigare, dock utan kundförluster.
https://www.svd.se/a/9OpME/bitcoin-gravare-i-konkurs
Det tråkiga med att förvara riktiga bitcoin själv är den eventuella vinstskatten som ska betalas om jag säljer samt att jag själv måste säkra upp min wallet. Inga jätteproblem som jag ser det nu då jag inte har några planer på att sälja. Känns på något sätt också tryggare att ha nycklarna själv.
Har inte ännu hittat någon jättebra lösning på hur mina anhöriga får tag i mina nycklar vid min bortgång. Funderar på hur det kan lösas utan att äventyra säkerheten för mycket.
Hmm, det står så här i artikeln:
Citat:
"Certifikaten är alltid helt säkrade (fully hedged) genom att den underliggande tillgången bitcoin är säkert förvarad", skriver bolaget.
Certifikaten, Bitcoin Tracker One och Bitcoin Tracker EUR, har från början konstruerats för att hantera en situation som denna och "investerare ska inte vara oroliga", hävdar bolaget.
Jag är dessvärre inte insatt nog att kunna värdera denna utsaga. Hade egentligen föredragit att ha kvar mina certs på Avanza ett bra tag till pga ISK och för att kunna sälja/köpa snabbt vid läge, men vet inte om jag vågar.