Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Så varför har man sedan länge klassat det som en råvarutillgång som vilket tillgång som helst istället för att förbjuda den?
Av samma anledning som man inte förbjöd internet, eller förbjuder folk att skicka email/information fritt till varandra så kommer man självklart inte förbjuda folk att skicka värden fritt till varandra.
Bitcoin är bara en naturlig förlängning av internet. Om man tror att staten (som trots allt är tillsatt av folket) är ute efter total kontroll så får man svårt att förklara ett fritt internet.

Nej du, mig får du inte med på det där konspirationståget.

Man har aldrig klassat det som en råvarutillgång, utan en spekulativ valuta utan riktigt värde.

Att försöka jämställa BTC med internet eller en mail är ju oerhört ignorant.

När centralbanken snart går ut med sina CBDCs, så är BTC helt enkelt överflödig för staten och då kommer man låsa förmågan att få ut pengarna i fiat eller CBDC, vilket gör valutan helt värdelös.

Det är framtiden vi rör oss mot, så hoppas du att inte alla dina pengar år låsta i skräpet när det sker.
Citera
2023-04-07, 16:01
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Ja, då är det ju fritt fram för ekobrott, knarkhandel, penningtvätt och skattefusk. Då får du nog leva i motsvarigheten till Centralafrika.
Några fler friheter du vill förbjuda av anledningen att man kan begå brott? Yttrandefrihet kanske? Förbjud internet. Sker mycket kriminalitet där. Många brott sker på natten. Man kanske ska överväga utegångsförbud då?

Du har en ganska skrämmande och auktoritär syn. Blir man sådan av att bo i en rökluktande hyresrätt eller ligger det något annat bakom?
Citera
2023-04-07, 16:05
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Man har aldrig klassat det som en råvarutillgång, utan en spekulativ valuta utan riktigt värde.

När centralbanken snart går ut med sina CBDCs, så är BTC helt enkelt överflödig för staten och då kommer man låsa förmågan att få ut pengarna i fiat eller CBDC, vilket gör valutan helt värdelös.

Det är framtiden vi rör oss mot, så hoppas du att inte alla dina pengar år låsta i skräpet när det sker.

Du tänker dig alltså att överföringar mellan privatpersoner kommer att vara omöjliga och att kontanterna försvinner? Eller hur ska man annars kunna hindra folk från att växla bitcoin till fiat och tvärtom? Inte ens detta skulle dock räcka, eftersom man kan byta varor och tjänster mot bitcoin.

”Köp den där cykeln åt mig så betalar jag dig i bitcoin.”

Oavsett, ju fler begränsningar som införs på den digitala fiatvalutan, desto värdelösare kommer den att vara, desto sämre kommer den att fungera som pengar och desto mer eftertraktat kommer det vara att äga (KYC-fria) bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-07 kl. 16:12.
Citera
2023-04-07, 16:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, då är det ju fritt fram för ekobrott, knarkhandel, penningtvätt och skattefusk.
Nej, det är det absolut inte. Vilket urbota dumt påstående.
Det är en helt annan fråga.
Citera
2023-04-07, 16:16
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Hittar du på saker vartefter som eller tror du verkligen på det där själv?
https://www.cftc.gov/PressRoom/PressReleases/7731-18
https://skatteverket.se/privat/skatt...6bae11b60.html

Det står tydligt hur du skall deklarera Bitcoin, nämligen på samma sätt som med råvarutillgångar.

Citat:
Inte om man är liberal. Är man kommunist så har jag förståelse för att man ser annorlunda på sådana här saker.

Citat:
"ok"
Kan du bevisa detta eller vill du bara att det skall vara så?
Senast redigerad av Leaston 2023-04-07 kl. 16:21.
Citera
2023-04-07, 16:39
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Hittar du på saker vartefter som eller tror du verkligen på det där själv?
https://www.cftc.gov/PressRoom/PressReleases/7731-18
https://skatteverket.se/privat/skatt...6bae11b60.html
Varför fortsätter du med denna idioti? Är du mentalt efterbliven eller ett troll? Några andra alternativ finns inte längre. Det står klart och tydligt några inlägg upp varför du är helt ute och cyklar.

Varför fortsätter du?

Var någonstans går det snett i tankeverksamheten? Jag är uppriktigt fascinerad.
Citera
2023-04-07, 16:41
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Några fler friheter du vill förbjuda av anledningen att man kan begå brott? Yttrandefrihet kanske? Förbjud internet. Sker mycket kriminalitet där. Många brott sker på natten. Man kanske ska överväga utegångsförbud då?

Du har en ganska skrämmande och auktoritär syn. Blir man sådan av att bo i en rökluktande hyresrätt eller ligger det något annat bakom?
Är de enda två alternernativen att vara auktoritär och att vilja leva i total anarki? Konstig världssyn en del har.

Vad gäller dina personpåhopp på mellanstadienivå så börjar de bli ganska gamla vid det här laget. Jag önskar att du kunde vara mer kreativ.
Citera
2023-04-07, 16:45
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Är de enda två alternernativen att vara auktoritär och att vilja leva i total anarki? Konstig världssyn en del har.

Vad gäller dina personpåhopp på mellanstadienivå så börjar de bli ganska gamla vid det här laget. Jag önskar att du kunde vara mer kreativ.
Det är du som hävdar att saker som kan användas för kriminella ändamål ska förbjudas, inte jag. I så fall kan vi förbjuda det mesta.

Hur många timmar har du lagt på bitcoin idag? Var det värt det?
Citera
2023-04-07, 16:46
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Kan du bevisa detta eller vill du bara att det skall vara så?

Varför vill du inte att det ska vara så? Gubben Noak ville väl inte att Arken skulle vara ett vandrarhem utan någonting som faktiskt gick att segla iväg på?

Jag tror att en valuta måste ha en realekonomi för att ha ett värde. Så länge som du inte kan bevisa att "stora stater och företag" använder BTC på baslagret så är BTC inget annat än ett spekulationsobjekt, och försvinner möjligheten att "casha ut" så kommer värdet säga "whoop".
Citera
2023-04-07, 16:49
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Det är du som hävdar att saker som kan användas för kriminella ändamål ska förbjudas, inte jag. I så fall kan vi förbjuda det mesta.

Hur många timmar har du lagt på bitcoin idag? Var det värt det?
Var har jag sagt det? Din läsförståelse brister igen.
Citera
2023-04-07, 16:51
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Kvittar ju eftersom marknader ändå bara är en enda stor känslosås utan substans...
Citera
2023-04-07, 16:51
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Varför vill du inte att det ska vara så? Gubben Noak ville väl inte att Arken skulle vara ett vandrarhem utan någonting som faktiskt gick att segla iväg på?

Jag tror att en valuta måste ha en realekonomi för att ha ett värde. Så länge som du inte kan bevisa att "stora stater och företag" använder BTC på baslagret så är BTC inget annat än ett spekulationsobjekt, och försvinner möjligheten att "casha ut" så kommer värdet säga "whoop".
”Bara små stater och företag använder bitcoin” - 2023
Får se hur det åldras.

Varför måste det användas på just baslagret? Vad är felet med att använda bitcoin som spekulationsobjekt?

I verkligen använder personer och företag bitcoin mer och mer för varje dag som går. Mitt företag har betalat leverantörer med bitcoin. Klockrent på alla vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in