2024-12-23, 17:14
Medlem

Trodde en wikipedia-sidan eftersträvade sanningsenlig och relevanta fakta. Inte fungera som nån form av profilsida där personens positiva saker höjs och negativ fakta döljs.

Kan man äga en wikipedia-sida och bestämma över innehållet?
Citera
2024-12-23, 17:35
Medlem
vByL2CLis avatar
Olösta mysterier och dumpengåtor

Under åren som troget fan av Dumpen har jag stött på några oförklarliga gäddmysterier som jag tänkte att vi kunde bena ut här.

#292 - Min son
I det numera klassiska avsnittet med Hank150 ber huvudpersonen vid 06:10 om att "hålla" i publiceringen på grund av att något kommer raseras. Sedan börjar han prata om min son, men blir snabbt avklippt av S*ra N*lsson. Som trogen dumpling blir man ju nyfiken på dels vad det är som kommer raseras (om inte hela hans liv), men också vad det är om hans son som Sara är så mån om att tysta ner. Spekulationer välkomnas!

Den spolformade gäddan Rasmus-Katt - parkeringen
Precis i början av avsnittet zoomar kameran in på gäddans bil som ger i från sig ett rymdskeppsliknande ljud och kör fram en meter innan den parkeras och gäddan kliver ur. Studerar man omgivningen noggrant så ser man dock att det han i så fall måste ha kommit från garaget bakom bilen. Om det är som Dumpen Media AB påstår, att de väntade på honom vid hans bostad, så borde väl det naturliga ha varit att han backade in på parkeringen. Vad är det som har hänt här egentligen? Döljer Dumpen något för oss? Har man behövt göra flera omtagningar av scenen och till slut glömt bort storylinen? Har vi att göra med det som inom cineastiken kallas klaffel? Vad tror ni?

Den spolformade gäddan Rasmus-Katt - peka hit och dit
Konfrontationen med den spolformade thaifru-gäddan döljer på fler mysterier. Vid två tillfällen, 00:10 samt 00:19 gestikulerar gäddan på ett mystiskt sätt. Det ser ut som om han dirigerar någon eller något och han pekar först rakt fram lite vid sidan av kameran och därefter åt höger. Vad är det han pekar mot? Vem är det han försöker uppmärksamma på detta något? S*ra tittar ju åt ett helt annat håll åtminstone andra gången.

Norbergsgubben på ICA - peka dit
Även Norbergsgubben som pullade sig själv i raaavi med frugans dildosar gestikulerar på ett liknande sätt som tjockisen ovan. Vid 02:26 ungefär viftar han mot något och säger något som låter som vänta. Man får nästan intrycket att det finns en tredje person förutom gäddan, S*ra och P*trik närvarande under tagningen av scenen. Vem kan denna oidentifierade person vara?

SOLVED MYSTERY - Samma bil vid två konfrontationer
Vid inspelningen av åtminstone två avsnitt av dumpen har en vinröd Volvobil spelat en avgörande roll. Vid konfrontationen av den tragiskt bortgångne tresextio-gäddan sätter sig gäddan själv i bilen. En snarlik bil används av Dumpens personal under den bejublade konfrontationen #135. Här sätter sig visserligen också gäddan i bilen, men blir snabbt bortschasad av Wisemind-Thea. Det kan dock bekräftas att det inte rör sig om samma bil då de är av liknande men inte identisk modell. Någon som känner till om liknande bilar har förekommit i andra konfrontationer?

Jeansröven - teleportering
I början av konfrontationen med Ålandsparet möter P*trik och S*ara den manliga halvan av gäddparet och de rör sig gemensamt mot Ristorante Egon. När de kommer fram befinner sig dock S*ra redan på plats redo att starta utfrågningen av kvinnan med den tajta jeansröven. Hur gick det till? Man tror nästan att hon teleporterade sig.
Citera
2024-12-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Om man som #528 faktiskt har en egen Wikipedia-sida redan vid konfrontationen, så vill jag nog faktiskt påstå han är hyfsat känd. Naturligtvis inte tillnärmelsevis på samma sätt som äcklet Epstein, men ändå inte på något sätt en total doldis. Helt neutral fakta är att #528 konfronterades av Dumpen och det är knappast fakta som behöver ligga till sej i 10 år innan det kan publiceras på Wikipedia.

Helt ärligt tycker jag att det konstigaste är att han har en wikipediasida öht. Tror inte att den hade gått igenom om den publicerades i år. 2009 när sidan skapades var filtret betydligt genomsläppligare. Det gick mer eller mindre att skapa sidor om sina polare och de ligger kvar. Gissningsvis har han skapat den själv.

(Sen tycker jag (och wiki) fortfarande att det inte är relevant biografisk fakta för en musiker, och då är jag 10000% för att han ska hängas ut på diverse andra ställen. Men som sagt i mina ögon ej tillräckligt känd för att ha en wikipediasida från första början)
Citera
2024-12-23, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa

Trodde en wikipedia-sidan eftersträvade sanningsenlig och relevanta fakta. Inte fungera som nån form av profilsida där personens positiva saker höjs och negativ fakta döljs.

Administratörerna och tillbakarullarna bestämmer. De får notiser om allt som ändras och ändrar tillbaka det om de anser det vara irrelevant eller saknar källstöd. Det har höjt sidan enormt. Skulle säga att det är en av de mest tillförlitliga sidorna på nätet (nåt man inte kunde säga 2006). Å andra sidan skapar det ju en subjektiv bedömning om vad som är relevant och inte, men så är det ju i alla medier så länge människor bestämmer…
Citera
2024-12-23, 18:39
Medlem
Enigma.s avatar
Citat:

Ja, det är den som skapar ämnet som äger innehållet och blir i och med det moderator just för det ämnet.
Jag har testat det själv.
Citera
2024-12-23, 19:55
Medlem
Enigma.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vByL2CLi
Under åren som troget fan av Dumpen har jag stött på några oförklarliga gäddmysterier som jag tänkte att vi kunde bena ut här.

#292 - Min son
I det numera klassiska avsnittet med Hank150 ber huvudpersonen vid 06:10 om att "hålla" i publiceringen på grund av att något kommer raseras. Sedan börjar han prata om min son, men blir snabbt avklippt av S*ra N*lsson. Som trogen dumpling blir man ju nyfiken på dels vad det är som kommer raseras (om inte hela hans liv), men också vad det är om hans son som Sara är så mån om att tysta ner. Spekulationer välkomnas!
.

Helvete vad frågor du hade att räta ut. Kan ge dig ett svar på #292 som tillhör the big six. Sex gäddor i följd som toppar Dumpen.se historia.
Vad beträffar Hank så var det så att hans son skulle upp i rättegång då han återfanns på Swish-listan i Sundsvall. Googla så ser du vilka kända och okända namn som var på den knarkköparlistan.
Citera
2024-12-23, 20:13
Avstängd
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Gick in och justerade #528 KatKinkys wikisida med info om uthängningen men det blev rätt omedelbart ändrats av någon vid namn philur. Mystiskt.

Kanske lika bra då jag fick prestationsångest av att behöva beskriva händelsen. Det var typ bara en kort mening i stil med "datum bla bla publicerades en chattlogg och video av vad som hävdades vara Gäddan på sidan Dumpen. I chatten uttrycker Gäddan att han vill ha en sexuell relation med en mor och hennes åttaåriga dotter" eller något sådant. Det kunde väl gott få vara kvar.

Undrar vem som får notiser på att den wikisidan ändrats.
Vi som moderar Wikipedia får dem. Eftersom hans namn varken står med i posten på dumpen eller annan media (än så länge) klassas det som originalforskning och enligt Wikipedias policyer om BLP och källhänvisningar kan det alltså inte stå med (än så länge, som sagt).
Citera
2024-12-23, 20:16
Avstängd
movingmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtefar2024
Kolla historiken, de har bottar för sånt.

Citat:
Hur i helvete kan det vara ovidkommande? Bara för att lite snabbt undersöka hur sådan här info behandlas på Wikipedia, så sökte jag på ärkepedofilen Jeffrey Epstein. Där finns relevant info kvar, så varför det skulle vara annorlunda med den lipande lille härdsmältan #528 övergår mitt förstånd. Ska vi gissa på att den där "philur" är en polare till #528?

Citat:
Ursprungligen postat av Vrevis
Jag har absolut ingen aning om deras personliga relation men det har jag otroligt svårt att tänka mig. Skandaler har en tendens att få stå kvar om de är av betydelse i ett större sammanhang, exempelvis leder till att kändisen i fråga är stor och det föranleder ett fall (särskilt ett medialt uppmärksammat sådant). Faktan står på Wikipedia för att den är relevant, inte för att ta ställning för eller emot Epstein. Vill man lära sig allt om Epsteins liv och död uppstår ett stort hål om man inte känner till ön och hur det avslöjades. Den här karln är för det första inte ens känd, för det andra är händelsen inte speciellt stor (om vi ska fortsätta jämföra med Epstein). För det tredje vet vi inte ens om händelsen föranlett något som påverkat hans karriär öht. Om 10 år kanske meningen ”efter att chattloggar med sexuellt innehåll riktat till vad [528] trodde var ett barn uppdagades upphörde emellertid [528]s musikaliska produktion och han har inte uppträtt sedan dess”. Det blir konstigt om Wikipedia blir nåt annat än en ren faktasida i mina ögon då.

Citat:
Om man som #528 faktiskt har en egen Wikipedia-sida redan vid konfrontationen, så vill jag nog faktiskt påstå han är hyfsat känd. Naturligtvis inte tillnärmelsevis på samma sätt som äcklet Epstein, men ändå inte på något sätt en total doldis. Helt neutral fakta är att #528 konfronterades av Dumpen och det är knappast fakta som behöver ligga till sej i 10 år innan det kan publiceras på Wikipedia.

Citat:

Vänligen läs inlägg #45769

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma.
Ja, det är den som skapar ämnet som äger innehållet och blir i och med det moderator just för det ämnet.
Jag har testat det själv.

Nej, det stämmer inte.
Citera
2024-12-23, 20:37
Medlem
DoktorNos avatar
För några veckor sedan fick #511 bildäcken sönderskurna. Lagom till att bilen i förra veckan fått på nya däck så slogs bilrutorna sönder och lördags natt sattes bilen i brand.

Som tur var blev ingen skadad eller någon annan egendom vandaliserad. #511 har även fått utstå äggkastning mot fönstren på sin lägenhet.
Citera
2024-12-23, 21:40
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movingmad
Vi som moderar Wikipedia får dem. Eftersom hans namn varken står med i posten på dumpen eller annan media (än så länge) klassas det som originalforskning och enligt Wikipedias policyer om BLP och källhänvisningar kan det alltså inte stå med (än så länge, som sagt).
Men tack den infon, det är ju väldigt vettigt! Tack!
Citera
2024-12-24, 01:51
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vByL2CLi
Hoppas det inte var vinterdäcken. Det skall ju sitta på nu, enligt lag.
Nu framkom det dock att bilen brunnit och då kvittar det nog vilken typ av däck som satt på. Men vi får väl gissa att han hållit sig till lagen den senaste tiden och att vinterdäcken redan satt på. Riktigt gött att höra för övrigt. Synd att man sätter hela bilen i brand när det räcker med att slänga in ett kilo socker i bensintanken. Eller hur var det nu igen? Man kan hursomhelst jävlas på ett fyndigare sätt än genom en trött bilbrand.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2024-12-24 kl. 01:57.
Citera
2024-12-24, 08:49
Medlem
Hahaha, 538:s självgoda min innan han förstår att han blir konfronterad av Dumpen, hoppas att frugan har blivit informerad av Dumpen innan jul så att hon inte hittar bilden på sin man med det självgoda leendet på självaste julafton!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in