Flashback bygger pepparkakshus!
2023-03-19, 13:19
Avstängd
BorisBalkans avatar
Det enda riktiga motargument är väl att det är en valuta som inte är bunden till en nationell valuta.

Men marknadsekonomin är ju också väldigt spekulativ så det beror väl på vart man drar sin egna gräns?
Citera
2023-03-19, 13:25
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Jag har också ett konto där (med BTC), men nu kommer jag att föra över majoriteten av mina Avanza-certs till Coinbase och sedan vidare till wallet.

Har läst lite olika om huruvida staten garanterar investeringar i Avanza. Bl a att certsen inte omfattas av sådana garantier, och vem litar på statliga garantier oavsett?

För att koppla till Topic så lär detta bli en alltmer tilltagande trend - dvs att föra över fiat från bank/certs till egen wallet i takt med att bankkrisen tilltar.
Ja risken ligger ju i om Avanza eller främst certutfärdaren kursar. Har skett tidigare, dock utan kundförluster. https://www.svd.se/a/9OpME/bitcoin-gravare-i-konkurs

Det tråkiga med att förvara riktiga bitcoin själv är den eventuella vinstskatten som ska betalas om jag säljer samt att jag själv måste säkra upp min wallet. Inga jätteproblem som jag ser det nu då jag inte har några planer på att sälja. Känns på något sätt också tryggare att ha nycklarna själv.
Har inte ännu hittat någon jättebra lösning på hur mina anhöriga får tag i mina nycklar vid min bortgång. Funderar på hur det kan lösas utan att äventyra säkerheten för mycket.
Citera
2023-03-19, 13:46
Medlem
SithMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Ja risken ligger ju i om Avanza eller främst certutfärdaren kursar. Har skett tidigare, dock utan kundförluster. https://www.svd.se/a/9OpME/bitcoin-gravare-i-konkurs

Det tråkiga med att förvara riktiga bitcoin själv är den eventuella vinstskatten som ska betalas om jag säljer samt att jag själv måste säkra upp min wallet. Inga jätteproblem som jag ser det nu då jag inte har några planer på att sälja. Känns på något sätt också tryggare att ha nycklarna själv.
Har inte ännu hittat någon jättebra lösning på hur mina anhöriga får tag i mina nycklar vid min bortgång. Funderar på hur det kan lösas utan att äventyra säkerheten för mycket.

Hmm, det står så här i artikeln:

Citat:
"Certifikaten är alltid helt säkrade (fully hedged) genom att den underliggande tillgången bitcoin är säkert förvarad", skriver bolaget.

Certifikaten, Bitcoin Tracker One och Bitcoin Tracker EUR, har från början konstruerats för att hantera en situation som denna och "investerare ska inte vara oroliga", hävdar bolaget.

Jag är dessvärre inte insatt nog att kunna värdera denna utsaga. Hade egentligen föredragit att ha kvar mina certs på Avanza ett bra tag till pga ISK och för att kunna sälja/köpa snabbt vid läge, men vet inte om jag vågar.
Citera
2023-03-19, 13:54
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Jag har också ett konto där (med BTC), men nu kommer jag att föra över majoriteten av mina Avanza-certs till Coinbase och sedan vidare till wallet.

Har läst lite olika om huruvida staten garanterar investeringar i Avanza. Bl a att certsen inte omfattas av sådana garantier, och vem litar på statliga garantier oavsett?

För att koppla till Topic så lär detta bli en alltmer tilltagande trend - dvs att föra över fiat från bank/certs till egen wallet i takt med att bankkrisen tilltar.

Vilket i sig självt kommer att driva upp dollarpriset per bitcoin. Antalet bitcoincerts är obegränsat, men det kommer aldrig att finnas fler än 21 miljoner bitcoin.
Citera
2023-03-19, 13:58
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Jag är dessvärre inte insatt nog att kunna värdera denna utsaga. Hade egentligen föredragit att ha kvar mina certs på Avanza ett bra tag till pga ISK och för att kunna sälja/köpa snabbt vid läge, men vet inte om jag vågar.
Ja just dessa cert var ju, tack och lov, fully hedged. Det är inte säkert att de är det idag. Sen kan dessa tillgångar gå till en högre prioriterad fordringsägare vid konkurs.

Gällande hastighet så torde det vara bättre via en exchange som är öppen dygnet runt.
Citera
2023-03-19, 14:00
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vilket i sig självt kommer att driva upp dollarpriset per bitcoin. Antalet bitcoincerts är obegränsat, men det kommer aldrig att finnas fler än 21 miljoner bitcoin.
Givet att de är fully hedged så är antal cert inte obegränsat. Men det är en counter-party risk.
Citera
2023-03-19, 14:02
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Givet att de är fully hedged så är antal cert inte obegränsat. Men det är en counter-party risk.

Gör de ens anspråk på att vara backade med riktiga bitcoin? Jag har inte satt mig in i detta i detalj, men om jag känner dessa filurer rätt så använder de i stället pengarna man köpt certs för till diverse andra spekulationer.
Citera
2023-03-19, 14:17
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Gör de ens anspråk på att vara backade med riktiga bitcoin? Jag har inte satt mig in i detta i detalj, men om jag känner dessa filurer rätt så använder de i stället pengarna man köpt certs för till diverse andra spekulationer.
Det gör de: https://api.kneip.com/v1/documentdat...3474_sv_SE.pdf
Citat:
Investeringspolicy För att säkra sin exponering för den underliggande digitala tillgången som härrör från försäljningen av certifikaten kommer emittenten att köpa motsvarande belopp i den digitala tillgången på 1: 1-basis.
Om det stämmer eller ej kan jag inte verifiera.
Citera
2023-03-19, 14:22
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Det gör de: https://api.kneip.com/v1/documentdat...3474_sv_SE.pdf

Om det stämmer eller ej kan jag inte verifiera.

Ok, då är det ungefär samma motpartsrisk som att ha bitcoin på en börs. Eller som det var att ha bitcoin på en börs innan FTX-debaclet exponerade behovet av proof-of-reserves.
Citera
2023-03-19, 15:30
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Såg ni Balaji Srinivasans 1M dollar bet om att dollarn går in i hyperinflation inom 90 dagar?

Vem är han?

Vad är det för bet?

Tråd: ⬇️
https://twitter.com/balajis/status/1...317867520?s=20

Om han ska vinna vadet behöver priset stiga med ungefär 4 procent per dag i genomsnitt.

De senaste sju dagarna har det stigit med ungefär 4,3 procent per dag.

Jag skulle inte ha tagit det vadet. Men om förtroendet sviker dollarn så kanske han kan vinna. Förtroendet borde verkligen svika dollarn, men det borde ju ha skett för länge sedan egentligen.

Om han får rätt så blir det ingen mjuk bitcoinisering utan det lär bli kaotiskt värre.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-03-19 kl. 15:59.
Citera
2023-03-19, 16:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om han ska vinna vadet behöver priset stiga med ungefär 4 procent per dag i genomsnitt.

De senaste sju dagarna har det stigit med ungefär 4,3 procent per dag.

Jag skulle inte ha tagit det vadet. Men om förtroendet sviker dollarn så kanske han kan vinna. Förtroendet borde verkligen svika dollarn, men det borde ju ha skett för länge sedan egentligen.

Om han får rätt så blir det ingen mjuk bitcoinisering utan det lär bli kaotiskt värre.
Vi talar ju om en hyperinflation här, skulle det ske så är det ju inga konstigheter att det skulle gå fort.
Citera
2023-03-19, 17:06
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:

Jag skulle inte våga, om det handlar om mer än småpengar. I princip har du bara ett löfte om SEK. Om vi går in i ett hyperinflationsliknande scenario är inte det mycket värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in