2023-02-13, 11:10
Medlem
Såg filmen om Elvis häromdagen. Ett tema i den är hur hans manager manipulerade honom. En tanke som slog mig är Elvis rent av skulle kunna ha blivit ännu större och t.o.m. kanske fortfarande vid liv om han gjort sin efterlängtade världsturné. Vi får aldrig veta.

Men om man kikar historiskt, finns det gott om "vad kunde ha varit" - moment inom musiken. Då pratar jag inte om de som dog unga, t.ex. Kurt Cobain eller Buddy Holly, utan där artister och band tog fel beslut.

Ett sådant exempel är mitt favoritband Oasis. Släppte två gigantiska skivor 1994 och 1995. Var på toppen av allt när deras tredje skulle släppas 1997. Hade de inte knarkat bort alla hjärnceller hade de kunnat spelat sina kort så att de blev ihågkomna som en av de största någonsin.

Om de t.ex. döpte skivan till "The Masterplan" och hade med låtar som "the masterplan, "Acquiesce" och "Listen up", istället för att ha slösat dem som b-sidor på tidigare singlar. Nu blev tredje skivan en stor besvikelse och snabbspår ner från toppen. Tänk om de bara hade..

Har ni några fler sådana exempel ni tänker på?
Citera
2023-02-13, 11:20
Medlem
grungewhores avatar
Det första jag tänker på är "Googli Draxell" från Polly-reklamen. Tänk om de gjort en hel skiva? Kanske det hade varit en hel generation som pratade som planeten Polly! "Donderum ma kooba". Lite som folk lär sig klingon och alvspråk liksom.
Citera
2023-02-13, 11:55
Medlem
Mindbreaths avatar
Tänk om Amy Winehouse hade tagit hand om sitt drogberoende i tid. Hon hade blivit en av tidernas största sångerskor. Nu fick vi bara två fantastiska skivor.
Citera
2023-02-13, 13:22
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Brian Wilson hade varit en kompositör på samma nivå som Lennon och McCartney och en producent på samma nivå som George Martin och Phil Spector, om inte hans demoner hade tagit över och kört potentialen ner i avgrunden.
De banbrytande arrangemangen och den stilrika produktionen på Pet Sounds är ett bevis på detta. Men sedan kom psykiska sammanbrott, en inställd uppföljare (Smile), ett antal år i sängen, och flera bra, om inte mästerliga, skivor istället.

Han är fortfarande allmänt betraktad som ett geni. Men hans fulla potential nåddes aldrig.
Senast redigerad av TheNarrowMargin 2023-02-13 kl. 13:38.
Citera
2023-02-13, 18:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Tänk om Amy Winehouse hade tagit hand om sitt drogberoende i tid. Hon hade blivit en av tidernas största sångerskor. Nu fick vi bara två fantastiska skivor.
Klubben 27, där har vi även Janis Joplin, Jim Morrisson, Jimi Hendrix och Kurt Cobain.
Alla stora musiker som påverkat väldigt mycket och gått bort alltför tidigt pga. drogmissbruk och diverse psykiska problem.

Till tråden kan jag även nämna Guns N' Roses, på sin tid bland de största och sedan blev det bara pannkaka av allt, dock överlevde väl alla bandmedlemmarna?
Citera
2023-02-13, 20:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jerry Lee Lewis var på toppen av sin karriär när han valde att gifta sig med sin 13-åriga kusin.

Efter det gick karriären utför.
Citera
2023-02-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jerry Lee Lewis var på toppen av sin karriär när han valde att gifta sig med sin 13-åriga kusin.

Efter det gick karriären utför.
Fast frågan är hur spännande hans karriär skulle ha blivit? Första rock-'n'-roll vågen var ju väldigt kort, tidiga 60-talet innan Beatles var det ju inga av dem som var särskilt aktuella rockmusiker längre, och post-63 var de ju helt körda ändå. Elvis hade blivit skådis och smörsångare (visserligen en väldigt duktig sådan, men rätt långt från rock'nroll).

Jerry Lee lyckades ju ändå klämma ur sig Live in Hamburg 1964, som ofta anses vara den bästa liveskivan någonsin, och sedan etablera sig som en framgångsrik countrysångare.

Självklart skulle han ju kunna haft något eller några år till med hits i slutet på femtiotalet, men faktum är ju att hypen dog kring flera musiker där, utan att de gifta sig med 13-åriga kusiner.
Citera
2023-02-14, 00:38
Medlem
Kul tråd, vore trevligt om folk kunde följa trådstarten och inte nämna musiker som dog unga. Det är ju ett väldigt intressant ämne, men som det redan finns andra trådar om.

Första jag kom att tänka på nu är om Glen Danzig skulle ha släppt hela macho-rock-grejen någonstans 1987. Han spelade in den här låten https://m.youtube.com/watch?v=wPGHUbJO41g till filmen Less Than Zero, och skrev även en låt till Roy Orbison till samma soundtrack. Har alltid älskat hans röst och känsla för harmoni och melodier och skulle hellre höra honom utforska det mer än trötta bluesriff.
Citera
2023-02-14, 00:46
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Hur stora hade Queen varit idag om Freddie Mercury överlevde?

Ifall Kurt Cobain fortfarande levde vad hade Nirvana kunnat utvecklats till?

Hur hade Linkin Park sett ut idag med Chester vid liv? De var ju påväg att gå in i en ny genre av musik.

Hur stor hade Tupac varit idag ifall han levde? Hade han haft samma status som Snopp Dogg, Eminem, Jay Z osv hos de yngre framförallt?
Citera
2023-02-14, 02:04
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Väldigt intressant tråd som andra skribenter redan har kommenterat. Jag har mina egna funderingar som jag faktiskt har haft ett tag. Till att börja med, vad hade hänt om Errol Norstedts första skiva blivit en succé? Hade han släppt kassetter under namnet E.Hitler och sedan blivit Eddie Meduza? Eller hade han ändå spelat in sina roliga kassetter, för humorn hade han ju ändå och hur hade det då blivit med karriären? Och vad hade hänt om Errol helt struntat i snusket och endast kört på en karriär som antingen dansbandssångare eller rockmusiker likt Jerry Williams och liknade artister? Hade han varit lika folkkär nu, eller var det tack vara de alkoholdoftande låtarna och det ekivoka som senare har lett till intresset för hans musik?
Citera
2023-02-14, 02:07
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Vad hade hänt om Charles Manson lyckats med sin musik? Hade han varit en mer känd som musiker eller hade han ändå blivit den där mordiska sektledaren?
Citera
2023-02-14, 02:41
Medlem
Crabbofixs avatar
skittråd.

musik handlar inte om försäljningsframgångar och kändisskap.

varför räcker inte ett album med oasis?

vad är det som gör att det bara måste vara mer och mer och mer för er? varför är ni aldrig nöjda?

gillar ni ens musik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in