Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2023-03-03, 13:08
  #97
Medlem
Matri-Arkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Då hade han ju lite otur, det är väl ungefär 50% som betalas ut i vinster. Så om man spelar för en miljon kan man räkna med att ha ungefär en halv miljon efteråt. Sedan kan det ju rent statistiskt bli noll spänn i vinst även då.

Du glömmer att dela upp vinstsumman på vilket antal lotter de är fördelade på.
Visst kan man ”återbetala” 50% i form av vinster, men dessa vinster kan vara ”gömda” bland 700 miljoner trisslotter, för varje lott som finns minskar ju chansen att man faktiskt vinner någon större summa.

Sen har man naturligtvis sett till att ha en stor andel av dessa vinstpengar i struntsummor som gör att folk köper nya lotter istället för att ta ut.
Så siffrorna ”ser bra ut” men är egentligen skit.
Citera
2023-03-03, 13:12
  #98
Medlem
Matri-Arkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det folk gamblar på, det är att det alltid är 50% chans på att det är en vinstlott.

Ja precis, som jag skrev ovan;

vinstutbetalningarna (som ska utgöra 50%) är ju till brutalt övervägande del småsummor, dvs 25:- eller 150:- kanske (150:- är en ”bra” triss-vinst).
Så när man talar om bra vinstchanser negligerar man det faktum att vinsterna är löjliga i sammanhanget.
Citera
2023-03-03, 15:02
  #99
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matri-Arken
Du glömmer att dela upp vinstsumman på vilket antal lotter de är fördelade på.
Visst kan man ”återbetala” 50% i form av vinster, men dessa vinster kan vara ”gömda” bland 700 miljoner trisslotter, för varje lott som finns minskar ju chansen att man faktiskt vinner någon större summa.

Sen har man naturligtvis sett till att ha en stor andel av dessa vinstpengar i struntsummor som gör att folk köper nya lotter istället för att ta ut.
Så siffrorna ”ser bra ut” men är egentligen skit.

Jo, det säger ju inget om hur mycket man kan tänkas vinna på EN lott, men utslaget över många lotter bör man vinna ungefär hälften av det man spelar för.
Citera
2024-04-03, 18:13
  #100
Medlem
Jag har spelat 33 lotter online och vunnit 2 lotter 30kr, 1 lott 60kr: vinstandel 10%. Jag spelade också provspel (free, inte betala) online också 33 lotter, då vinstandel var 20%. Om jag spelat Triss i butiker off-line då vinstandel är ca 30%. Så online Triss har 10% det är riktigt rån!
Citera
2024-04-03, 18:24
  #101
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Prova fysiska lotter, det finns väl alltid en risk att de elektroniska inte är som de ska. Sen finns de ju vissa som har tur..

https://www.aftonbladet.se/sportblad...-lottomiljonar

Nu är jag inte säker men tror att samma regler gäller för de fysiska som de digitala lotterna.
Man trycker helt enkelt upp en laddning och en liknande digital hög och tar dem eftersom. Det får inte finnas obegränsat med lotter då vinstschemat ska gälla.

När triss kom på 80-talet vet jag att det nästan var hysteri när det släpptes och vissa omgångar tog lotterna slut i butikerna. Tror inte samma problem finns längre.
Citera
2024-04-03, 18:33
  #102
Medlem
Köp aldrig triss online.
Samma pris som för trisslotterna man köper i affären som kräver tryckning, hantering, distribution.
Om dom åtminstone var billigare.
Sen skulle jag inte förvåna mig om det är mindre högvinster där, utan att det är fusk.
Det är den total vinstutbetalningen som räknas, både papperslotter och online.
För övrig har ni någon sett eller hört någon i TV4:s Trisskrap att någon vunnit via en online triss?
Citera
2024-04-03, 18:47
  #103
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Säg de till ATG som påstod att storvinsten berodde på ett systemfel. Kan du ge ett exempel där istället spelaren haft extrem otur och därför betalar spelbolaget ut skadeståndspengar?

Exempelvis 100 gånger än vad spelaren satsat

Däri ligger väl lite problemet, säg tex att varje batch av lotter har 1 miljon stycken. Det finns 1 maxvinst, skulle den slå ut igen efter att den redan gått är det "enkelt" att hitta felet. Men säg istället att du drar 100 nitlotter irad, det är ju möjligt rent statistik då det finns mer än 100 nitlotter i batch 5. Jag vet inte hur deras system fungerar men det skulle vara lustigt ifall systemet på förhand visste ifall en lott var vinst eller ej och försöker matcha för "vinst på var fjärde lott" (som det är om man skulle köpa hela batch 5).

Kan det då vara ett problem? Det är ju svårt att helt utesluta. Men min gissning är att systemet INTE vet ifall en lott är vinst förän den kontrollerats (med dess kontrollnummer). Det borde vara så att när man köper en lott så drar systemet X antal lotter ur nuvarande batch , sedan kontrolleras de ifall det är vinst eller ej.


Säg att det finns 650 000 nitlotter i en batch på 1 miljon, då är det ju teoretiskt möjligt att köpa 100 000 irad som är nit.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback