2023-01-23, 03:44
Medlem
acid marias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Den stora handeln började faktiskt i Gottsunda på 70-talet. De var störst i Sverige. Sedan växte det ganska snabbt vidare. Det var inte invandrare, mest svenskar, kåkfarare och annat löst folk som såg det nybyggda gottsunda som en bra plats, nära Stockholm, nytt centrum osv. Uppsala polisen var inte lika förberedda heller, de fick ta mycket hjälp från Stockholm på den tiden.

Gottsunda var en perfekt knarkmetropol på den tiden.

Inte konstigt att det var övervägande svenskar som sålde då det mestadels bodde svenskar där då och nästan inga invandrare. Det dröjde dock inte länge innan åtskilliga invandrare sålde narkotika och på 90-talet var dom störst på allt förutom kanske amfetamin.
Citera
2023-01-23, 08:43
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Byt repertoar nu. Du har kört samma autistskiva ifrån SCB ett tag nu. Vi hajar grejen men har gått vidare.. Vi gillar dig ändå.

Det låter nästan som du föraktar riktig statistik, med "autistskiva från SCB". Men jag lär nog köra vidare med riktig statistik.

Fakta, du vet. Inte alltid högt i kurs här på forumet.
Citera
2023-01-23, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acid maria
Inte konstigt att det var övervägande svenskar som sålde då det mestadels bodde svenskar där då och nästan inga invandrare. Det dröjde dock inte länge innan åtskilliga invandrare sålde narkotika och på 90-talet var dom störst på allt förutom kanske amfetamin.

Många svenskar, men också från Finland, romer, estländare. Den stora uppsvingen av invandrare kom dit på 80-90 talet, det var från Irak och Palestina främst. Även en hel del slaviskt folk. Jag skulle säga att Gottsunda inte alls är en stor spelare längre, det sker en del skit men statusen som knarkmetropol har det inte längre.

Idag bor säkert 100 olika nationaliteter i Gottsunda. Mellanöstern och Afrika, MENA helt enkelt. Skulle säga att Gottsunda är en rätt lugn förort om man sätter det i perspektiv mot andra förorter som Rinkeby eller Husby.

Dock är det en så kallad No go zone, av en lite mildare grad.

Ingen plats du sätter dina svenska barn i skolan, helst. Finns dock värre ställen.
Senast redigerad av carlydeveloper 2023-01-23 kl. 10:13.
Citera
2023-01-23, 10:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Vad vet Flashback om tidig svensk knark historia, tills nu?
Hur kan etablerade bara släppa kosingen när nya personer kommer? Knark har ju länge figurerat av det jag hittat i Sverige.

Krig om narkotika handeln är ju något som är förknippat sen 90 talet och speciellt nu dom senaste 8år sen efter massiv invandring. Har dom tagit med sig egna kontakter utomlands. Nu känns det som var och varannan person har kontakter som ger dom knark från utlandet.
Eller fanns det inga gäng innan 90 talet förutom skomakaligan som försåg Sverige med knark? Var det mest enskilda personer som sålde lite svart efter ha varit utomlands och köpt?
Det känns som det måste finnas en massa gäng i en sådan lukrativ business dom senaste 100åren.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Narkot...9%E2%80%931965

Smyghandeln i Stockholm 1925
Svensk press rapporterade om kokainvanorna i Berlin och i andra större städers nattliga miljöer. Kokainbruket var ofta kopplat till nattöppna lokaler med dyra vinner och lättklädda kvinnor. Under 1920-talet var smyghandeln av kokain som störst i Stockholm och den svenska pressen hade snabbt dragit likheter mellan förhållandena som återfanns i miljöbeskrivningarna från Berlin och Paris. Kokainet sniffades på danslokaler nattetid i centrala Stockholm. Försäljningen av kokain skedde på Birger Jarlsgatan, i Kungsträdgården och i Humlegården.

Kokainet smugglades in från Tyskland och kom till Sverige från Sassnitz till Trelleborg eller via de baltiska länderna. Kokainsmugglare använde sig av många olika knep, bland annat att gömma kokainet i klockboetter, ihåliga klackar och estniska julskinkor.

Smyghandeln av kokainet var mer gynnsam än spritsmugglingen på grund av lägre risk att bli påkommen och lägre straff. Lagstiftningen för innehav, bruk eller försäljning av kokain var för slapp och straffet blev oftast bara böter.[8]

https://www.drugsmart.se/berattelser...ikans-historia

Under1950-talets Stockholm kom missbruket av amfetamin i gång på allvar i Sverige. Stora grupper blev beroende och injicerade det direkt i blodet. Medicinalstyrelsen ökade kraven för att man skulle få det utskrivet på recept. Detta för att göra det svårare att få tag på drogen.

Då startade en våg av receptförfalskning, apoteksinbrott och import från utlandet. Man började skaffa rent amfetaminsulfat från illegala labb, i stället för legalt inköpta tabletter. På den tiden var missbruk av amfetamin det största narkotikaproblemet i Sverige.

Under 1960-talet fanns det cirka 10 000 tunga missbrukare av amfetamin i Sverige, och de bodde främst i större städer. Idag är amfetamin narkotikaklassat. Det finns flera läkemedel som innehåller amfetaminliknande substanser.

Bland annat har vi skomakarligan på 70 talet. Som styrde kokain och Heroin marknaden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skomakarligan
igan leddes av Kivork Wartanian som drev ett skomakeri som täckmantel för verksamheten.

Han hade så mycket som 200 personer under sig men efter han åkte in så kom han aldrig tillbaka igen.
https://www.svtplay.se/video/ja47NPV...-skomakarligan

När hippiekulturen och flowerpowerrörelsen kom i gång under 1960-talet fick drogen en rejäl spridning, speciellt bland ungdomar. I Sverige gjordes en undersökning under 1970-talet som visade att var femte skolungdom i årskurs nio någon gång hade rökt hasch. Under 1980-talet minskade användningen kraftigt, för att gå upp något under 1990-talet.

I Sverige blev den stor i samband med raverörelsen under 1990-talet. Idag är det väldigt ovanligt med ecstasy i Sverige. 2013 var det en halv procent av eleverna i årskurs 9 och drygt en procent av eleverna i år 2 på gymnasiet som hade testat ecstasy.

Kom igen vad vet vi?
Vem styrde Sveriges knark på 20,30,40,50, 60 talet osv.

Enligt Nordisk Kriminalkrönika (minns inte vilket år) så var det i slutet av 1960-talet främst svarta desertörer från Vietnamkriget som sålde knark och var hallickar, medan det 20 år senare var ungefär samma klientel som idag, d.v.s. negrer från Afrika och araber.
Citera
2023-01-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Enligt Nordisk Kriminalkrönika (minns inte vilket år) så var det i slutet av 1960-talet främst svarta desertörer från Vietnamkriget som sålde knark och var hallickar, medan det 20 år senare var ungefär samma klientel som idag, d.v.s. negrer från Afrika och araber.

Svårt och tänka sig att det var fullt med svarta och araber i Sverige som sålde knark och horor. Hade vart kul och veta vad som hände med dessa människor. Hade också vart intressant och veta mer om det kriminella livet i säg.

Enda svarta kille jag känner till då, var väl Floyd Pattersson bror som flyttade till Sverige.
Citera
2023-01-23, 10:21
Medlem
Citat:

Detta stämmer. Det fanns några svarta vietnamveteraner i gottsunda på 80talet. De försvann dock i mitten av 90talet. Vet ej var de tog vägen.
Citera
2023-01-23, 10:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Svårt och tänka sig att det var fullt med svarta och araber i Sverige som sålde knark och horor. Hade vart kul och veta vad som hände med dessa människor. Hade också vart intressant och veta mer om det kriminella livet i säg.

Enda svarta kille jag känner till då, var väl Floyd Pattersson bror som flyttade till Sverige.

På 1980-talet var det redan ganska gott om negrer och araber i storstäderna. Artikeln jag läste var skriven då men gick tillbaka till hur det var 20 år tidigare.
Citera
2023-01-23, 14:23
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det låter nästan som du föraktar riktig statistik, med "autistskiva från SCB". Men jag lär nog köra vidare med riktig statistik.

Fakta, du vet. Inte alltid högt i kurs här på forumet.
Det gäller ju dock att kunna tolka siffrorna rätt annars så är ju statistik meningslöst.
Citera
2023-01-23, 15:57
Medlem
Citat:
På 1980-talet var det redan ganska gott om negrer och araber i storstäderna. Artikeln jag läste var skriven då men gick tillbaka till hur det var 20 år tidigare.

Inte där jag höll till alla fall och Gbg, Sthlm var jag mest i lite mindre i Malmö. Jag är själv från en storstad men å andra sidan så var det inget jag reflekterade över. Så jag kan ha fel, var ju aldrig i några förorter.
Vi fick ju rätt många Assyrier när turkarna var dumma mot dom på 70 talet, Sen har vi Chilenare som kom pga av Pinochets, Irak-Iran kriget 80 osv.
Däremot 90 talet så märkte jag av det mer. Kom en drös på juggar mm och en massa gäng bildades och det var lite krig som pågick men fortfarande inte i närheten som det är nu.
Nu är det en helt annan typ av brottslighet och invandring. Helt spårat ut nu. Jag är ofta typ nästan själv svensk när jag åker kommunalt.

Så 60 talet år jag väldigt osäker om hur mycket invandring det fanns och speciellt araber och svarta. Men det är som sagt innan min tid. Har dock aldrig sett någon information om detta.
Citera
2023-02-03, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Amfetamin användes ju som bantningspreparat förut. Undrar om det inte fanns på apoteket.
Tänker du möjligtvis på Preludin?
Citera
2023-02-03, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvinnabuske
Tänker du möjligtvis på Preludin?

Ja det är möjligt att det hette så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto