Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-22, 15:45
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bitcoiniseringen fortskrider i USA. Myelisting (verkar vara någon mer utvecklad motsvarighet till hemnet i Sverige) möjliggör försäljning av fastigheter för bitcoin (och andra kryptovalutor).

https://myelisting.com/asap/
https://bitcoinmagazine.com/business...place-launches

En bra trygghet för den som inte har velat placera i bitcoin för att han är rädd att inte kunna "casha ut".

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad är skillnaden mot att sälja sina coins på Coinbase, eller använda sig av integrationen mot Coinbase som finns på denna sida och sälja sina coins den vägen (och därefter köpa en fastighet)?

.

Citat:
Jag vet inte exakt hur implementeringen ser ut, men två fördelar/skillnader som jag omedelbart kommer att tänka på, varav den ena framgår i artikeln:

- Man kan som säljare få betalt helt eller delvis i bitcoin.

- Det blir lättare/snabbare för investerare från utlandet att investera i amerikanska fastigheter.

Ytterligare fördelar mot att ta omvägen över fiat:

- Köparen behöver inte ha något konto på Coinbase eller någon annan börs. Köparen behöver inte ens ha ett bankkonto.

- Köparen behöver inte ta risken att äga en större mängd fiat ens för en kortare tid.

- Köparen behöver inte ta risken att ha sitt kapital förvaltat av någon insolvent bank eller liknande ens för en kortare tid.

Snarlika fördelar har säljaren, om han väljer att ta emot köpesumman i bitcoin.
Citera
2023-04-22, 20:51
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ytterligare fördelar mot att ta omvägen över fiat:

- Köparen behöver inte ha något konto på Coinbase eller någon annan börs. Köparen behöver inte ens ha ett bankkonto.

- Köparen behöver inte ta risken att äga en större mängd fiat ens för en kortare tid.

- Köparen behöver inte ta risken att ha sitt kapital förvaltat av någon insolvent bank eller liknande ens för en kortare tid.

Snarlika fördelar har säljaren, om han väljer att ta emot köpesumman i bitcoin.
Likväl kommer de få redogöra varifrån de fått sina krypto (ingenstans står det att detta skulle unikt gälla bitcoin), annars är det här ren penningtvätt och inget annat.

Det finns inga ”fördelar” med det här omständiga upplägget. Dessutom finns Mer än en mellanhand som man måste lita på som köpare.
Citera
2023-04-22, 21:01
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Likväl kommer de få redogöra varifrån de fått sina krypto (ingenstans står det att detta skulle unikt gälla bitcoin), annars är det här ren penningtvätt och inget annat.

Det finns inga ”fördelar” med det här omständiga upplägget. Dessutom finns Mer än en mellanhand som man måste lita på som köpare.

Jag ser ganska stora fördelar mot den procedur du föreslår, om man som t.ex. svensk ska köpa en fastighet i USA.

1. Skaffa ett bankkonto som godtar bitcoinhandel.

2. Skaffa ett konto på Coinbase eller någon annan börs.

3. Skicka bitcoin till börsen (risk att börsen går i konkurs eller strular med ens pengar).

4. Köpa fiat på börsen och skicka dessa till sitt bankkonto (risk att banken går omkull under tiden, och insättningsgarantin kommer inte att räcka för den typ av summor det handlar om vid fastighetsaffärer).

5. Göra en banköverföring till USA (tid- och kostnadskrävande, och risk att banken har åsikter om överföringen och till och med stoppar den).

Med det nya alternativet kan man direkt skicka över köpesumman från sin bitcoinadress, utan några omständliga procedurer enligt ovan.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-04-22 kl. 21:57.
Citera
2023-04-22, 21:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag ser ganska stora fördelar mot den procedur du föreslår, om man som t.ex. svensk ska köpa en fastighet i USA.

1. Skaffa ett bankkonto som godtar bitcoinhandel.

2. Skaffa ett konto på Coinbase eller någon annan börs.

3. Skicka bitcoin till börsen (risk att börsen går i konkurs eller strular med ens pengar).

4. Köp fiat på börsen och skicka dessa till sitt bankkonto (risk att banken går omkull under tiden, och insättningsgarantin kommer inte att räcka för den typ av summor det handlar om vid fastighetsaffärer).

5. Gör en banköverföring till USA (tid- och kostnadskrävande, och risk att banken har åsikter om överföringen och till och med stoppar den).

Med det nya alternativet kan man direkt skicka över köpesumman från sin bitcoinadress, utan några omständliga procedurer enligt ovan.
Så du gillar att genomföra betalningar via en tredje part som både du och säljaren av fastigheten litar på, och som tar en procent av beloppet. Uppfattat.
Citera
2023-04-22, 21:34
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Du verkar helt besatt av att staten ska ha full insyn i alla ekonomiska transaktioner. Det är ingen naturlag att det ska vara så. Du kan såklart tycka det men din åsikt tillför inte jättemycket.
Citera
2023-04-22, 21:37
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Du verkar helt besatt av att staten ska ha full insyn i alla ekonomiska transaktioner. Det är ingen naturlag att det ska vara så. Du kan såklart tycka det men din åsikt tillför inte jättemycket.
Nu konstaterar jag hur det fungerar i den ekonomiska verkligheten. Jag vet inte varför du kommenterar andra skribenters känslor här. Du verkar ha svårt att hålla isär verkligheten och din frustration.
Citera
2023-04-22, 21:47
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Nu konstaterar jag hur det fungerar i den ekonomiska verkligheten. Jag vet inte varför du kommenterar andra skribenters känslor här. Du verkar ha svårt att hålla isär verkligheten och din frustration.
Vilken ekonomisk verklighet? Att staten ska ha full insyn i varje enskild transaktion?
Citera
2023-04-22, 21:57
Medlem
Citat:

Det är ju stora fördelar. Jag kan lista min bostad i USA utan någon friktion alls. Bitcoin är ju som skapad för internationella fastighetsförsäljningar.

Sen kan inte banken blockera försäljningen, något som kommer att hända i 100% av fallen när pengar överförs in till Sverige.

Istället för att banken stänger ner försäljningen så kan Staten efteråt välja att kolla för penningtvätt. I dag är det så att man blir "dömd" för penningtvätt per automatik, så att det inte går att göra transaktioner mellan människor. Med bitcoin får staten ställa sig i kö och kolla efteråt, men dom kan inte göra något åt själva transaktionen.

Enorma skillnader i tillförlitlighet för den finansiella transaktionen och frihet.
Citera
2023-04-22, 22:00
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det är ju stora fördelar. Jag kan lista min bostad i USA utan någon friktion alls. Bitcoin är ju som skapad för internationella fastighetsförsäljningar.

Sen kan inte banken blockera försäljningen, något som kommer att hända i 100% av fallen när pengar överförs in till Sverige.

Istället för att banken stänger ner försäljningen så kan Staten efteråt välja att kolla för penningtvätt. I dag är det så att man blir "dömd" för penningtvätt per automatik, så att det inte går att göra transaktioner mellan människor. Med bitcoin får staten ställa sig i kö och kolla efteråt, men dom kan inte göra något åt själva transaktionen.

Enorma skillnader i tillförlitlighet för den finansiella transaktionen och frihet.
Du verkar ha missförstått upplägget som diskuteras. Transaktionen sker genom en mellanhand, som naturligtvis har en mängd skyldigheter som t ex att genomföra KYC/AML.

Annars hade du bara kunnat skicka dina bitcoins till säljaren direkt. Dock är fastighetsförsäljningar mer komplicerade än så, så det är svårt att tvätta pengar den vägen oavsett. Jag önskar dig lycka till med inställningen "Med bitcoin får staten ställa sig i kö och kolla efteråt".
Citera
2023-04-22, 22:08
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen

Precis, bitcoiniseringen medför en återgång till västerländsk rättstradition, dvs. att man betraktas som oskyldig tills motsatsen har bevisats (i domstol).
Citera
2023-04-22, 22:42
Medlem
Citat:

Det är något alldeles nytt. För 50 år sedan var 99.99% av transaktioner anonyma genom kontanter.

Att det inte ska gå att vrida detta tillbaka är bara dålig fantasi (eller låg kunnighet kring krypto-tekniken).

Det är också nödvändig att vrida detta tillbaka för att rädda den västliga världen. Och, det är möjligt i dag. För några. Jag gör det så jag vet att det går.
Citera
2023-04-22, 22:46
Medlem
Citat:
Jag önskar dig lycka till med inställningen "Med bitcoin får staten ställa sig i kö och kolla efteråt".

Du borde verkligen prova. Man känner en så otrolig frihetskänsla. Börja tjäna pengar i bitcoin, spara i bitcoin eller betala med bitcoin. Du kommer känna dig som en ny människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in