Citat:
Ursprungligen postat av
immenhusen
Tack för era svar! Det blev dock inte enklare. Får nog gå till en butik och känna efter. Mer minne lockar extremt, men är samtidigt rädd för att själva datorn skall kännas för liten då jag kommer från en 15-tum…
/AI
Från testet du länkade:
” In real-world tests, the 32GB MacBook Pro is not significantly outperforming the 16GB model, even during intense workflows.”
Så ditt val bör göras utifrån storleken på datorn, inte mängden minne. Greja med foton i Lightroom samt vardagsanvändande kommer 16-tummaren skratta åt och tugga i sig som om det vore lördagsgodis.
Jag har en 16” M1 Pro med 16 Gb RAM och kör rätt tungt på den, Parallels med Windows igång med 8 Gb minne tilldelat samtidigt som Safari och Firefox och lite annat körs på Macen. Kan inte säga att jag märker att det känns segt. Redigerar rätt mycket film i iMovie. Oftast med en 4K-skärm inkopplad. Aktivitetskontroll visar sällan att allt minne används (det är bra att så mycket minne som möjligt används, men när datorn inte ens behöver ta allt minne i anspråk tyder det på att den inte är tungt belastad).
Vad andrahandsvärdet beträffar är det nog hugget som stucket, några vill ha en större skärm, några vill ha mer RAM.
Edit: jag kommer också från en 15” och skulle inte vilja sitta med en 14” , har testat och nä, det är ändå 5 cm större diagonal yta med 16” kontra 14”