Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-19, 11:00
  #1
Medlem
Står på Stesolid mot min epilepsi och tar en tablett vid akut fara för epilepsianfall (max en tablett om dan). Hört att det är nolltolerans mot många narkotikaklassade mediciner, som Thailand och Singapore.

Men vad gäller om jag bär med mig Stesolid ordinerad av min läkare, dvs på recept? Kan man komma undan om man kan styrka att det är på recept? Om ej, vilka länder tillåter under inga omständigheter denna medicin?

Om det är OK, måste det alltid deklareras hos tullen (dvs man måste gå "röda gången" på flygplatsen)?
Citera
2023-01-19, 12:29
  #2
Medlem
Kan inget om Singapore men i Thailand ska det inte vara några problem iaf så länge du kan visa upp receptet.
Citera
2023-01-19, 13:44
  #3
Medlem
KirkLazaruss avatar
Tror att du kan begära ut ett intyg från ditt apotek att visa upp om tull etc ber dig. Eller så är det bara inom EU, kommer inte ihåg riktigt, men kolla det. Jag vet att jag rest rest med Stesolid både inom och utanför EU i alla fall. Vad som var viktigt som jag kommer ihåg var att man inte fick ha med sig mer än man har blivit förskriven under de dagarna man besöker landet, har du recept på 10mg/dag och reser i 7 dagar så var det max 70mg man fick ha med. Vad jag minns skulle man ha med sig passet till apoteket där de skriver intyget.

Aldrig behövt visa upp något för tull dock, men är onödigt att chansa.
Citera
2023-01-19, 15:13
  #4
Medlem
Airwave92s avatar
Du måste be om ett skriftligt intyg från läkaren, som skriver under att du tar just den medicinen, kommer dock kosta ca 300 kr
Citera
2023-01-29, 12:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkLazarus
Tror att du kan begära ut ett intyg från ditt apotek att visa upp om tull etc ber dig. Eller så är det bara inom EU, kommer inte ihåg riktigt, men kolla det. Jag vet att jag rest rest med Stesolid både inom och utanför EU i alla fall. Vad som var viktigt som jag kommer ihåg var att man inte fick ha med sig mer än man har blivit förskriven under de dagarna man besöker landet, har du recept på 10mg/dag och reser i 7 dagar så var det max 70mg man fick ha med. Vad jag minns skulle man ha med sig passet till apoteket där de skriver intyget.

Aldrig behövt visa upp något för tull dock, men är onödigt att chansa.

Är det inom EU brukar Apoteket skriva sk Schengenintyg, men när jag ska flyga till grannländerna har jag slutat bry mig om det.

Däremot har jag mer respekt för Turkiet dit jag vill åka snart. De är varken med i Schengen, EU eller några andra Europasamarbeten - så där gäller deras lagar och inga Schengenintyg gäller där. Därför kan inte Apoteket hjälpa mig.

Hur nitiska är tullen på turkiska flygplatser?
__________________
Senast redigerad av PN 2023-01-29 kl. 12:50.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3502752

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback