Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-01, 10:42
Medlem
immenhusens avatar
Bästa Mac-fantaster,

jag har fått ett erbjudande att köpa en av fjolårets modeller av MBP till ett mycket förmånligt pris, i samband med lagerrensning inför de nya modellerna som lanserades för ett par veckor sedan. Det står dock mellan en 14” MBP med M1 Pro på åtta kärnor och 32gb ram, mot en 16” med M1 Pro på tio kärnor men med endast 16gb i ram. Priset är detsamma.

Min fråga är således vad man bör prioritera i förekommande fall. Traditionellt har man ju sagt att ram-minnet är det viktigaste för att framtidssäkra burken, men med Apples nya teknik av integrerat minne verkar dessa tankegångar enligt allehanda tester vara något obsoleta. Hur skulle ni resonera i förekommande fall? Priset är ungefär detsamma oberoende av maskin.

Tanken är att ha datorn i åtminstone fem år. Används mest för att skriva och för att redigera bilder i Lr. Videoredigering finns över huvud taget inte på tapeten. Det bör även tilläggas att jag använder en extern skärm på 5K genom TB3, om det har någon betydelse.

Bifogar test från MR som referens, som inte direkt gjorde valet enklare: https://www.macrumors.com/guide/16gb...b-macbook-pro/

/AI
Senast redigerad av immenhusen 2023-02-01 kl. 10:59. Anledning: Tillägg.
Citera
2023-02-01, 12:12
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Bästa Mac-fantaster,

jag har fått ett erbjudande att köpa en av fjolårets modeller av MBP till ett mycket förmånligt pris, i samband med lagerrensning inför de nya modellerna som lanserades för ett par veckor sedan. Det står dock mellan en 14” MBP med M1 Pro på åtta kärnor och 32gb ram, mot en 16” med M1 Pro på tio kärnor men med endast 16gb i ram. Priset är detsamma.

Min fråga är således vad man bör prioritera i förekommande fall. Traditionellt har man ju sagt att ram-minnet är det viktigaste för att framtidssäkra burken, men med Apples nya teknik av integrerat minne verkar dessa tankegångar enligt allehanda tester vara något obsoleta. Hur skulle ni resonera i förekommande fall? Priset är ungefär detsamma oberoende av maskin.

Tanken är att ha datorn i åtminstone fem år. Används mest för att skriva och för att redigera bilder i Lr. Videoredigering finns över huvud taget inte på tapeten. Det bör även tilläggas att jag använder en extern skärm på 5K genom TB3, om det har någon betydelse.

Bifogar test från MR som referens, som inte direkt gjorde valet enklare: https://www.macrumors.com/guide/16gb...b-macbook-pro/

/AI

"In real-world tests, the 32GB MacBook Pro is not significantly outperforming the 16GB model, even during intense workflows." Så jag skulle valt M1 Pro på tio kärnor men med endast 16gb i ram.
Citera
2023-02-01, 12:37
Medlem
Jag skulle valt den med 32 GB, därför att när ram-minnet är fullt så börjar datorn att använda ssd:n istället, det man kallar swap memory. Och ssd:n tål bara x antal skrivcykler innan den självdestruerar.
En större ssd håller längre, men dör också så småningom, om den blir utsatt för intensiv swapping.

"SSD:n" i en M-mac kan bestå av flera NAND-chips, kruxet är att det finns ett chip (från Texas Instument) som fördelar lasten mellan NAND-chipsen och det är detta som verkar vara den svaga länken, när detta chip fått nog så brinner det upp och dödar också sina NANDs. ALLT försvinner som finns lagrat. Regelbunden backup är inte dumt.

Film som utförligt beskriver ovanstående

Sen är swappingen också något som vissa mjukvaror är väldigt skyldiga till, t.ex. Rosetta 2.

Conclusion: Större RAM minskar stressen på systemet, bra också att ha lite koll på vilka appar som swappar (för) mycket.
Senast redigerad av Solitair 2023-02-01 kl. 13:04.
Citera
2023-02-01, 12:38
Medlem
Clint Ruins avatar
Förutom att minne och CPU-kärnor skiljer så är ju den ena en 14” och den andra 16”.

Bägge har sina för- och nackdelar. T ex är batteritiden längre på 16”-aren men den är samtidigt större, tyngre och ryms inte på ett nedfällt flygplansbord. Tycker att du bör känna på dessa noggrant vad som passar dig bäst. Bägge två är väldigt kapabla maskiner, tror du blir nöjd med vilken du än väljer, själv har jag 14” och är helnöjd.
Citera
2023-02-01, 15:53
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Min fråga är således vad man bör prioritera i förekommande fall.
Välj efter storlek och möjligen batteritid, prestandamässigt är det sak samma. Om den med 8 kärnor kommer kännas långsam så kommer även den med 10 kärnor kännas långsam.
Citera
2023-02-01, 16:46
Medlem
attackes avatar
Obs, ingen mac-taliban här utan svarar lite generellt.

Tycker (som nämnts tidigare) att det du ska välja mellan är 14" eller 16"

Kommer du sitta mycket framför den bärbara (dvs inte koppla in extern skärm) så är 16" mer intressant.
Kommer du för det mesta koppla in skärm och endast använda den kortare tidpunkter samt bära med den mycket så 14"

16" bärbara ifrågasätts ofta om de riktigt är "bärbara"
14" brukar man inte orka sitta framför en hel arbetsdag.

Så 16" brukar vara ett dåligt val för en bärbar, då är det bättre med en stationär.

Angående kärnorna.
8 kärnor räcker, 10 är najs.
Men du kommer aldrig nyttja 8+ kärnor samtidigt (i alla fall inte i mer är några fåtal sekunder)
Sålänge du inte ska kompilera kod eller rendera video eller dylikt.

När det gäller ram minne, 16GB räcker, men 32GB är najs.

Det är större chans att du kommer nytttja mer än 16GB ram än att du kommer behöva fler än 8 kärnor.

Så jag tycker 14" 8c 32GB ram är mycket mer intressant.
Citera
2023-02-02, 10:38
Medlem
immenhusens avatar
Tack för era svar! Det blev dock inte enklare. Får nog gå till en butik och känna efter. Mer minne lockar extremt, men är samtidigt rädd för att själva datorn skall kännas för liten då jag kommer från en 15-tum…

/AI
Citera
2023-02-02, 11:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Tack för era svar! Det blev dock inte enklare. Får nog gå till en butik och känna efter. Mer minne lockar extremt, men är samtidigt rädd för att själva datorn skall kännas för liten då jag kommer från en 15-tum…

/AI
Tycker attacke har kloka åsikter, 14" för en bärbar som man ofta tar med sig ut och 16" om den mest ska stanna i hemmet. Det är ju lite så också att om du någon gång hamnar i en situation där 8 kärnor eller 16 GB RAM känns för snålt så har du all möjlighet världen att enkelt byta upp dig till något snabbare.
Citera
2023-02-02, 11:51
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tycker attacke har kloka åsikter, 14" för en bärbar som man ofta tar med sig ut och 16" om den mest ska stanna i hemmet. Det är ju lite så också att om du någon gång hamnar i en situation där 8 kärnor eller 16 GB RAM känns för snålt så har du all möjlighet världen att enkelt byta upp dig till något snabbare.

Precis. Sitter mest hemma, men befinner mig på annan ort under somrarna utan möjlighet till extern skärm, vilket skulle göra att 16” kommer till sin rätt.

Om man tar in andrahandsvärdet i beräkningarna, vilken av maskinerna tror du skulle stå mest pall?

/AI
Citera
2023-02-02, 16:57
Medlem
Rassas avatar
Citat:

/AI

Från testet du länkade:

” In real-world tests, the 32GB MacBook Pro is not significantly outperforming the 16GB model, even during intense workflows.”

Så ditt val bör göras utifrån storleken på datorn, inte mängden minne. Greja med foton i Lightroom samt vardagsanvändande kommer 16-tummaren skratta åt och tugga i sig som om det vore lördagsgodis.

Jag har en 16” M1 Pro med 16 Gb RAM och kör rätt tungt på den, Parallels med Windows igång med 8 Gb minne tilldelat samtidigt som Safari och Firefox och lite annat körs på Macen. Kan inte säga att jag märker att det känns segt. Redigerar rätt mycket film i iMovie. Oftast med en 4K-skärm inkopplad. Aktivitetskontroll visar sällan att allt minne används (det är bra att så mycket minne som möjligt används, men när datorn inte ens behöver ta allt minne i anspråk tyder det på att den inte är tungt belastad).

Vad andrahandsvärdet beträffar är det nog hugget som stucket, några vill ha en större skärm, några vill ha mer RAM.

Edit: jag kommer också från en 15” och skulle inte vilja sitta med en 14” , har testat och nä, det är ändå 5 cm större diagonal yta med 16” kontra 14”
Senast redigerad av Rassa 2023-02-02 kl. 16:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in