Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2023-01-30, 08:50
  #109
Medlem
Jannika.Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Går väl fortfarande att köpa en sprejburk på Biltema och laga lacken med? Se till bara att slipa och göra riktigt rent, lägg på grundlack och sen själva lacken ovanpå den när det torkat. Jag har själv gjort det och det har hållit bra i mer än tio år...

Håller me dig.
Det går utmärkt göra som du säger om man verkligen vill. Personer skall bara gnälla och räkna med försäkringsbolagen skall göra jobbet åt dem.

Köp dock färgen på Mekonomen istället så får du/ni riktig färg som håller i varje fall. Sedan är det bara lägga sigmed vinkelslipen och stålborsten och börja jobba lite. Räkningen för färgen kan de ju alltid skicka till Skanska eller försäkringsbolaget.

Svårare än så är det inte laga lacken. Bara se till ytan är fuktfri och ni har rengjort rejält innan.
Citera
2023-01-30, 11:29
  #110
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Håller me dig.
Det går utmärkt göra som du säger om man verkligen vill. Personer skall bara gnälla och räkna med försäkringsbolagen skall göra jobbet åt dem.

Köp dock färgen på Mekonomen istället så får du/ni riktig färg som håller i varje fall. Sedan är det bara lägga sigmed vinkelslipen och stålborsten och börja jobba lite. Räkningen för färgen kan de ju alltid skicka till Skanska eller försäkringsbolaget.

Svårare än så är det inte laga lacken. Bara se till ytan är fuktfri och ni har rengjort rejält innan.
Har för mig att Bosse bildoktorn sa på sin småländska att plåten skulle vara "ostkake-ren". Vad han egentligen menade med det vet jag inte, men plåten ska vara slät och ren innan lackering i alla fall. Har också ett minne av att han tyckte bromsvätska var en bra rengörare innan man lackade med grundlack. Kan det stämma?
Citera
2023-01-30, 11:35
  #111
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har för mig att Bosse bildoktorn sa på sin småländska att plåten skulle vara "ostkake-ren". Vad han egentligen menade med det vet jag inte, men plåten ska vara slät och ren innan lackering i alla fall. Har också ett minne av att han tyckte bromsvätska var en bra rengörare innan man lackade med grundlack. Kan det stämma?
bromsvätska fräter ju så det kan stämma.
Citera
2023-01-30, 14:29
  #112
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Fan vilken ågren för den som råkade spilla ut lite betong och orsakade lackskador för några hundra laxar.

Ett försäkringsärende.
Litte pappersarbete för byggbolaget.
Ett djävla brsvär för bilägarna.
God affär för verkstäderna.
Citera
2023-01-30, 14:40
  #113
Medlem
urgentmessages avatar
Lustigt. Jag jobbar i Nacka och när jag kom till parkeringen utanför jobbet idag reagerade jag på att nästan varenda bil på parkeringen var så jävla smutsiga mot vad de brukar vara.
Min bil har dock varit på annan ort i helgen
Citera
2023-01-30, 14:44
  #114
Avstängd
Tror allvarligt att det inte är så farligt..sämst är det väl för de bilar som är helt rena när slammet kom på lacken..de flesta är ju lite skitiga å därför sämre fäste för betongen...en vanlig rekondare fixar säkert till de flesta bilarna...
Citera
2023-01-30, 16:12
  #115
Medlem
Jannika.Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Har för mig att Bosse bildoktorn sa på sin småländska att plåten skulle vara "ostkake-ren". Vad han egentligen menade med det vet jag inte, men plåten ska vara slät och ren innan lackering i alla fall. Har också ett minne av att han tyckte bromsvätska var en bra rengörare innan man lackade med grundlack. Kan det stämma?

Stämmer absolut mycket bra. bromsvätska är perfekt att ta bort asfaltsfläckar med. Det vet alla vi som sysslat med motorer.
Samma sak ungefär med batterisyra. Ingen höjdare få på kläderna men det är mumma för lacken.
Så har Bosse sagt det stämmer det nog vad jag också fick lära mig en gång i tiden med bromsvätskan.

Kan ju inte bli värre än Skanskas "lösning" i varje fall.

Skanska lärde sig inget från Hallandsåsen och tydligen inte från ett flertal andra fadäser.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback